Page 258 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 258
256 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadki jako wprowadzenie do zajęć.
Może być duży i mały być może.
Ciepło w nim, gdy zima na dworze.
Przed słońcem i deszczem chroni dach jego.
Czy wiecie już, co to takiego? (dom)
2. Rozmowy kierowane o domach. Przykładowe pytania: Czym jest dla nas dom? Czy każdy dom na świecie jest taki sam?
Jak buduje się domy?
3. Ćwiczenie artykulacyjne „Da-de-du-do-dy”. Dzieci wymawiają na jednym wydechu sylaby z odpowiednim akcentem
na poszczególne sylaby:
daaaa-de-du-do-dy
da-deeee-du-do-dy
da-de-duuuu-do-dy
da-de-du-doooo-dy
da-de-du-do-dyyyy.
4. Kończenie wyrazów rozpoczynających się od:
da – np.: dama, Darek, dach
de – np.: deska, deszcz, dekoracja
du – np.: duch, duszek, duży
do – np.: Dorota, dom, doberman
dy – np.: dywan, dyktafon, dyplom.
Dzielenie wymienionych wyrazów na sylaby za pomocą wyklaskiwania.
5. Zabawa utrwalająca analizę głoskową „Ile głosek?”. Podawanie słów rozpoczynających się głoską d. Przeliczanie głosek
za pomocą ruchów, np.:
d-o-m – dzieci 3 razy podskakują, nazywając głoski (litery)
d-y-w-a-n – dzieci stukają 4 razy palcem o podłogę, wypowiadając głoski
d-a-m-a – 4 razy klaszczą
d-y-m – robią 3 przysiady.
6. Zabawa „Wstążkowa litera” – chodzenie stopa za stopą po wstążce ułożonej w kształcie litery D.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1, s. 60 i ćw. 2, s. 61) – kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery, np. kawałkami
bibuły, rysowanie litery palcem na kartce i w powietrzu; doskonalenie słuchu fonematycznego: nazywanie i kolorowanie
rysunków, których nazwy rozpoczynają się na DA, DO, DU, DE, DY.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Dywanowe dekoracje.
Cele:
r
ozwijanie zdolności manualnych
ć
wiczenie małej motoryki poprzez wycinanie pasków różnej długości
wzbudzanie poczucia sprawczości
r
ozwijanie wyobraźni.
Pomoce: białe kartki papieru, klej, nożyczki, papier kolorowy, kredki pastelowe.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Latający dywan”. N. zaprasza dzieci na dywan, który przewozi je w różne zakątki świata.
Dzieci podają propozycję krajów, do których chcą się udać, i mówią, co tam zobaczą.
2. Zabawa ruchowa „Trzepanie dywanu”. Dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło: Trzepiemy dywan wykonują odpo-
wiednie ruchy rąk.
3. Przygotowanie materiałów do pracy – wycinanie pasków różnej wielkości.
4. Rysowanie dywanów na kartkach, przyklejanie kolorowych pasków naprzemiennie z kolorowaniem pasków kredkami
pastelowymi.
5. Prezentacja powstałych prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Kto pierwszy” – przebieganie do wyznaczonych punktów.
x Zabawy z taczkami – przewożenie, przesypywanie, nakładanie śniegu lub piasku.