Page 253 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 253

TYDZIEŃ 19  •  Święto Babci i Dziadka  •  251



              śpiewa dziadek. Dzieci określają, jaka według nich jest ta muzyka – wesoła czy smutna? A może trudno powiedzieć, jaka
              właściwie? Tak jak w przypadku muzyki dostojnej, która nie jest zbyt wesoła, ale smutna też nie jest.
            4.  Zabawa „Zagra miś, pajacyk, lalka oraz ja”. N. dzieli dzieci na trzy grupy: misie, pajacyki i lale. Dzieci przypominają,
              na jakich instrumentach grały zabawki w piosence. N. informuje, że za chwilę wszystkie dzieci będą poruszały się
              po sali w rytm ćwierćnut, granych przez N. na drewienkach. Gdy rytm umilknie, każdy siada tam, gdzie się zatrzymał.
              Zadaniem dzieci jest rozpoznać melodię, przypisaną swojej grupie i zagrać na swoim instrumencie. I tak:
                 x misie – akompaniament zabawy Idą rycerze – dzieci wystukują na bębenkach rytm słów tej zabawy
                 x pajacyki – akompaniament do Miała baba koguta – dzieci stukają kołatkami żywo, miarowo
                 x lale – akompaniament do Ślady na śniegu – stukają na tamburynach każde „raz” spokojnej melodii w rytmie walca.
            5.  Instrumentacja piosenki. N. pozostawia podział na trzy grupy instrumentów, może ewentualnie dodać grupę śpiewającą
              piosenkę (– nutki).
              Propozycja instrumentacji:
              1.  zwrotka – dzieci śpiewają piosenkę, grają na instrumentach tylko na słowach:
                 Miś ją zagra na bębenku, – misie uderzają 7 razy miarowo w bębenki
                 a pajacyk na kołatkach. – pajacyki uderzają 7 razy miarowo kołatkami o dłonie
                 Tamburynem potrząsa lala – lale potrząsają tamburynem 2 razy, w tempie spokojnym, do wybrzmienia.
              1.  refren – grają wszystkie dzieci w następujący sposób – po słowach:
                 …śpiewam ja – 2 miarowe uderzenia
                 …każdy zna – 2 miarowe uderzenia
                 …tra la la – 2 miarowe uderzenia.
                 Na słowach: mi, mi, la – 3 razy uderzają w rytm słów.
              2.  zwrotka – tylko śpiew.
              2.  refren – analogicznie jak 1. refren.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa badawcza „Oglądamy śnieg”. Dzieci oglądają śnieg przez lupę, określają jego czystość.
              x Zabawa „Linie na śniegu” – kreślenie linii na śniegu za pomocą patyków.




            Czwartek    temat:  Okazujemy szacunek starszym osobom.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa bieżna „Slalom pomiędzy butelkami”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 –
            stwierdzanie i zaznaczanie prawdziwości zdań, utrwalenie znajomości powiązań rodzinnych. Ćwiczenia poranne – Zestaw
            IX. Zabawa słowna „Powiedz mi, co to jest”. Praca plastyczna „Okulary babci”. Zabawa ruchowa „Zabawy w przedszkolu”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 5, 7; IV 6, 8

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – pies, kot i sąsiadka idą do dziadka. Wysłu-
            chanie utworu Doroty Gellner Sąsiadka i Dzień Dziadka. Omówienie treści utworu. „Szanujemy starsze osoby” –
            pogadanka na temat okazywania szacunku wobec starszych osób. Praca plastyczno-techniczna „Szanuję starszych” –
            wykonanie plakatów. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – opisywanie treści obrazka, ocenianie zachowań dzieci; wyjaśnienie,
            dlaczego powinniśmy pomagać starszym osobom.   ▶  2. Zajęcia plastyczne – ciastka mojej babci. Zabawa naśladowcza
            „Ciasto”. „Potrawy mojej babci” – rozmowy na temat potraw robionych przez babcie. Praca plastyczno-techniczna „Okładka
            na zeszyt z przepisami”. Wspólne sprzątanie i prezentacja okładek. Zabawa tropiąca „Foremka”.
              obszary z podstawy programowej: I 6, 7; II 9; III 1, 2, 5, 7, 8; IV 2, 3, 5, 8, 9, 11

            Zajęcia w ogrodzie: „Zaprzęg” – zabawa z wykorzystaniem sprzętów zimowych. Zabawa „Skoki przez zaspy”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 4, 5; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa bieżna „Slalom pomiędzy butelkami” – pokonywanie trasy powstałej z butelek ustawionych w odpowiedniej
              odległości od siebie.
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258