Page 243 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 243
TYDZIEŃ 18 • Zabawa karnawałowa • 241
Czwartek temat: Przygotowania do balu karnawałowego.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co nie pasuje?”. Wykonanie ćwiczenia
w KP2 – rozwijanie orientacji na kartce papieru. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa słowna „Niebieskie... niebo”.
Zabawa umuzykalniająca „Przedszkolna orkiestra”. Zabawa ruchowa „Bieg z woreczkiem”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 6, 8, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia artystyczne – przygotowania do balu. Rozmowa w kole na temat zbliżającego się balu
przebierańców. Wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy Tańcowała igła z nitką. „Jak nazywa się osoba, która szyje ubrania?”
– zapoznanie ze specyfiką pracy krawca/krawcowej. Wspólna praca artystyczna „Zasłona na bal przebierańców” – przy-
szywanie guzików i innych ozdób. ▶ 2. Zajęcia kulinarne – karnawałowe przysmaki. Zabawa ruchowa „Sałatka owo-
cowa”. Zabawa kształtująca nawyki zdrowego żywienia „Co jest dla mnie dobre?”. Zabawa słowna „Moja ulubiona potrawa
to...”. Prezentacja produktów. Przygotowanie składników na „warzywne szaszłyki”. Nabijanie na patyczki. Obieranie owo-
ców. Układanie kompozycji na talerzach.
obszary z podstawy programowej: I 3, 5, 6, 7; III 2, 8; IV 2, 3, 5, 11, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Tory kolejowe”. Lepienie bałwana.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co nie pasuje?”. N. przedstawia różne obrazki. Dzieci klasyfikują je. Wybierają
jeden, który nie pasuje, np.:
koło, zeszyt, słońce, piłka (okrągłe)
kalafior, marchewka, lody, fasola (warzywa)
zupa, naleśniki, dżem, klocek (jedzenie)
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 51) – rozwijanie orientacji na kartce papieru. Dzieci mówią, za kogo przebrały się
przedstawione postacie. Następnie łączą je w pary zgodnie z poleceniem i określają, gdzie się znajdują.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna „Niebieskie... niebo”. N. podaje nazwę koloru. Dzieci dopowiadają, co może być w tym kolorze, np.: Bia-
ły… śnieg. Zielony… listek. Czerwone… serce.
x Zabawa umuzykalniająca „Przedszkolna orkiestra”. Każde z dzieci otrzymuje instrument. N. trzyma w ręku pałeczkę
(batutę), którą wskazuje osobę mającą grać w danym momencie. Drugą ręką pokazuje na palcach liczbę dźwięków, jakie
powinien wydać instrument.
x Zabawa ruchowa „Bieg z woreczkiem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia artystyczne.
Temat: Przygotowania do balu.
Cele:
r
ozwijanie wyobraźni twórczej podczas wspólnego szycia
ozbudzanie poczucia wspólnoty dzięki grupowemu wykonywaniu zadań
r
r
ozwijanie małej motoryki
wiczenie cierpliwości i dokładności w wykonywaniu pracy.
ć
Pomoce: tekst wiersza Jana Brzechwy Tańcowała igła z nitką, obrazek (lub zdjęcie) przedstawiające krawca/kraw-
cową podczas wykonywania swojej pracy, maszyna do szycia (lub ilustracja ją przedstawiająca), igły plastikowe
dla dzieci, nitki, materiały różnych kolorów, wstążki, guziki z dużymi dziurkami, nożyczki.