Page 249 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 249

TYDZIEŃ 19  •  Święto Babci i Dziadka  •  247



            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczno-matematyczne – warcaby z dziadkiem. „Co lubię robić z dziadkiem?” –
            rozmowy na temat spędzania czasu z dziadkiem. „Warcaby dla dziadka” – wykonanie planszy i pionków do gry. Gra w war-
            caby – rozgrywki w parach.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; II 9; III 1, 2, 5, 6; IV 2, 5, 11, 14

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Stopa za stopą...”. Zabawa tropiąca „Gdzie jest szalik?”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa ruchowa „Siłujemy się”. N. dzieli dzieci na dwie drużyny, które ustawiają się w dwóch rzędach naprzeciwko siebie.
              Pierwsze osoby z drużyn chwytają się za ręce, pozostałe, stojące w rzędach, obejmują siebie w pasie. Na znak dźwiękowy
              N. drużyny zaczynają się przeciągać, wygrywa ta drużyna, która przeciągnie na swoją stronę jak najwięcej osób.
              x Wykonanie drzewa genealogicznego z KA (k. 16–17).
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Raz, dwa, trzy – dziadek patrzy!”. Dzieci ustawiają się swobodnie. N. wybiera ochotnika – dziadka, który odwraca się
              tyłem do uczestników zabawy. Gdy dziadek odwróci się po słowach: Raz, dwa, trzy – dziadek patrzy!, dzieci zastygają w bezruchu.
              x Praca plastyczna „Wolny czas z babcią i dziadkiem” – wykonanie rysunku obrazującego czas spędzany z babcią lub/i z dziadkiem.
              x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Ślizgacze” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-matematyczne.
            Temat: Warcaby z dziadkiem.
            Cele:
              abywanie umiejętności w konstruowaniu gier
              n
              oznanie popularnej gry – warcaby
              p
              kształtowanie odporności emocjonalnej
              w
              drażanie do wypowiedzi tematycznych.
                 Pomoce: blok techniczny, nakrętki, samoprzylepny papier kolorowy, nożyczki.

            Przebieg zajęć:
            1.  „Co lubię robić z dziadkiem?” – dzieci siedzą w kręgu i wypowiadają się na temat czasu spędzonego z dziadkiem. N. zadaje
              pomocnicze pytania: Co lubisz robić z dziadkiem? Czy zwiedzacie ciekawe miejsca? Jaka przygoda z dziadkiem zapadła ci
              w pamięci? Czym dziadek się interesuje? Co lubicie robić razem? Czy jest coś, czego nauczył cię właśnie dziadek?
            2.  Zabawa naśladowcza „Reperujemy samochód z dziadkiem”. Dzieci siedzą w kręgu i odwzorowują ruchy prezentowane
              przez N.: Kładziemy się pod samochodem i dokręcamy wszystkie śrubki! Dzieci kładą się na plecach i wyobrażają, że w prawej
              ręce mają klucz, którym dokręcają śrubki w podwoziu samochodu.
            3.  „Warcaby dla dziadka” – wykonanie planszy i pionków do gry.
                 x Rysowanie planszy: 8 kratek w pionie x 8 kratek w poziomie; kolorowanie okienek na dwa kolory (co druga kratka
                 jest w jednym kolorze, pozostałe kratki – w innym kolorze).
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254