Page 257 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 257
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 255
TYDZIEŃ 20 Gdzie mieszkasz?
Poniedziałek temat: D jak dom.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa plastyczna „Dachówki”. Zabawa integrująca „W moim domu każdy...”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa tematyczna „W mojej kuchni”. Zabawa konstrukcyjna „Różne domy”. Wykonanie
ćwiczenia w KP2 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej. Zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi z przeszkodami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 2, 5, 7; IV 2, 5, 8, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – mój dom. Rozwiązywanie zagadki.
Rozmowy kiero wane o domach. Ćwiczenie artykulacyjne „Da-de-du-do-dy”. Kończenie wyrazów rozpoczynających się
od podanych grup głoskowych. Dzielenie wymienionych wyrazów na sylaby. Zabawa utrwalająca analizę głoskową
„Ile głosek?”. Przeliczanie głosek za pomocą ruchów. Zabawa „Wstążkowa litera” – chodzenie stopa za stopą. Wykonanie
ćwiczeń w KP2 – kolorowanie lub wykleja nie szablonu litery, rysowanie litery palcem; doskonalenie słuchu fonematycz-
nego. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – dywanowe dekoracje. Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Latający dywan”. Zabawa
ruchowa „Trzepanie dywanu”. Wycinanie pasków różnej wielkości. Przyklejanie kolorowych pasków naprzemiennie
z malowaniem pasków kredkami pastelowymi.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 5, 2, 4, 8, 11, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Kto pierwszy”. Zabawy z taczkami.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa plastyczna „Dachówki” – wydzieranie kartek papieru, wyklejanie dachówek na szablonie domu.
x Zabawa integrująca „W moim domu każdy...”. Dzieci siedzą w kole i kolejno kończą zdanie W moim domu każdy…
np.: zna zasady, troszczy się o innych, sprząta.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa tematyczna „W mojej kuchni” – wspólne „gotowanie” w kąciku kuchennym.
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 62). Dzieci rysują szlaczki po śladzie.
x Zabawa konstrukcyjna „Różne domy” – wznoszenie budowli z klocków.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi z przeszkodami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Mój dom.
Cele:
zapoznanie z obrazem graficznym litery D
r
ozwijanie słownictwa
doskonalenie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej
r
ozwijanie sprawności manualnej.
Pomoce: wstążka, kredki, materiały do wyklejania (np. bibuła), klej, KP2.