Page 260 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 260

258  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Styczeń



          Przebieg zajęć:
          1.  Słuchanie wiersza Heleny Bechlerowej Pokaż mi swój domek.



                Pokaż mi swój domek

            [  1  ]   W białym domku pod kasztanem   [ 5 ]   A na strychu koło worka   [ 8 ]   Jest kotlina tuż pod miedzą –
               mieszka Hania, miś i Janek .    jest dom myszki – mała norka .   tam zajączki cicho siedzą,
               Miś co rano w budę stuka,       Niech no przyjdzie kot polować,   tam trzech swoich synków chowa
               wita łapką pieska Puka .        już się myszka w norce chowa .  szara mama zającowa .


            [ 2 ]   Puk tu blisko ma swój domek,   [ 6 ]   Tutaj słuchać gwar i szum   [ 9 ]   Wiewióreczka ma mieszkanie
               a w tym domku suchą słomę .     i brzęk głośny: – Bzum, bzum, bzum!   w starej sośnie na polanie .
               – Ładna moja buda nowa,         Ten niebieski dom wesoły       – Niech na dworze wicher dmucha,
               Janek z drewna ją zbudował .    to ul . Tu mieszkają pszczoły .  moja dziupla ciepła, sucha .

            [ 3 ]   A gdzie ma swój dom cielaczek,   [ 7 ]   Idzie ślimak wśród poziomek .   [ 10 ]   Tam, gdzie w górach las świerkowy,
               co z krówką biega, skacze?      – Mój ślimaczku, gdzie twój domek?   mieszka miś – miś niepluszowy .
               – Muu! – cielątko muczy . – Muuu!   A ślimaczek: – Popatrz, proszę,   Żywy miś – śpi w ciepłym mchu,
               Ja w oborze mieszkam tu!        ja dom zawsze z sobą noszę .   przez sen tylko mruczy: – Mruuu…
                                                                                           Helena Bechlerowa
            [ 4 ]   Nad okienkiem tuż przy ścianie
               jaskółeczka ma mieszkanie .
               Jaskółczątek małych sześć
               woła w gniazdku: – Mamo, jeść!


          2.  Omówienie treści wiersza. Wymienianie nazw zwierząt i opisywanie miejsc, w których mieszkają.
          3.  Praca plastyczna „Tak wyglądał dom…”. Dzieci rysują kredkami ilustracje do fragmentów wiersza. Rysują dom Hani
            i Janka lub dom wybranego zwierzątka (np.: budę, ul, gniazdo).
          4.  „Czy wszyscy mamy domy?” – rozmowy na temat bezdomnych zwierząt trafiających do schroniska. Dzieci podają
            propozycje, jak można im pomóc. N. weryfikuje i podsumowuje wypowiedzi grupy. Uwrażliwia na potrzeby zwierząt.
          5.  „Domy są różne” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie i utrwalająca wiedzę o zwierzętach. Łączenie obrazków
            (lub zdjęć) przedstawiających zwierzęta i ich domy, np.: pies – buda, krowa (cielę) – obora, ptak – gniazdo, mysz – norka,
            pszczoła – ul, ślimak – muszla, wiewiórka – dziupla, niedźwiedź – gawra, lis – nora, świnia – chlew, żółw – skorupa.
              Przypomnienie wiadomości na temat zwierząt domowych, mieszkających razem z ludźmi w domach (zob. TYDZIEŃ 11,
            Wtorek).
          6.  Zabawa ruchowa „Zwierzęta do domu”. Dzieci biegają swobodnie po sali. Na słowa: Żółwie do domu kulą się, tworząc
            skorupę. Na dźwięk gwizdka wracają do biegu. Na hasło: Pieski do domu – siadają po turecku z rękami ułożonymi nad
            głową w trójkąt (tworzą budę).
          7.  Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 3, s. 63) – rozwijanie logicznego myślenia poprzez dopasowywanie mieszkańców
            do ich domów (dom – dzieci, kot; dziupla – wiewiórka, sowa; ul – pszczoła).

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawy z wykorzystaniem sanek „Uwaga, ciężarówka”. Dzieci przewożą na sankach różne materiały do zabawy.
             x Zabawy w piaskownicy – przekopywanie, drążenie tuneli w piasku lub śniegu.
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265