Page 229 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 229

TYDZIEŃ 17  •  Dawno, dawno temu…  •  227



            Przebieg zajęć:
            1.  „Nowy Rok” – swobodne wypowiedzi na temat zwyczajów związanych z powitaniem Nowego Roku.
            2.  Zabawa słowna „Życzę ci…”. Dzieci dobierają się w pary i składają sobie życzenia – mówią, czego życzą drugiej osobie
              w Nowym Roku.
            3.  Zabawa ruchowa „Pory roku”. N. dzieli salę na cztery części. W każdej części znajduje się atrybut danej pory roku,
              np.: wiosna – kwiatki; lato – słomkowy kapelusz; jesień – kalosze; zima – czapka. Dzieci spacerują po sali. Na komendę N.
              (związaną z porą roku, np.: Idziemy popluskać się w morzu!) dzieci odgadują, o jaką porę roku chodzi, i udają się w odpo-
              wiednie miejsce w sali.
            4.  Praca plastyczna „Moje życzenie”. Dzieci kolejno mówią, czego chciałyby się nauczyć w obecnym roku. Następnie przed-
              stawiają swoje życzenia przy pomocy farb, kredek i pasteli na kartkach papieru.
            5.  Wspólne sprzątanie i omówienie prac. Wywieszenie malunków w przedszkolnej galerii.
            6.  Zabawa grupowa „Tańcz tak, jak ja”. Dzieci chodzą rytmicznie po kole. N. wyznacza osobę, która wchodzi do środka
              i prezentuje wymyślony przez siebie ruch, np.: podskoki na jednej nodze, obroty, dwa kroki do przodu. Zadaniem każdej
              osoby w kole jest powtórzenie czynności.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Rzucanie śnieżkami do wyznaczonego celu.
              x Zabawa tropiąca „Czerwona piłka”. Dzieci próbują odnaleźć czerwoną piłkę ukrytą w ogrodzie przez N.




            Wtorek    temat:  Złota rybka.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca „Jestem szczęśliwy, gdy...”. Zabawa „Buźki”. Wykonanie ćwi-
            czeń w KP2 – utrwalenie znajomości stosunków przestrzennych, porządkowanie elementów pod względem wielkości.
            Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa rozwijająca szybkość „Rybki”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – nalepianie elementów
            zgodnie z treścią wysłuchanych fragmentów bajki. Zabawa ruchowa „Złota rybka”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 2; III 8; IV 2, 3, 4, 5, 11, 12, 14

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – opowieść o złotej rybce. Wysłuchanie opowieści.
            Omówienie treści historii. Zabawa z chustą animacyjną „Morskie fale”. Praca plastyczna „Rybak i złota rybka”. Zabawa
            dramowa „Przedstawienie”.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; IV 1, 2, 3, 5

            Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie patykiem na śniegu. Zabawy na sankach.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 4; III 5; IV 8, 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa integrująca „Jestem szczęśliwy, gdy...”. Dzieci siedzą w kręgu i rozmawiają o chwilach, które sprawiają, że czują się
              szczęśliwe.
              x Zabawa „Buźki”. N. prezentuje cztery obrazki przedstawiające: płaczącego chłopca, uśmiechnięte dzieci podczas zabawy,
              przestraszonego chłopca i zezłoszczoną dziewczynkę. Obok obrazków układa buźki pokazujące emocje: radość, smutek
              (płacz), strach i złość. Zadaniem dzieci jest dopasowanie buziek do obrazków.
              x Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 3 i ćw. 4, s. 37). Dzieci uzupełniają obrazek, rysując elementy we wskazanych miejscach.
              Następnie łączą linią bałwanki od najmniejszego do największego.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa rozwijająca szybkość „Rybki”. N. rozkłada na podłodze papierowe sylwety rybek. Dzieci starają się zebrać jak
              najwięcej rybek.
              x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 38–39) – nalepianie elementów zgodnie z treścią wysłuchanych fragmentów bajki.
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234