Page 246 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 246

244  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Styczeń


             [ 3 ]   Adaś ma strój Supermana,   [ 4 ]   Gra muzyka, słychać śpiewy,
                dwóch chłopaków jest misiami .   wszyscy dobrze się bawimy .
                A rycerze i krasnale            To impreza znakomita,
                tańczą już z policjantami .     takie bale… my lubimy!
                                                                                    Iwona Rup


          2.  Omówienie treści wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania, np.: Za co się przebrały dzieci? Co robiły na balu? N. zaprasza
            do uczestnictwa w zabawie.
          3.  Dzieci przebierają się w stroje karnawałowe – przygotowanie do uroczystej prezentacji strojów.
          4.  N. rozkłada wykonaną wspólnie zasłonę. Tworzy z niej „magiczne przejście”. Dzieci kolejno przechodzą przez nie i pre-
            zentują strój – przedstawiają się, a właściwie postać, w którą się zamienili.
          5.  „Taniec węża” – dzieci ustawiają się jedno za drugim, kładąc ręce na biodrach. W takt muzyki wykonują wybrane przez
            N. ruchy, np.: prawa i lewa noga naprzemiennie do przodu, podskok do góry, dwa klaśnięcia w ręce, prawa i lewa noga
            do przodu, kołysanie bioderkami na prawo i lewo.
          6.  Zabawa kalambury „Bajkowe postacie”. Dzieci losują obrazki przedstawiające postacie z bajek. Starają się gestem i mimiką
            je zaprezentować. Np.: Czerwony Kapturek – podskakiwanie z nogi na nogę, zakładanie kapturka; Kot w butach – zakła da-
            nie butów, miauczenie.
          7.  Tańczenie krakowiaka do popularnej melodii.
          8.  Zabawa pantomimiczna „Czary-mary”. Jedna osoba zamienia się w czarodzieja. Trzyma w ręku różdżkę. Dzieci stoją
            w bezruchu. Czarodziej znajduje osobę, która się porusza, i zamienia ją w coś innego. Czarodziej stara się wymyśleć rymo-
            wane zaklęcie, np.: Czary-mary, kreska niebieska, Janek zamienia się w pieska. Wskazana osoba odgrywa rolę.
          9.  „Egipskie bandaże”. N. dzieli dzieci na 2 grupy. Każdej daje rolkę papieru. Następnie wybiera ochotników, których dzieci
            owijają tak, aby oprócz oczu i ust żadna część ciała nie była widoczna. Wygrywa drużyna, która szybciej zakryje ochotnika.
          10.  Poczęstunek. Umycie rąk i wspólne spożywanie owoców i warzywnych szaszłyków.
          11.  Dowolne zabawy przy muzyce.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawy z lupą – obserwacja przyrody z bliska.
             x Spacer po ogrodzie – poszukiwanie cieni drzew.

          N. prosi, aby każde dziecko przyniosło na następne zajęcia zdjęcia (najlepiej portretowe) członków swojej rodziny.



          TYDZIEŃ 19    Święto Babci i Dziadka




          Poniedziałek    temat:  Drzewo genealogiczne.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Czyj głos słyszysz?”. Opowieść ruchowa
          „Odwiedziny u babci”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa słowna „Kim jest dla mnie…”. Układanie dowolnych kompo-
          zycji z klocków. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 1, 7, 11

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – moi dziadkowie na piątkę! Wysłuchanie wierszyka Pięcioro wnucząt.
          Omówienie treści wierszyka. „Wstążkowa piątka” – przechodzenie po kształcie cyfry stopa za stopą. Wykonanie ćwiczenia
          w KP2 – kolorowanie lub wyklejanie szablonu, rysowanie palcem cyfry na kartce i w powietrzu, wskazywanie pięciu ele-
          mentów. Liczenie kasztanów. Zagadki matematyczne „Zabawy kasztanowe”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – kształtowanie
          umiejętności przeliczania i  dodawania, doskonalenie sprawności grafomotorycznej.  ▶  2. Zajęcia społeczne  –
   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251