Page 261 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 261
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 259
Środa temat: Mieszkam w Polsce.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Raz, dwa, trzy, zaklaszcz ty!”. Zabawa słowna „Co robi moja rodzina?”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Wykonanie projektu miasteczka z KA. Oglądanie mapy Polski pod lupą. Masażyki relaksa-
cyjne. Zabawa ruchowa na czworakach „Spacer żółwi”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 1, 2; IV 2, 5, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – kocham Cię, Polsko! Oglądanie mapy Polski i mapy świata. „Palcem po
mapie” – obrysowanie palcem granic Polski, wskazywanie własnej miejscowości i innych miejsc. „Czym podróżujemy
po Polsce?” – wymienianie nazw środków transportu. Zabawa ruchowa „Jedzie pociąg z daleka” – poznawanie polskich
miast, typowych miejsc i zabytków. Utrwalenie symboli narodowych. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rysowanie gór, morza,
rzeki i jezior na mapie Polski. Zapoznanie z globusem. „Za co kocham Polskę?” – swobodne wypowiedzi. ▶ 2. Zajęcia
umuzykalniające – tańczę z kogutem. Wprowadzenie – przypomnienie piosenki ludowej Miała baba koguta. Zabawa
wstępna „Podskoki taneczne”. Zabawa taneczna do piosenki Miała baba koguta.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 2, 5, 6; IV 1, 7, 10
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa popularna „Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy”. Układanie kamykowych torów.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 1, 7, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Raz, dwa, trzy, zaklaszcz ty!”. Dzieci sylabizują wybrane przez N. nazwy polskich miast.
x Zabawa słowna „Co robi moja rodzina?”. Dzieci siedzą w kręgu i kolejno mówią, co najczęściej robi w domu dany
członek rodziny lub zwierzę mieszkające u nich w domu, np.: tata, mama, siostra, brat, babcia, dziadek, pies, kot.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie projektu miasteczka (KA, k. 36–37). Dzieci wyjmują elementy z k. 36 i układają je na k. 37 – projektują
miasteczko według własnego pomysłu. Dzieci mogą wielokrotnie wracać do projektowania, za każdym razem inaczej
rozmieszczać budynki, obiekty, auta, przedmioty. N. może zadawać pytania dzieciom, np.: Gdzie na twoim projekcie
znajduje się przedszkole? Obok czego ustawiłeś wiatrak?
x Oglądanie mapy Polski pod lupą – dostrzeganie rzek i dróg oraz ich oznaczeń.
x Masażyki relaksacyjne – wykonywanie masażyków na plecach, stopach i dłoniach partnerów z pary; pobudzenie pracy
krążeniowej.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Spacer żółwi” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Kocham Cię, Polsko!
Cele:
r
ozpoznawanie symboli narodowych
wskazywanie Polski na mapie świata
o
kreślanie kształtu granic Polski
p
oznawanie różnych środków transportu
zapoznanie z dużymi miastami Polski
o
dnajdywanie Polski na globusie.
Pomoce: mapa Polski, mapa świata, globus, obrazki przedstawiające środki transportu, zdjęcia przedstawiające
miasta Polski oraz flagę i godło, nagranie piosenki Jedzie pociąg z daleka, nagranie hymnu Polski, KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci na dywan. Rozkłada dużą mapę Polski oraz mapę świata. Dzieci oglądają mapy. N. wyjaśnia, czym
jest mapa i do czego jest nam ona potrzebna.