Page 235 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 235
TYDZIEŃ 17 • Dawno, dawno temu… • 233
Rycerze brali udział w turniejach rycerskich organizowanych na dworach. Były to wielkie widowiska. Tam mogli wykazać się
swoimi umiejętnościami. Często rycerz na turniejach otrzymywał od księżniczki lub innej damy chusteczkę, którą zwracał
po zawodach.
N. nawiązuje również do zajęć umuzykalniających, na których była mowa o turniejach rycerskich (zob. TYDZIEŃ 17,
Środa).
3. Praca techniczna „Wielkie przygotowania do turnieju rycerskiego”. Dzieci wykonują miecz i tarczę dla rycerzy oraz
chusteczki dla dam dworu:
x miecz i tarczę wykonują z kartonu, który oklejają folią aluminiową i kolorowymi papierami
x chusteczkę robią z kawałka materiału, który malują farbami lub ozdabiają kolorowymi flamastrami.
4. „Turniej czas rozpocząć!” – zestaw zabaw ruchowych:
x „Tarcza” – zabawa bieżna, wyścig. N. dzieli dzieci na dwie drużyny. Każda z nich ustawia się w rzędzie przed linią.
Pierwsze osoby z drużyn kładą tarcze na głowę (mogą je przytrzymywać ręką), biegną do pachołka, okrążają go
i wracają – wtedy ruszają kolejne osoby. Wygrywa ten zespół, który pierwszy ukończy wyścig.
x „Rzut do chusteczki” – zabawa rzutna polegająca na trafieniu piłeczką do celu, czyli w chusteczkę rozłożoną na dywanie.
x „W workach” – zabawa bieżna, wyścig. N. dzieli grupę na dwie drużyny, które ustawiają się na linii startu. Pierwsze
osoby wchodzą do worków. Na sygnał skaczą do pachołka, okrążają go, wracają na start i oddają worki kolejnym
osobom. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza ukończy wyścig.
III Zajęcia w ogrodzie
x Rzucanie śnieżkami do wyznaczonego celu.
x Zabawy na sankach.
Piątek temat: Królewska biżuteria.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie książeczki z KA. Rozwiązywanie zagadek „Co to jest?”. Ćwiczenia
poranne – Zestaw VII. Zabawa plastyczna „Złoty pierścień”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie logicznego myślenia,
utrwalanie znajomości bajek, usprawnianie pracy ręki poprzez kolorowanie. Zabawa logopedyczna „Cmokanie”. Zabawa
ruchowa bieżna „Budujemy mur”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 4; IV 3, 8, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczno-techniczne – naszyjnik z makaronu. Opowieść ruchowa „Królewski pora-
nek”. Zabawa pantomimiczna „Moja ulubiona bajka”. Praca plastyczno-techniczna „Królewska biżuteria” – wykonanie
biżuterii z makaronu. Wykonanie ćwiczenia w KP2– rozwijanie logicznego myślenia, utrwalenie znajomości bajek.
▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 3, 8, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu. Zabawa tropiąca „Królewskie berło”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 3; III 2, 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wykonanie książeczki z KA (k. 15). Prezentacja i opowiadanie przedstawionej historii.
x Rozwiązywanie zagadek „Co to jest?”. N. opisuje dany przedmiot znajdujący się w sali, nie podając jego nazwy. Dzieci
odgadują, o czym mówi N.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna rozwijająca sprawność manualną „Złoty pierścień” – wyklejanie błyszczącymi wycinankami szablonu
pierścienia.