Page 254 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 254
252 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 58) – stwierdzanie i zaznaczanie prawdziwości zdań, utrwalenie znajomości
powiązań rodzinnych.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna „Powiedz mi, co to jest”. Dzieci siedzą na dywanie. N. opisuje wybrany przedmiot słowami. Zadaniem
dzieci jest odgadnięcie zagadki – podanie nazwy przedmiotu.
x Praca plastyczna „Okulary babci”. Dzieci rysują węglem drzewnym.
x Zabawa ruchowa „Zabawy w przedszkolu”. Dzieci ustawiają się w kręgu i chwytają za dłonie. Prezentują ruchem ciała
tekst rymowanki:
O, jak przyjemnie i jak wesoło
w przedszkolu bawić się, się, się! podskakują
Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa, wysuwają nogi
do przodu, do tyłu i raz, dwa i trzy! skaczą do przodu i do tyłu
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Temat: Pies, kot i sąsiadka idą do dziadka.
Cele:
świadamianie konieczności okazywania szacunku osobom starszym
u
w
drażanie do odczytywania humoru w tekstach literackich
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
r
ozwijanie zdolności manualnych.
Pomoce: duże arkusze papieru, flamastry, klej, nożyczki, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie utworu Doroty Gellner Sąsiadka i Dzień Dziadka.
Sąsiadka i Dzień Dziadka
Był Dzień Dziadka, więc sąsiadka z życzeniami szła do dziadka . Za nią pudel z kotem w łatki
nieśli prezent oraz kwiatki i piszczeli zgodnym chórem:
– My też mamy życzeń furę! No, na przykład:
• żeby dziadek częściej dawał nam obiadek, bo raz dziennie to za rzadko . . .
• żeby obiad był z dokładką . . .
• by kolacje były dwie, bo dwie to się lepiej je!
• by wycieczki i spacery mnożył dziadek razy cztery . . .
• żeby przestał być leniuchem – częściej drapał nas za uchem . . .
Rozzłościła się sąsiadka:
– To życzenia są dla dziadka? Razem z tymi życzeniami zostaniecie tu – przed drzwiami!
– Co?! Bez tortu? Na diecie? Długo?
– No . . . aż zmądrzejecie!
Dorota Gellner
2. Omówienie treści utworu. Kierowanie pytań do dzieci: Kto składał życzenia dziadkowi? Dlaczego sąsiadka zdenerwo-
wała się na pudla i kota?
3. „Szanujemy starsze osoby” – pogadanka na temat okazywania szacunku wobec starszych osób, w szczególności:
w
komunikacji miejskiej – ustępujemy miejsca osobie starszej
n
a ulicy, podwórku, w sklepie… – pamiętamy o powiedzeniu: Dzień dobry
w
ejście do autobusu, bloku, sklepu… – przytrzymujemy drzwi
odczas dźwigania zakupów – pytamy, czy możemy pomóc.
p