Page 233 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 233

TYDZIEŃ 17  •  Dawno, dawno temu…  •  231



            4.  Zabawa muzyczno-ruchowa „Turniej artystyczny”. N. ustala, że w turnieju, inaczej niż kiedyś, mogą brać udział i dziew-
              czynki, i chłopcy. Kandydat na zwycięzcę może zaśpiewać piosenkę, zatańczyć taniec lub zarecytować wiersz. Można
              poprosić o akompaniament do tańca lub piosenki. Następnie N. prosi o utworzenie koła.
              Do środka wchodzi jedno wybrane przez N. dziecko. Pozostałe dzieci śpiewają piosenkę, maszerując po obwodzie koła.
              Na słowach: Wybierz mnie! zatrzymują się i wskazują na siebie. Dziecko stojące w środku (królewna-dziewczynka
              lub królewicz-chłopiec) wybiera dwoje lub troje dzieci, które będą się „pojedynkować”. Zadaniem każdego z wybranych
              osób jest zaśpiewać piosenkę, zatańczyć lub powiedzieć wiersz.
              Dziecko, które zaprezentuje się najlepiej, wygrywa turniej rycerski i wchodzi do środka koła.
              W wyborze zwycięzcy dziecku może pomóc N. prowadzący zabawę. Zwycięzca będzie następną królewną lub następnym
              królewiczem.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Toczenie kul śniegowych.
              x Zabawa bieżna „Ogródkowy samolot”. Dzieci biegają z rękami rozłożonymi na boki, naśladując samolot.




            Czwartek    temat:  Turniej rycerski.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa oddechowa „Dmuchamy baloniki”. Zabawa rozwijająca orientację przestrzen-
            ną „Księżniczki i rycerze”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Utrwalenie zabawy muzycznej Idą rycerze. Wykonanie ćwiczenia
            w KP2 – rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności liczenia, doskonalenie sprawności ręki. Zabawa ruchowa orientacyjno-
            -porządkowa „Do zamku”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 7, 11, 14, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia plastyczne – księżniczki i rycerze. Zabawa z chustą animacyjną „Królewskie rytmy”.
            Rozmowy na temat ubiorów dworskich. Praca plastyczna „Rękawiczki i rękawice” – projektowanie rękawiczek dla księżnicz-
            ki i rękawic rycerskich. Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Góra albo dół – taniec królewski”.   ▶  2. Zajęcia
            społeczno-ruchowe – rycerze dawniej i dziś. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Rycerz nas uratuje”. Wysłuchanie
            przekazu N. o rycerzach. Praca techniczna „Wielkie przygotowania do turnieju rycerskiego” – wykonanie mieczy, tarcz
            i chusteczek. „Turniej czas rozpocząć!” – zestaw zabaw ruchowych (wyścigi, zabawa rzutna).
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 3, 8; III 2, 5; IV 1, 3, 7, 8, 11, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Rzucanie śnieżkami do wyznaczonego celu. Zabawy na sankach.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa oddechowa „Dmuchamy baloniki”. Dzieci ustawiają się w kole. N. prosi, aby uczestnicy wzięli głęboki wdech,
              jakby chcieli napompować duży balon, a następnie wyobrazili sobie, że z balonu schodzi powietrze w bardzo powolnym
              tempie (powolny wydech). Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
              x Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Księżniczki i rycerze”. Dzieci podzielone na dwie grupy (dziewczynki
              i chłopcy) ustawiają się naprzeciwko siebie przy przeciwległych ścianach sali – każda grupa w szeregu. Dzieci wykonu-
              ją polecenia N., np.: Księżniczki idą dwa kroki do przodu. Rycerze robią jeden krok w lewą stronę. Księżniczki kłaniają się
              i robią dwa kroki w prawo. Rycerze klękają na prawe kolano, wstają i idą trzy kroki do przodu.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).

            Zadania popołudniowe
              x Utrwalenie zabawy muzycznej Idą rycerze (CD) (zob. TYDZIEŃ 17, Środa).
              x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 42) – rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności liczenia, doskonalenie spraw-
              ności ręki.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Do zamku”. N. rozkłada szarfy na podłodze, dzieci przemieszczają się
              po wyzna czo nej przestrzeni. Gdy N. powie: Do zamku, dzieci wchodzą do szarf. Na dźwięki gwizdka wychodzą w szarf
              i ponownie spacerują.
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238