Page 259 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 259
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 257
Wtorek temat: Domy i domki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Wskaż palcem”. Wykonanie ćwicze-
nia w KP2 – doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa ćwicząca narządy mowy
„Hu, hu, ha”. Zabawa utrwalająca czynność sprzątania „Zabawki na miejsca”. Zabawa twórcza „Papierowa piłka”. Dowolne
zabawy ruchowe z papierową piłką.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 1; IV 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – domy są różne. Słuchanie wiersza
Heleny Bechlerowej Pokaż mi swój domek. Omówienie treści wiersza. Praca plastyczna „Tak wyglądał dom…”. „Czy wszyscy
mamy domy?” – rozmowy na temat bezdomnych zwierząt. „Domy są różne” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie
i utrwala jąca wiedzę o zwierzętach. Zabawa ruchowa „Zwierzęta do domu”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – dopasowywanie
mieszkańców do ich domów. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 10; III 8; IV 3, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem sanek „Uwaga, ciężarówka”. Zabawy w piaskownicy.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Wskaż palcem”. Dzieci poruszają się po sali, przeskakując z nogi na nogę.
Na znak N. zatrzymują się i pokazują podany kierunek, np.: W górę. W prawy bok. W lewy bok.
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 62). Dzieci porównują cienie z domkiem. Odnajdują cień, który pasuje, i łączą go
z obrazkiem.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ćwicząca narządy mowy „Hu, hu, ha”. Dzieci wyciągają przed siebie ręce. Dmuchają na dłonie, mówiąc:
Hu, hu, ha.
x Zabawa utrwalająca czynność sprzątania „Zabawki na miejsca”. N. rozsypuje na dywanie klocki (kilka sztuk),
kładzie lalkę, misia i piłkę. Na hasło: Sprzątamy zabawki dzieci jak najszybciej odkładają zabawki w określone
miejsce. Recytują rymowankę o sprzątaniu (zob. TYDZIEŃ 1, Wtorek).
x Zabawa twórcza „Papierowa piłka”. Dzieci formują kulę z gazet i nakładają na nią kolejne warstwy.
x Dowolne zabawy ruchowe z papierową piłką.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Temat: Domy są różne.
Cele:
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza
wzbudzanie wrażliwości na potrzeby zwierząt
p
oszukiwanie rozwiązań w sprawach problemowych – jak pomóc bezdomnym zwierzętom?
ozwijanie logicznego myślenia poprzez klasyfikowanie.
r
Pomoce: blok rysunkowy, kredki, ilustracje przedstawiające zwierzęta i ich domy, KP2.