Page 251 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 251
TYDZIEŃ 19 • Święto Babci i Dziadka • 249
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Prawa strona, lewa strona.
Cele:
doskonalenie umiejętności różnicowania prawej i lewej strony ciała
kształtowanie orientacji przestrzennej
r
ozwijanie orientacji na kartce papieru
czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Pomoce: kartki bloku rysunkowego, kredki, lina, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa utrwalająca kierunki „Prawa i lewa”. Dzieci ustawiają się w kręgu i poruszają się rytmicznie do dowolnego
utworu muzycznego (CD). N. prosi, aby dzieci szły najpierw w prawą stroną na paluszkach, a następnie (przy zmianie
utworu) w lewą stronę na piętach.
2. Zabawa ruchowa „Pingwinek”. Dzieci ustawiają się jedno za drugim i łapią się za ramiona. Śpiewają piosenkę i wykonują
następujące ruchy.
O, jak przyjemnie i jak wesoło
w pingwinka bawić się! dzieci podskakują
Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa, wyciągają swoje nogi
do przodu, do tyłu i raz, dwa i trzy! skok do przodu i do tyłu
3. Zabawa kształtująca orientację na kartce papieru „W prawym górnym rogu”. Każda osoba otrzymuje kartkę i kolorowe
kredki. N. prosi, aby dzieci wykonały rysunek zgodnie z podawaną instrukcją: Narysujcie uśmiechnięte słoneczko
w prawym górnym rogu, następnie chmurkę – w lewym górnym rogu. Na środku – siebie, w prawym dolnym rogu – piłkę,
a w lewym dolnym rogu – drzewko.
4. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Prawa i lewa strona dywanu”. N. rozkłada na środku sali linę oddzielającą prawą
stronę od lewej. Dzieci ustawione są w jednym kierunku i reagują na komendy N. N. prosi, aby dzieci przeszły na lewą
lub prawą stronę sali.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 56). Dzieci kolorują kratki tak, aby uzyskać taki sam wzór, jaki jest obok.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Śpiewa babcia, śpiewa dziadek.
Cele:
kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
ozwijanie poczucia rytmu
r
r
ozwijanie wyobraźni słuchowej i ruchowej
r
ozwijanie inwencji twórczej
doskonalenie umiejętności reagowania ruchem na dźwięki
n
auka nowej piosenki.
Pomoce: klawesyn (drewienka), bębenki, kołatki, tamburyny, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa wprowadzająca „Jaka to muzyka?”. N. odtwarza zabawę muzyczną Kontrasty (CD). Dzieci rozpoznają charakter
muzyki, która przeplata się w tym nagraniu. Następnie N. prosi o pokazanie jej ruchem. Pyta: Jak można pokazać
melodię numer 1? A jak – melodię numer 2? Co przypomina melodia numer 1, a co – melodia numer 2? N. może do tego
przedstawić opowieść, którą dzieci odtworzą samym ruchem. Jeśli dzieci są zainteresowane, mogą same zaproponować
treść, a N. uporządkuje jej przebieg lub wybierze fragment do odegrania.