Page 234 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 234
232 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
II Zajęcia główne:
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Księżniczki i rycerze.
Cele:
kształtowanie sprawności manualnej
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat
r
ozwijanie twórczego myślenia.
Pomoce: albumy przedstawiające dawne ubiory dworskie, chusta animacyjna, włóczka, kolorowe kartki bloku
rysunkowego, skrawki materiałów, folia aluminiowa, flamastry, klej, taśma, nożyczki, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa z chustą animacyjną „Królewskie rytmy”. Dzieci stoją, trzymając mocno naciągniętą chustę animacyjną. N.
odtwarza różne nagrania muzyczne (poznane piosenki, zabawy muzyczne, utwory klasyczne z CD). Dzieci oddają
charakter utworów poprzez animację chustą.
2. Rozmowy na temat ubiorów dworskich, oglądanie albumów.
3. Praca plastyczna „Rękawiczki i rękawice”. Dzieci obrysowują dwie dłonie i przyozdabiają powstałe szablony według
własnego pomysłu. Wykonują rękawiczki księżniczki lub rękawice zbroi rycerskiej, wykorzystując przygotowane
przybory: błyszczące skrawki materiału, koraliki, brokaty, kolorowe kartki, folia aluminiowa, flamastry.
4. Wspólne sprzątanie i wywieszenie prac na przedszkolnej gazetce.
5. Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Góra albo dół – taniec królewski”. Dzieci trzymają chustę za uchwyty
i przemieszczają się w coraz szybszym tempie. W końcu przechodzą do biegu po obwodzie koła, podnosząc i opuszczając chustę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczno-ruchowe.
Temat: Rycerze dawniej i dziś.
Cele:
ozbudzanie zainteresowania tematyką rycerską
r
kształtowanie postaw rycerskich
r
ozwijanie zdolności manualnych
kształtowanie twórczej postawy.
Pomoce: ilustracja przedstawiająca rycerza, kartony, folia aluminiowa, papier kolorowy, kwadratowe kawałki
materiału, farby, pędzle, kubki z wodą, flamastry, klej, taśma, nożyczki, dwa pachołki, dwa worki, piłeczki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Rycerz nas uratuje”. N. dzieli dzieci na: rycerzy, damy dworu i smoka. Dzieci
przemieszczają się swobodnie po sali, gdy N. mówi: Smok atakuje!, rycerze łapią za ręce damy dworu – wtedy obie
grupy są bezpieczne. Jeżeli smok złapie damę albo rycerza, osoby te odchodzą na bok.
2. Wysłuchanie przekazu N. Dzieci siadają w kole. N. wywiesza ilustrację tematyczną (np.: samego rycerza w zbroi, rycerza
na koniu lub rycerza w walce).
Rycerze dawniej i dziś
Z pewnością nieraz słyszeliście o rycerzach. Być może oglądaliście niejedną bajkę, w której występował rycerz. Takie bajki
opowiadają o dawnych czasach, kiedy to na świecie żyli królowie, książęta, królewny, księżniczki i właśnie… rycerze.
A czy wiecie, że rycerzem wcale nie było tak łatwo zostać? Najpierw chłopcy musieli nauczyć się wielu rzeczy. Zanim usiedli
na konia czy dostali miecz do ręki, musieli opiekować się końmi – pielęgnowali je, dawali mu jeść. Czyścili też broń. Służyli star-
szym i doświadczonym panom. Pomagali się im ubrać i wykonywali inne codzienne polecenia. Później uczyli się jeździć konno,
władać mieczem, włócznią czy strzelać z łuku.
Ale to nie wszystko: rycerz musiał też znać zasady zachowania się przy stole, podczas balu na zamku, umieć służyć damie,
tak by mogła się czuć przy nim miło i bezpiecznie. A nawet musiał umieć ciekawie opowiadać, śpiewać oraz tańczyć!
Jeśli osoba taka wykazała się wielką odwagą, np. na polu bitwy, dzielnie obroniła króla czy ocaliła księżniczkę, stawała
w obronie słabszych, była pasowana na rycerza.
Dziś nie ma już rycerzy w zbrojach, ale mówimy, że ktoś zachował się po rycersku. Czyli jak? (Dzieci podają swoje pomysły .
N . weryfikuje odpowiedzi i kontynuuje) .