Page 247 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 247
TYDZIEŃ 19 • Święto Babci i Dziadka • 245
tworzymy drzewo genealogiczne. „Poznajemy naszych bliskich” – oglądanie zdjęć rodzinnych. Praca plastyczna „Drzewo
genealogiczne” – umieszczanie zdjęć i podpisów. Zabawa „Pokrewieństwo”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – rysowanie
portretów dziadków. Zabawa „Dziadek nam pomoże”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 7, 9; III 2, 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 11, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Cień”. Zabawa skoczna „Hop, do koła!”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Czyj głos słyszysz?”. Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko ma zawiązane oczy.
N. podchodzi do innej osoby, a ta mówi jedno słowo, np.: Drzewko. Dziecko, które ma zasłonięte oczy, podaje imię kolegi,
którego głos usłyszało.
x Opowieść ruchowa „Odwiedziny u babci”. Dzieci przedstawiają ruchem i mimiką historię przedstawianą przez N. (dzieci
naśladują czynności):
Pewnego dnia wybrałam się do babci w odwiedziny. Zabrałam ze sobą rysunek, który dla niej narysowałam w przedszkolu.
Gdy przyszłam do babci, poprosiłam o coś ciepłego, bo na zewnątrz było bardzo zimno. Babcia wyściskała mnie
i poczęsto wała gorącym rosołkiem. Był pyszny! Później babcia wyjęła stare zdjęcia i powspominała swoje lata dzieciństwa.
Opowiadała mi o tym, jak bardzo lubiła bawić się w chowanego – już teraz wiem, po kim to mam! Wieczorem przyszła mama
i wróciłam z nią do domu! Bardzo lubię odwiedzać moją babcię.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna „Kim jest dla mnie…?”. Dzieci siedzą w kręgu i zadają zagadki słowne dotyczące członków rodziny, np.:
Kim jest dla mnie: mama mojej mamy, tata mojej mamy, tata mojego taty, siostra mojej mamy, tata mojego brata, córka
moich rodziców, mama mojej babci?
x Układanie dowolnych kompozycji z klocków.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Moi dziadkowie na piątkę!
Cele:
kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania tekstu
p
oznanie obrazu graficznego liczby 5
kształtowanie pojęcia liczby 5
doskonalenie umiejętności liczenia
w
drażanie do dodawania i odejmowania w zakresie 5.
Pomoce: kartoniki z imionami z tekstu, wstążka, kasztany, kredki, materiały do wyklejania (np. bibuła), klej, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka Ile wnucząt?
Ile wnucząt?
Dziś do babci i do dziadka – A gdzie reszta? – pyta dziadek . –
wpadła ta oto gromadka: W kuchni pachnie już obiadek!
– Tu jesteśmy! – woła Marek . –
Drzwi otwiera Karolina, Kwiatki od nas wręczy Darek!
za nią wciska się Malwina . Agnieszka Kolankowska
Za Malwiną, już na ganek,
wbiega zadyszany Franek .