Page 235 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 235

TYDZIEŃ 17  •  Dawno, dawno temu…  •  233



                 Rycerze brali udział w turniejach rycerskich organizowanych na dworach. Były to wielkie widowiska. Tam mogli wykazać się
              swoimi umiejętnościami. Często rycerz na turniejach otrzymywał od księżniczki lub innej damy chusteczkę, którą zwracał
              po zawodach.

              N. nawiązuje również do zajęć umuzykalniających, na których była mowa o turniejach rycerskich (zob. TYDZIEŃ 17,
              Środa).
            3.  Praca techniczna „Wielkie przygotowania do turnieju rycerskiego”. Dzieci wykonują miecz i tarczę dla rycerzy oraz
              chusteczki dla dam dworu:
                 x miecz i tarczę wykonują z kartonu, który oklejają folią aluminiową i kolorowymi papierami
                 x chusteczkę robią z kawałka materiału, który malują farbami lub ozdabiają kolorowymi flamastrami.
            4.  „Turniej czas rozpocząć!” – zestaw zabaw ruchowych:
                 x „Tarcza” – zabawa bieżna, wyścig. N. dzieli dzieci na dwie drużyny. Każda z nich ustawia się w rzędzie przed linią.
                 Pierwsze osoby z drużyn kładą tarcze na głowę (mogą je przytrzymywać ręką), biegną do pachołka, okrążają go
                 i wracają – wtedy ruszają kolejne osoby. Wygrywa ten zespół, który pierwszy ukończy wyścig.
                 x „Rzut do chusteczki” – zabawa rzutna polegająca na trafieniu piłeczką do celu, czyli w chusteczkę rozłożoną na dywanie.
                 x „W workach” – zabawa bieżna, wyścig. N. dzieli grupę na dwie drużyny, które ustawiają się na linii startu. Pierwsze
                 osoby wchodzą do worków. Na sygnał skaczą do pachołka, okrążają go, wracają na start i oddają worki kolejnym
                 osobom. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza ukończy wyścig.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Rzucanie śnieżkami do wyznaczonego celu.
              x Zabawy na sankach.




            Piątek    temat:  Królewska biżuteria.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie książeczki z KA. Rozwiązywanie zagadek „Co to jest?”. Ćwiczenia
            poranne – Zestaw VII. Zabawa plastyczna „Złoty pierścień”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie logicznego myślenia,
            utrwalanie znajomości bajek, usprawnianie pracy ręki poprzez kolorowanie. Zabawa logopedyczna „Cmokanie”. Zabawa
            ruchowa bieżna „Budujemy mur”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 4; IV 3, 8, 18, 19

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia plastyczno-techniczne – naszyjnik z makaronu. Opowieść ruchowa „Królewski pora-
            nek”. Zabawa pantomimiczna „Moja ulubiona bajka”. Praca plastyczno-techniczna „Królewska biżuteria” – wykonanie
            biżuterii z makaronu. Wykonanie ćwiczenia w KP2– rozwijanie logicznego myślenia, utrwalenie znajomości bajek.
              ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 3, 8, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu. Zabawa tropiąca „Królewskie berło”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 3; III 2, 5; IV 18



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Wykonanie książeczki z KA (k. 15). Prezentacja i opowiadanie przedstawionej historii.
              x Rozwiązywanie zagadek „Co to jest?”. N. opisuje dany przedmiot znajdujący się w sali, nie podając jego nazwy. Dzieci
              odgadują, o czym mówi N.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa plastyczna rozwijająca sprawność manualną „Złoty pierścień” – wyklejanie błyszczącymi wycinankami szablonu
              pierścienia.
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240