Page 246 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 246
244 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
[ 3 ] Adaś ma strój Supermana, [ 4 ] Gra muzyka, słychać śpiewy,
dwóch chłopaków jest misiami . wszyscy dobrze się bawimy .
A rycerze i krasnale To impreza znakomita,
tańczą już z policjantami . takie bale… my lubimy!
Iwona Rup
2. Omówienie treści wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania, np.: Za co się przebrały dzieci? Co robiły na balu? N. zaprasza
do uczestnictwa w zabawie.
3. Dzieci przebierają się w stroje karnawałowe – przygotowanie do uroczystej prezentacji strojów.
4. N. rozkłada wykonaną wspólnie zasłonę. Tworzy z niej „magiczne przejście”. Dzieci kolejno przechodzą przez nie i pre-
zentują strój – przedstawiają się, a właściwie postać, w którą się zamienili.
5. „Taniec węża” – dzieci ustawiają się jedno za drugim, kładąc ręce na biodrach. W takt muzyki wykonują wybrane przez
N. ruchy, np.: prawa i lewa noga naprzemiennie do przodu, podskok do góry, dwa klaśnięcia w ręce, prawa i lewa noga
do przodu, kołysanie bioderkami na prawo i lewo.
6. Zabawa kalambury „Bajkowe postacie”. Dzieci losują obrazki przedstawiające postacie z bajek. Starają się gestem i mimiką
je zaprezentować. Np.: Czerwony Kapturek – podskakiwanie z nogi na nogę, zakładanie kapturka; Kot w butach – zakła da-
nie butów, miauczenie.
7. Tańczenie krakowiaka do popularnej melodii.
8. Zabawa pantomimiczna „Czary-mary”. Jedna osoba zamienia się w czarodzieja. Trzyma w ręku różdżkę. Dzieci stoją
w bezruchu. Czarodziej znajduje osobę, która się porusza, i zamienia ją w coś innego. Czarodziej stara się wymyśleć rymo-
wane zaklęcie, np.: Czary-mary, kreska niebieska, Janek zamienia się w pieska. Wskazana osoba odgrywa rolę.
9. „Egipskie bandaże”. N. dzieli dzieci na 2 grupy. Każdej daje rolkę papieru. Następnie wybiera ochotników, których dzieci
owijają tak, aby oprócz oczu i ust żadna część ciała nie była widoczna. Wygrywa drużyna, która szybciej zakryje ochotnika.
10. Poczęstunek. Umycie rąk i wspólne spożywanie owoców i warzywnych szaszłyków.
11. Dowolne zabawy przy muzyce.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z lupą – obserwacja przyrody z bliska.
x Spacer po ogrodzie – poszukiwanie cieni drzew.
N. prosi, aby każde dziecko przyniosło na następne zajęcia zdjęcia (najlepiej portretowe) członków swojej rodziny.
TYDZIEŃ 19 Święto Babci i Dziadka
Poniedziałek temat: Drzewo genealogiczne.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Czyj głos słyszysz?”. Opowieść ruchowa
„Odwiedziny u babci”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa słowna „Kim jest dla mnie…”. Układanie dowolnych kompo-
zycji z klocków. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 1, 7, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – moi dziadkowie na piątkę! Wysłuchanie wierszyka Pięcioro wnucząt.
Omówienie treści wierszyka. „Wstążkowa piątka” – przechodzenie po kształcie cyfry stopa za stopą. Wykonanie ćwiczenia
w KP2 – kolorowanie lub wyklejanie szablonu, rysowanie palcem cyfry na kartce i w powietrzu, wskazywanie pięciu ele-
mentów. Liczenie kasztanów. Zagadki matematyczne „Zabawy kasztanowe”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – kształtowanie
umiejętności przeliczania i dodawania, doskonalenie sprawności grafomotorycznej. ▶ 2. Zajęcia społeczne –