Page 238 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 238
236 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x „Śniegowe niespodzianki” – dzieci odszukują pod śniegiem ukryte przez N. kamyczki.
x Zabawy dowolne na sankach.
Wtorek temat: L jak lody.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie artykulacyjne „Odgłosy zwierząt”. Zabawa plastyczna „Najbardziej
lubię…”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa dramowa „Kim jestem?”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – doskonalenie
sprawności grafomotorycznej, rozwijanie słuchu fonematycznego. Zabawa ruchowa skoczna „Utrudnione skoki w parach”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 4; IV 1, 2, 6, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – lody i lizaki. Wysłuchanie wiersza Słodycze
Lilki. Odszukiwanie liter L na kartce z zapisanym wierszem. Omówienie treści wiersza. Krótka pogadanka na temat zdrowego
odżywiania. „Literka L” – pokazywanie litery ruchem ciała. Ćwiczenie artykulacyjne „Li, le, la, lo, lu”. Wypowiadanie
wyrazów na l. Dokańczanie wyrazów. Zabawa słowna w kole. Zabawa „Znam te litery”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 –
kolorowanie lub wyklejanie szablonu, rysowanie litery palcem; rozwijanie sprawności grafomotorycznej, doskonalenie słuchu
fonematycznego. ▶ 2. Zajęcia społeczno-kulinarne – spotkanie z gościem. Rozwiązywanie zagadki. „Kto produkuje
i sprzedaje lody?” – omówienie specyfiki zawodu. Zabawa tematyczna „Lody, lody dla ochłody”. „Lody sorbetowe”, „Ciepłe
lody” – wspólne przygotowywanie lodów. Rozdanie dyplomów „Szefa cukiernika”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 3, 7, 9; III 2; IV 2, 4, 5, 8, 11, 20
Zajęcia w ogrodzie: „Dlaczego śnieg topnieje?” – dostrzeganie różnic pogodowych, obserwowanie topnienia śniegu.
Zabawa w piaskownicy „Cukiernia”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 16, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie artykulacyjne „Odgłosy zwierząt”. Dzieci powtarzają za N. odgłosy zwierząt: wąż – Sssss…; mysz – Pi, pi, pi;
kot – Miau; pszczoła – Bzzz…; osioł – Io, io, io; kaczka – Kwa, kwa. N. może również zaproponować rozpoznawanie
i naśladowanie odgłosów z CD.
x Zabawa plastyczna „Najbardziej lubię…”. Dzieci kredkami pastelowymi rysują to, co lubią najbardziej, lub osobę, którą
darzą szczególną sympatią.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dramowa „Kim jestem?”. Dzieci kolejno losują po jednym obrazku przedstawiającym postać z bajki. Starają się
pokazać mimiką i ruchem danego bohatera.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 48) – doskonalenie sprawności grafomotorycznej, rozwijanie słuchu fone-
matycznego poprzez wyszukiwanie rymów.
x Zabawa ruchowa skoczna „Utrudnione skoki w parach” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Lody i lizaki.