Page 260 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 260
258 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Heleny Bechlerowej Pokaż mi swój domek.
Pokaż mi swój domek
[ 1 ] W białym domku pod kasztanem [ 5 ] A na strychu koło worka [ 8 ] Jest kotlina tuż pod miedzą –
mieszka Hania, miś i Janek . jest dom myszki – mała norka . tam zajączki cicho siedzą,
Miś co rano w budę stuka, Niech no przyjdzie kot polować, tam trzech swoich synków chowa
wita łapką pieska Puka . już się myszka w norce chowa . szara mama zającowa .
[ 2 ] Puk tu blisko ma swój domek, [ 6 ] Tutaj słuchać gwar i szum [ 9 ] Wiewióreczka ma mieszkanie
a w tym domku suchą słomę . i brzęk głośny: – Bzum, bzum, bzum! w starej sośnie na polanie .
– Ładna moja buda nowa, Ten niebieski dom wesoły – Niech na dworze wicher dmucha,
Janek z drewna ją zbudował . to ul . Tu mieszkają pszczoły . moja dziupla ciepła, sucha .
[ 3 ] A gdzie ma swój dom cielaczek, [ 7 ] Idzie ślimak wśród poziomek . [ 10 ] Tam, gdzie w górach las świerkowy,
co z krówką biega, skacze? – Mój ślimaczku, gdzie twój domek? mieszka miś – miś niepluszowy .
– Muu! – cielątko muczy . – Muuu! A ślimaczek: – Popatrz, proszę, Żywy miś – śpi w ciepłym mchu,
Ja w oborze mieszkam tu! ja dom zawsze z sobą noszę . przez sen tylko mruczy: – Mruuu…
Helena Bechlerowa
[ 4 ] Nad okienkiem tuż przy ścianie
jaskółeczka ma mieszkanie .
Jaskółczątek małych sześć
woła w gniazdku: – Mamo, jeść!
2. Omówienie treści wiersza. Wymienianie nazw zwierząt i opisywanie miejsc, w których mieszkają.
3. Praca plastyczna „Tak wyglądał dom…”. Dzieci rysują kredkami ilustracje do fragmentów wiersza. Rysują dom Hani
i Janka lub dom wybranego zwierzątka (np.: budę, ul, gniazdo).
4. „Czy wszyscy mamy domy?” – rozmowy na temat bezdomnych zwierząt trafiających do schroniska. Dzieci podają
propozycje, jak można im pomóc. N. weryfikuje i podsumowuje wypowiedzi grupy. Uwrażliwia na potrzeby zwierząt.
5. „Domy są różne” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie i utrwalająca wiedzę o zwierzętach. Łączenie obrazków
(lub zdjęć) przedstawiających zwierzęta i ich domy, np.: pies – buda, krowa (cielę) – obora, ptak – gniazdo, mysz – norka,
pszczoła – ul, ślimak – muszla, wiewiórka – dziupla, niedźwiedź – gawra, lis – nora, świnia – chlew, żółw – skorupa.
Przypomnienie wiadomości na temat zwierząt domowych, mieszkających razem z ludźmi w domach (zob. TYDZIEŃ 11,
Wtorek).
6. Zabawa ruchowa „Zwierzęta do domu”. Dzieci biegają swobodnie po sali. Na słowa: Żółwie do domu kulą się, tworząc
skorupę. Na dźwięk gwizdka wracają do biegu. Na hasło: Pieski do domu – siadają po turecku z rękami ułożonymi nad
głową w trójkąt (tworzą budę).
7. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 3, s. 63) – rozwijanie logicznego myślenia poprzez dopasowywanie mieszkańców
do ich domów (dom – dzieci, kot; dziupla – wiewiórka, sowa; ul – pszczoła).
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem sanek „Uwaga, ciężarówka”. Dzieci przewożą na sankach różne materiały do zabawy.
x Zabawy w piaskownicy – przekopywanie, drążenie tuneli w piasku lub śniegu.