Page 239 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 239
TYDZIEŃ 18 • Zabawa karnawałowa • 237
Cele:
p
oznanie obrazu graficznego litery L
ć
wiczenia artykulacji związane z literą
o
rientowanie się w zasadach zdrowego żywienia
u
wrażliwienie na niespożywanie dużej ilości słodyczy
r
ozwijanie słuchu fonematycznego.
Pomoce: fragment wiersza napisany dużymi literami, kredki, szablony poznanych liter i litery L, materiały do wy-
klejania (np. bibuła), KP2.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Słodycze Lilki.
Słodycze Lilki
Lizaki, lody i landrynki Czy wiecie, dlaczego tak się stało?
– ulubione słodycze Lilki . Bo ciągle było jej mało i mało .
Miła ta dziewczynka mała, Musisz pamiętać, koleżanko, kolego,
tylko na nie ochotę miała . że zjadać trzeba coś zdrowego .
Gdy szła do sklepu, by kupić lody, Od słodyczy, moi mili,
jadła lizaka dla swej wygody . nie będziecie mieli siły!
Lecz w końcu wieczorem, dnia pewnego,
rozbolał ją brzuszek od tego wszystkiego .
2. Odszukiwanie liter L na kartce z zapisanym fragmentem wiersza. Zakreślenie kołem podanej litery.
3. Omówienie treści wiersza. Kierowanie pytań do dzieci: Co Lilka lubiła jeść najbardziej? Co kupowała w sklepie? Dlaczego
nie należy jeść dużo słodyczy?
4. Krótka pogadanka na temat zdrowego odżywiania.
5. „Literka L” – pokazywanie litery ruchem ciała, np. jedna ręka wysoko pionowo do góry, druga – skierowana w bok
w prawą stronę.
6. Ćwiczenie artykulacyjne „Li, le, la, lo, lu”. N. mówi:
Li – le – dzieci powtarzają, kładąc akcent na le (wypowiadają sylabę jak najdłużej na jednym wydechu)
Li – le – la – dzieci powtarzją, wydłużając pierwszą sylabę
Li – le – la – lo – dzieci powtarzają, akcentując sylabę la
Li – le – la – lo – lu – dzieci powtarzają całość, przeciągając jak najdłużej ostatnią sylabę.
7. Wypowiadanie wyrazów na l (np.: lody, lizak, lama, lampa). N. zwraca uwagę na położenie języka podczas wymawiania głoski.
8. Dokańczanie wyrazów rozpoczynających się na:
li – lizak, list, lipiec, lis
le – leżak, lekarstwo, lepić
la – lalka, lampa, latarnia
lo – lody, lodówka, loki
lu – lukier, lupa, luneta.
9. Zabawa słowna w kole. Każde dziecko wymyśla i wypowiada słowo na l.
10. Zabawa „Znam te litery”. N. rozsypuje na podłodze szablony poznanych liter. Dzieci wskazują literę, o której mówi N.
lub którą rozpoczyna się podany wyraz.
11. Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1, s. 46 i ćw. 2, s. 47) – kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery, rysowanie litery palcem
na kartce i w powietrzu; rozwijanie sprawności grafomotorycznej, doskonalenie słuchu fonematycznego.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne – spotkanie z gościem (cukiernikiem lub osobą zajmującą się produkcją lodów).
Temat: Ciepłe i zimne lody.
Pomoce: owoce (truskawki i cytryna), miski, mikser, łyżka, zamrażarka, wafelkowe kubeczki, bita śmietana, mleko,
cukier, roztopiona czekolada, dyplomy.
Cele:
u
społecznianie poprzez poznawanie osób wykonujących różne zawody
integracja podczas wspólnego przygotowywania posiłku
zdobywanie zdolności kulinarnych.