Page 253 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 253
TYDZIEŃ 19 • Święto Babci i Dziadka • 251
śpiewa dziadek. Dzieci określają, jaka według nich jest ta muzyka – wesoła czy smutna? A może trudno powiedzieć, jaka
właściwie? Tak jak w przypadku muzyki dostojnej, która nie jest zbyt wesoła, ale smutna też nie jest.
4. Zabawa „Zagra miś, pajacyk, lalka oraz ja”. N. dzieli dzieci na trzy grupy: misie, pajacyki i lale. Dzieci przypominają,
na jakich instrumentach grały zabawki w piosence. N. informuje, że za chwilę wszystkie dzieci będą poruszały się
po sali w rytm ćwierćnut, granych przez N. na drewienkach. Gdy rytm umilknie, każdy siada tam, gdzie się zatrzymał.
Zadaniem dzieci jest rozpoznać melodię, przypisaną swojej grupie i zagrać na swoim instrumencie. I tak:
x misie – akompaniament zabawy Idą rycerze – dzieci wystukują na bębenkach rytm słów tej zabawy
x pajacyki – akompaniament do Miała baba koguta – dzieci stukają kołatkami żywo, miarowo
x lale – akompaniament do Ślady na śniegu – stukają na tamburynach każde „raz” spokojnej melodii w rytmie walca.
5. Instrumentacja piosenki. N. pozostawia podział na trzy grupy instrumentów, może ewentualnie dodać grupę śpiewającą
piosenkę (– nutki).
Propozycja instrumentacji:
1. zwrotka – dzieci śpiewają piosenkę, grają na instrumentach tylko na słowach:
Miś ją zagra na bębenku, – misie uderzają 7 razy miarowo w bębenki
a pajacyk na kołatkach. – pajacyki uderzają 7 razy miarowo kołatkami o dłonie
Tamburynem potrząsa lala – lale potrząsają tamburynem 2 razy, w tempie spokojnym, do wybrzmienia.
1. refren – grają wszystkie dzieci w następujący sposób – po słowach:
…śpiewam ja – 2 miarowe uderzenia
…każdy zna – 2 miarowe uderzenia
…tra la la – 2 miarowe uderzenia.
Na słowach: mi, mi, la – 3 razy uderzają w rytm słów.
2. zwrotka – tylko śpiew.
2. refren – analogicznie jak 1. refren.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa badawcza „Oglądamy śnieg”. Dzieci oglądają śnieg przez lupę, określają jego czystość.
x Zabawa „Linie na śniegu” – kreślenie linii na śniegu za pomocą patyków.
Czwartek temat: Okazujemy szacunek starszym osobom.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa bieżna „Slalom pomiędzy butelkami”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 –
stwierdzanie i zaznaczanie prawdziwości zdań, utrwalenie znajomości powiązań rodzinnych. Ćwiczenia poranne – Zestaw
IX. Zabawa słowna „Powiedz mi, co to jest”. Praca plastyczna „Okulary babci”. Zabawa ruchowa „Zabawy w przedszkolu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5, 7; IV 6, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – pies, kot i sąsiadka idą do dziadka. Wysłu-
chanie utworu Doroty Gellner Sąsiadka i Dzień Dziadka. Omówienie treści utworu. „Szanujemy starsze osoby” –
pogadanka na temat okazywania szacunku wobec starszych osób. Praca plastyczno-techniczna „Szanuję starszych” –
wykonanie plakatów. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – opisywanie treści obrazka, ocenianie zachowań dzieci; wyjaśnienie,
dlaczego powinniśmy pomagać starszym osobom. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – ciastka mojej babci. Zabawa naśladowcza
„Ciasto”. „Potrawy mojej babci” – rozmowy na temat potraw robionych przez babcie. Praca plastyczno-techniczna „Okładka
na zeszyt z przepisami”. Wspólne sprzątanie i prezentacja okładek. Zabawa tropiąca „Foremka”.
obszary z podstawy programowej: I 6, 7; II 9; III 1, 2, 5, 7, 8; IV 2, 3, 5, 8, 9, 11
Zajęcia w ogrodzie: „Zaprzęg” – zabawa z wykorzystaniem sprzętów zimowych. Zabawa „Skoki przez zaspy”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 4, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa bieżna „Slalom pomiędzy butelkami” – pokonywanie trasy powstałej z butelek ustawionych w odpowiedniej
odległości od siebie.