Page 259 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 259

TYDZIEŃ 20  •  Gdzie mieszkasz?  •  257


            Wtorek    temat:  Domy i domki.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Wskaż palcem”. Wykonanie ćwicze-
            nia w KP2 – doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa ćwicząca narządy mowy
            „Hu, hu, ha”. Zabawa utrwalająca czynność sprzątania „Zabawki na miejsca”. Zabawa twórcza „Papierowa piłka”. Dowolne
            zabawy ruchowe z papierową piłką.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 1; IV 12, 14

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – domy są różne. Słuchanie wiersza
            Heleny Bechlerowej Pokaż mi swój domek. Omówienie treści wiersza. Praca plastyczna „Tak wyglądał dom…”. „Czy wszyscy
            mamy domy?” – rozmowy na temat bezdomnych zwierząt. „Domy są różne” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie
            i utrwala jąca wiedzę o zwierzętach. Zabawa ruchowa „Zwierzęta do domu”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – dopasowywanie
            mieszkańców do ich domów.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 10; III 8; IV 3, 12, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem sanek „Uwaga, ciężarówka”. Zabawy w piaskownicy.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Wskaż palcem”. Dzieci poruszają się po sali, przeskakując z nogi na nogę.
              Na znak N. zatrzymują się i pokazują podany kierunek, np.: W górę. W prawy bok. W lewy bok.
              x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 62). Dzieci porównują cienie z domkiem. Odnajdują cień, który pasuje, i łączą go
              z obrazkiem.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa ćwicząca narządy mowy „Hu, hu, ha”. Dzieci wyciągają przed siebie ręce. Dmuchają na dłonie, mówiąc:
              Hu, hu, ha.
              x Zabawa utrwalająca czynność sprzątania „Zabawki na miejsca”. N. rozsypuje na dywanie klocki (kilka sztuk),
              kładzie lalkę, misia i piłkę. Na hasło: Sprzątamy zabawki dzieci jak najszybciej odkładają zabawki w określone
              miejsce. Recytują rymowankę o sprzątaniu (zob. TYDZIEŃ 1, Wtorek).
              x Zabawa twórcza „Papierowa piłka”. Dzieci formują kulę z gazet i nakładają na nią kolejne warstwy.
              x Dowolne zabawy ruchowe z papierową piłką.


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego.
            Temat: Domy są różne.
            Cele:
              doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza
              wzbudzanie wrażliwości na potrzeby zwierząt
              p
              oszukiwanie rozwiązań w sprawach problemowych – jak pomóc bezdomnym zwierzętom?
              ozwijanie logicznego myślenia poprzez klasyfikowanie.
              r
                 Pomoce: blok rysunkowy, kredki, ilustracje przedstawiające zwierzęta i ich domy, KP2.
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264