Page 243 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 243

TYDZIEŃ 18  •  Zabawa karnawałowa  •  241


            Czwartek    temat:  Przygotowania do balu karnawałowego.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co nie pasuje?”. Wykonanie ćwiczenia
            w KP2 – rozwijanie orientacji na kartce papieru. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa słowna „Niebieskie... niebo”.
            Zabawa umuzykalniająca „Przedszkolna orkiestra”. Zabawa ruchowa „Bieg z woreczkiem”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 6, 8, 12, 14

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia artystyczne – przygotowania do balu. Rozmowa w kole na temat zbliżającego się balu
            przebierańców. Wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy Tańcowała igła z nitką. „Jak nazywa się osoba, która szyje ubrania?”
            – zapoznanie ze specyfiką pracy krawca/krawcowej. Wspólna praca artystyczna „Zasłona na bal przebierańców” – przy-
            szywanie guzików i innych ozdób.   ▶  2. Zajęcia kulinarne – karnawałowe przysmaki. Zabawa ruchowa „Sałatka owo-
            cowa”. Zabawa kształtująca nawyki zdrowego żywienia „Co jest dla mnie dobre?”. Zabawa słowna „Moja ulubiona potrawa
            to...”. Prezentacja produktów. Przygotowanie składników na „warzywne szaszłyki”. Nabijanie na patyczki. Obieranie owo-
            ców. Układanie kompozycji na talerzach.
              obszary z podstawy programowej: I 3, 5, 6, 7; III 2, 8; IV 2, 3, 5, 11, 18, 20

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Tory kolejowe”. Lepienie bałwana.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co nie pasuje?”. N. przedstawia różne obrazki. Dzieci klasyfikują je. Wybierają
              jeden, który nie pasuje, np.:
              koło, zeszyt, słońce, piłka (okrągłe)
              kalafior, marchewka, lody, fasola (warzywa)
              zupa, naleśniki, dżem, klocek (jedzenie)
              x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 51) – rozwijanie orientacji na kartce papieru. Dzieci mówią, za kogo przebrały się
              przedstawione postacie. Następnie łączą je w pary zgodnie z poleceniem i określają, gdzie się znajdują.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa słowna „Niebieskie... niebo”. N. podaje nazwę koloru. Dzieci dopowiadają, co może być w tym kolorze, np.: Bia-
              ły… śnieg. Zielony… listek. Czerwone… serce.
              x Zabawa umuzykalniająca „Przedszkolna orkiestra”. Każde z dzieci otrzymuje instrument. N. trzyma w ręku pałeczkę
              (batutę), którą wskazuje osobę mającą grać w danym momencie. Drugą ręką pokazuje na palcach liczbę dźwięków, jakie
              powinien wydać instrument.
              x Zabawa ruchowa „Bieg z woreczkiem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia artystyczne.
            Temat: Przygotowania do balu.
            Cele:
              r
              ozwijanie wyobraźni twórczej podczas wspólnego szycia
              ozbudzanie poczucia wspólnoty dzięki grupowemu wykonywaniu zadań
              r
              r
              ozwijanie małej motoryki
              wiczenie cierpliwości i dokładności w wykonywaniu pracy.
              ć
                 Pomoce: tekst wiersza Jana Brzechwy Tańcowała igła z nitką, obrazek (lub zdjęcie) przedstawiające krawca/kraw-
                 cową podczas wykonywania swojej pracy, maszyna do szycia (lub ilustracja ją przedstawiająca), igły plastikowe
                 dla dzieci, nitki, materiały różnych kolorów, wstążki, guziki z dużymi dziurkami, nożyczki.
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248