Page 241 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 241
TYDZIEŃ 18 • Zabawa karnawałowa • 239
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 50) – doskonalenie sprawności grafomotorycznej i umiejętności liczenia.
x Zabawa ruchowa skoczna „Do środka i na zewnątrz”. Dzieci wskakują do środka koła (uformowanego z liny). Następnie
wyskakują z niego do tyłu, uważając, aby nie upaść.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Balonowe zabawy.
Cele:
p
obudzanie ciekawości dzieci poprzez zabawy badawcze
zauważanie różnic między przedmiotami
wiczenie narządów mowy
ć
ć
wiczenie dużych partii mięśniowych
r
ozwijanie umiejętności współpracy z partnerem
czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Pomoce: balony w różnych kolorach, pompka do balonów, flamastry, samoprzylepny papier kolorowy, wstążki.
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadki jako wprowadzenie w tematykę zajęć.
Najpierw mały, okrąglutki,
później duży, ogromniutki.
A jak jest już nadmuchamy,
no to super frajdę mamy. (balon)
2. N. przypomina o zbliżającym się balu karnawałowym. Zwraca uwagę na to, że zwykle na przyjęciach, w którym biorą
udział dzieci, są balony.
3. Prezentacja balonów przed napompowaniem. Dzieci nazywają kolory. Grupują balony w tym samym kolorze.
4. Ćwiczenie oddechowe „Nadmuchane”. Dzieci wybierają po jednym balonie. Dmuchają balony, ćwicząc aparat mowy.
Dzieci, które nie potrafią jeszcze nadmuchać, proszą N. o pomoc. Omówienie balonów – rozmowy na temat kolorów,
kształtów i wielkości.
5. Zabawa w parach „Balonowy taniec”. Dzieci przytrzymują balon na wysokości klatki piersiowej i próbują tańczyć przy
dowolnej skocznej muzyce. Nie dotykają balonu rękami i uważają, aby nie spadł.
6. Zabawa ruchowa ćwicząca duże partie mięśniowe „Podaj do mnie”. Dzieci odbijają balony – starają się, aby żaden ba-
lon nie dotknął podłogi.
7. Zabawy badawcze „Co ukryło się w balonie?”. Na podstawie obserwacji nadmuchiwania i samodzielnych prób dzieci
odkrywają, że balon jest wypełniony powietrzem. Sprawdzają też, z jaką siłą ucieka z niego powietrze – dzieci dmuchają
balony i puszczają je niezawiązane, obserwują loty balonów.
8. Zabawa plastyczna „Balonowe ozdoby”. Dzieci flamastrami rysują na balonach buźki i doklejają części z papieru samo-
przylepnego. Przewiązują wstążkami.
9. Zawieszenie przygotowanych balonów w sali.
10. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 49) – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności grafomotorycznej.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Gramy na balonach.
Cele:
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
r
ozwijanie poczucia rytmu
kształtowanie poczucia metrum
r
ozwijanie wyobraźni rytmicznej i dźwiękowej oraz wyobraźni ruchowej
trwalenie poznanych piosenek i melodii.
u
Pomoce: drewienka (klawesy), nadmuchane (umiarkowanie mocno) balony, „bębenek” zrobiony z gumy
(pękniętego balo nika) naciągniętej na okrągłe pudełko (po lodach, twarożku itp.), nienadmuchany balonik,
ewentual nie fragment nagrania występu Grupy MoCarta Popis (granie melodii na nadmuchanym balonie), CD.