Page 262 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 262
260 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
2. „Palcem po mapie” – N. prosi jedno z dzieci o obrysowanie palcem granic Polski. Dzieci podają propozycje, co ten kształt
przypomina. Następnie N. wskazuje miejsce, w którym znajduje się ich miejscowość. Kolejno pokazuje góry i morze.
Prosi dzieci, aby przejechały palcem po rzekach i wskazały drogę od ich miejscowości do wybra nego punktu, np.:
do morza, do gór, do stolicy kraju.
3. „Czym podróżujemy po Polsce?” – prezentacja obrazków (lub zdjęć) przedstawiających środki transportu: samochód,
samolot, pociąg, tramwaj, autobus, motocykl, rower, statek.
4. Zabawa ruchowa „Jedzie pociąg z daleka”. Dzieci przemieszczają się po sali w rytmie znanej melodii. Zatrzymują się
na stacjach, na których czekają przygotowane przez N. zdjęcia przedstawiające najbardziej znane miasta Polski.
N. przekazuje o nich krótkie informacje, wskazując na najbardziej rozpoznawalne miejsca i zabytki:
Warszawa – Syrenka, Pałac Kultury i Nauki, park Łazienkowski
Kraków – Smok Wawelski, Sukiennice, kościół Mariacki
Poznań – ratusz (koziołki poznańskie), Zamek Królewski
Wrocław – Teatr Lalek, zabytkowe kamienice na Rynku Głównym, rzeźba krasnala.
5. Polska i jej symbole narodowe – przypomnienie symboli: flaga, godło, hymn; prezentacja graficzna i muzyczna.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 64) – prezentacja mapy Polski, rysowanie gór, morza, rzeki i jezior, nalepianie
domku w miejscu, w którym mieszka dziecko.
7. Zapoznanie z globusem – odszukiwanie Polski na modelu kuli ziemskiej.
8. „Za co kocham Polskę?” – rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Tańczę z kogutem.
Cele:
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
u
wrażliwianie na charakter słuchanej muzyki
trwalenie poznanej piosenki
u
kształtowanie umiejętności współdziałania w parach
n
auka i utrwalanie kroków tanecznych.
Pomoce: mapa Polski, CD.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie. N. przypomina dzieciom o piosence ludowej Miała baba koguta (zob. TYDZIEŃ 11, Środa) – to żarto-
bliwa piosenka-przyśpiewka pochodząca ze Śląska (N. pokazuje Śląsk na mapie Polski); z czasem stała się tak lubiana
i popularna, że śpiewano ją i bawiono się przy niej w całym kraju.
N. proponuje zaśpiewanie jej dla przypomnienia z nagraniem pełnej wersji (CD).
2. Zabawa wstępna „Podskoki taneczne”. Dzieci poruszają się podskokami po całej sali do akompaniamentu piosenki Miała
baba koguta (CD). Na każde siedź i jest zatrzymują się, wykonując zeskok obunóż. N. pomaga dzieciom wyczuć te mo-
menty poprzez głośne zaśpiewanie tylko tych właśnie słów. Następnie dzieci kontynuują podskoki zgodnie z muzyką.
3. Zabawa taneczna do piosenki Miała baba koguta (CD). Ustawienie początkowe: dzieci stoją w parach mieszanych, w rozsypce
po całej sali, trzymają się za ręce. Wykonują następujące czynności w danych fragmentach piosenki:
x 1. zwrotka – dzieci kręcą się (podskokami lub krokami) w dwuosobowych kółeczkach
x 1. refren – chłopiec przyklęka na jedno kolano i podnosi w górę prawą dłoń, a dziewczynka, lekko ujmując dłoń
chłopca, okrąża go podskokami i ustawia się twarzą do kolegi z pary
x 2. zwrotka – dzieci tworzą „haczyki” (prawa ręka dziewczynki przełożona przez haczyk utworzony ze zgiętej prawej
ręki chłopca) i kręcą się (podskokami lub krokami) w dwuosobowych kółeczkach
x 2. refren – dzieci, stojąc do siebie twarzami, wystawiają na przemian raz prawą, raz lewą piętę, zgodnie z muzyką;
dłonie oparte na biodrach
x 3. zwrotka – chłopiec unosi prawą dłoń w stronę dziewczynki, na wysokość twarzy, a dziewczynka przykłada do niej
swoją prawą dłoń; połączeni w ten sposób kręcą się (krokami) w dwuosobowych kółeczkach
x 3. refren – chłopiec kuca, a dziewczynka okrąża go podskokami, swój ruch kończąc zwróceniem się twarzą do chłopca;
chłopiec wstaje na słowa: …w tym saku jest?
Uwaga: W zwrotkach można wprowadzić – zamiast podanych figur – ruch parami (cwałem) po obwodzie koła.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa popularna „Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy”.
x Układanie kamykowych torów i chodzenie po nich.