Page 265 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 265
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 263
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Pas startowy”. Dzieci-samoloty ustawiają się na wyznaczonym pasie startowym. Rozkładają ręce na
wzór skrzydeł samolotu. Kolejno „przelatują”, omijając slalomem pachołki. Po przebytej trasie wracają na pas startowy.
x Zabawy dowolne na śniegu.
Piątek temat: Co się znajduje w każdym domu?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co mam w dłoni?”. Zabawa kształtująca
zmysł słuchu „Cicha tuba”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie umiejętności
liczenia, utrwalenie pojęć: najszerszy – najwęższy, najwyższy – najniższy. Zabawa matematyczna z wykorzystaniem kostek
domina. Zabawa ruchowa „Świeci słońce, pada śnieg”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 5, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – mój pokój w moim domu. Wysłuchanie wiersza Domy duże i małe.
Omówienie treści wiersza. „Jakie prace wykonujemy w domu?” – rozpoznawanie czynności. Rozpoznawanie pomieszczeń
domowych i opisywanie ich. „Co gdzie pasuje?” – dopasowywanie obrazków przedstawiających przedmioty do tych
z wizerunkiem pomieszczeń. Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni „Co stoi na stole?”. „Jak duże są pomieszczenia?” –
mierzenie za pomocą kroków. Wykonanie domku z KA. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 1, 2, 8; IV 3, 8, 11, 12, 13, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Gdzie się ukrył...”. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Labirynty”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co mam w dłoni?”. N. rozkłada na dywanie kilka znanych dzieciom przedmio-
tów, np.: klocek, miś, lalka, samochód, puzzle. W pudełku ma obrazki przedstawiające te same rzeczy. Chętne dziecko
zgłasza się i losuje jeden z obrazków. Zadaniem pozostałych dzieci siedzących w kole jest odgadnięcie, który z przed-
miotów wylosowała dana osoba – zadają pytania pomocnicze, na które można odpowiedzieć Tak lub Nie, np.: Czy to coś
jest duże? Czy jest kwadratowe? Czy ma sukienkę? Czy ma koła?
x Zabawa kształtująca zmysł słuchu „Cicha tuba”. Dzieci siedzą w kole. N. trzyma rolkę po ręczniku papierowym (tubę).
Przykłada ją do ucha osoby siedzącej obok i mówi wybrane przez siebie słowo związane z zimą, np. Bałwan. Dzieci
kolejno przekazują sobie to słowo przez tubę.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 68) – określanie liczby wskazanych samochodów i rysowanie okien w budynkach
zgodnie z poleceniem (rozwijanie umiejętności liczenia, utrwalenie pojęć: najszerszy – najwęższy, najwyższy – najniższy).
x Zabawa matematyczna z wykorzystaniem kostek domina – utrwalenie umiejętności liczenia oraz rozpoznawania kolorów.
Dzieci odnajdują pary: przeliczają ilość kropek i nazywają kolory, dopasowując je do siebie.
x Zabawa ruchowa „Świeci słońce, pada śnieg”. Na hasło N.: Świeci słońce dzieci swobodnie spacerują po sali z rękami
ułożo nymi w kształcie koła. Na uderzenie w trójkąt i hasło: Pada śnieg dzieci naśladują lepienie bałwana.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Mój pokój w moim domu.
Cele:
wzbudzanie zainteresowania przedmiotami technicznymi występującymi w domach
wrażliwianie na bezpieczne korzystanie z urządzeń podłączonych do prądu
u