Page 265 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 265

TYDZIEŃ 20  •  Gdzie mieszkasz?  •  263



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa ruchowa „Pas startowy”. Dzieci-samoloty ustawiają się na wyznaczonym pasie startowym. Rozkładają ręce na
              wzór skrzydeł samolotu. Kolejno „przelatują”, omijając slalomem pachołki. Po przebytej trasie wracają na pas startowy.
              x Zabawy dowolne na śniegu.



            Piątek    temat:  Co się znajduje w każdym domu?



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co mam w dłoni?”. Zabawa kształtująca
            zmysł słuchu „Cicha tuba”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie umiejętności
            liczenia, utrwalenie pojęć: najszerszy – najwęższy, najwyższy – najniższy. Zabawa matematyczna z wykorzystaniem kostek
            domina. Zabawa ruchowa „Świeci słońce, pada śnieg”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; IV 5, 12, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – mój pokój w moim domu. Wysłuchanie wiersza Domy duże i małe.
            Omówienie treści wiersza. „Jakie prace wykonujemy w domu?” – rozpoznawanie czynności. Rozpoznawanie pomieszczeń
            domowych i opisywanie ich. „Co gdzie pasuje?” – dopasowywanie obrazków przedstawiających przedmioty do tych
            z wizerunkiem pomieszczeń. Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni „Co stoi na stole?”. „Jak duże są pomieszczenia?” –
            mierzenie za pomocą kroków. Wykonanie domku z KA.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 1, 2, 8; IV 3, 8, 11, 12, 13, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Gdzie się ukrył...”. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Labirynty”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18

            I Aktywność poranna i popołudniowa


            Zadania poranne
              x Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co mam w dłoni?”. N. rozkłada na dywanie kilka znanych dzieciom przedmio-
              tów, np.: klocek, miś, lalka, samochód, puzzle. W pudełku ma obrazki przedstawiające te same rzeczy. Chętne dziecko
              zgłasza się i losuje jeden z obrazków. Zadaniem pozostałych dzieci siedzących w kole jest odgadnięcie, który z przed-
              miotów wylosowała dana osoba – zadają pytania pomocnicze, na które można odpowiedzieć Tak lub Nie, np.: Czy to coś
              jest duże? Czy jest kwadratowe? Czy ma sukienkę? Czy ma koła?
              x Zabawa kształtująca zmysł słuchu „Cicha tuba”. Dzieci siedzą w kole. N. trzyma rolkę po ręczniku papierowym (tubę).
              Przykłada ją do ucha osoby siedzącej obok i mówi wybrane przez siebie słowo związane z zimą, np. Bałwan. Dzieci
              kolejno przekazują sobie to słowo przez tubę.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 68) – określanie liczby wskazanych samochodów i rysowanie okien w budynkach
              zgodnie z poleceniem (rozwijanie umiejętności liczenia, utrwalenie pojęć: najszerszy – najwęższy, najwyższy – najniższy).
              x Zabawa matematyczna z wykorzystaniem kostek domina – utrwalenie umiejętności liczenia oraz rozpoznawania kolorów.
              Dzieci odnajdują pary: przeliczają ilość kropek i nazywają kolory, dopasowując je do siebie.
              x Zabawa ruchowa „Świeci słońce, pada śnieg”. Na hasło N.: Świeci słońce dzieci swobodnie spacerują po sali z rękami
              ułożo nymi w kształcie koła. Na uderzenie w trójkąt i hasło: Pada śnieg dzieci naśladują lepienie bałwana.


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
            Temat: Mój pokój w moim domu.
            Cele:
              wzbudzanie zainteresowania przedmiotami technicznymi występującymi w domach
              wrażliwianie na bezpieczne korzystanie z urządzeń podłączonych do prądu
              u
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270