Page 232 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 232
230 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
2. Rysowanie zgodnie z opowieścią. Dzieci rysują smoka, o którym opowiada N:
W dalekiej krainie żył smok, który miał cztery głowy. Każda była innej wielkości i koloru. Jedną głowę miał czerwoną
jak pomidor, drugą – żółtą jak cytryna, trzecią – malinową jak malina. A czwarta głowa była cała czarna, bo tylko nią
ział ogniem.
3. „Wstążkowa czwórka” – N. rozkłada wstążkę na dywanie w kształcie cyfry 4. Prosi, aby każde dziecko przeszło po niej
stopa za stopą.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 40) – kolorowanie lub wyklejanie szablonu cyfry, np. kawałkami bibuły. Rysowanie
cyfry palcem na kartce i w powietrzu. Wskazywanie elementów, które występują po cztery.
5. Układanie z kasztanów kształtu cyfry 4.
6. Wykonanie pajęczynek (KA, k. 33–35) – tworzenie pajęczynek z odpowiednią liczbą owadów. Dzieci przewlekają
sznureczki przez dziurki pajęczynki z liczbą 4. Następnie dobierają odpowiednią liczbę owadów.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Turniej rycerski.
Cele:
ozwijanie aparatu mowy i umiejętności poprawnego artykułowania dźwięku
r
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał dźwiękowy
zapoznanie ze zwyczajem turniejów rycerskich
oswajanie z występem solo przed kolegami z grupy
u
trwalenie poznanych wierszy, tańców i piosenek.
Pomoce: kołatka, ilustracje przedstawiające dwór średniowieczny z damami i rycerzami (sala biesiad, turniejowe
szranki), CD (nagranie zabawy Idą rycerze, akompaniamenty do piosenek, które dzieci potrafią zaśpiewać;
ew. muzyka taneczna typu walc (np. akompaniament do piosenki Walczyk z bałwanem).
Przebieg zajęć:
1. Zabawa wstępna „Rycerze”. N. na przemian gra na kołatce rytm galopu lub odtwarza nagranie zabawy muzycznej
Idą rycerze (CD), a dzieci galopują – jak rycerze na swoich rumakach – po całej sali lub dumnie maszerują po obwodzie
kola. Gdy zapadnie cisza – dzieci nieruchomieją.
2. Wprowadzenie. Dzieci siadają w kole. N. opowiada o turniejach rycerskich. Wyjaśnia, że dawno temu, w czasach
królów, księżniczek i rycerzy zamiast zawodów sportowych odbywały się turnieje rycerskie. Rycerze zmagali się w nich
w dyscy plinach „rycerskich”, takich jak: walka na miecze, strzelanie z łuku do tarczy, posługiwanie się kopią, walka wręcz.
Ale oprócz umiejętności związanych z walką – co było życiem i powołaniem każdego rycerza w tamtych czasach – cenione
ogromnie były też jego umiejętności „towarzyskie”, które przydawały się nie na polu bitwy, ale i na dworze króla lub księcia,
w czasie biesiad i ucztowania. Były to takie umiejętności, jak:
x umiejętność bawienia gości opowiadaniem wierszowanych historii (najczęściej o legendarnych królach, rycerzach,
o uwalnianiu księżniczek itp.)
x umiejętność śpiewania ballad (również o legendarnych postaciach oraz o miłości do pięknej damy)
x znajomość tańców dworskich.
Również i w tych „konkurencjach” odbywały się turnieje, a ten, kto pokonał w „artystycznych” szrankach rywali, mógł
liczyć na sławę, nagrodę w złocie, a nawet… rękę pięknej panny.
Po tym wprowadzeniu N. proponuje współczesną zabawę w rycerski turniej „artystyczny”, czyli zabawę Idą rycerze.
3. Nauka słów i melodii zabawy muzycznej autorstwa Joanny Tylek-Bernat – Idą rycerze (CD).
Idą rycerze
1 . Idą rycerze pod złotą wieżę . 2 . Idą rycerze pod złotą wieżę .
Kogo królewna dzisiaj wybierze? Kogo królewicz dzisiaj wybierze?
Kto będzie tańczył i ładnie śpiewał Kto będzie tańczył i ładnie śpiewał
– niech się nagrody spodziewa . – niech się nagrody spodziewa .
Ref .: Wybierz mnie! Wybierz mnie! x 2 Ref .: Wybierz mnie! Wybierz mnie! x 2
Ja dla ciebie walczyć chcę! Ja dla ciebie walczyć chcę!