Page 266 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 266
264 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
p
oznanie pomieszczeń znajdujących się w każdym domu
u
trwalenie znajomości pomiaru długości za pomocą kroków
kształtowanie orientacji w przestrzeni
u
trwalenie umiejętności określania prawej i lewej strony
ozwijanie twórczości i zdolności manualnych.
r
Pomoce: obrazki przedstawiające czynności i pomieszczenia domowe, kwiaty, dywanik, krzesło, stolik, kartki papieru,
kredki.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Domy duże i małe.
Domy duże i małe
Ja mieszkam w bloku, takim niedużym,
tęsknię za nim, gdy jestem w podróży .
A Ola – w domku z wielkim podwórkiem,
na którym chętnie bawi się z Burkiem .
Janek – w wieżowcu bardzo wysokim,
a z jego okna – piękne widoki!
Wszystkie te domy – duże i małe –
świetnie spełniają swoje zadanie .
Bardzo bezpiecznie się w nich czujemy,
w nich śpimy, jemy i się śmiejemy .
2. Omówienie treści wiersza. Kierowanie pytań: Jak mogą wyglądać domy? Czym się od siebie różnią? Dzieci porównują
swoje domy do domów kolegów i koleżanek, a także do budynku przedszkola – miejsca, w którym spędzają większość
czasu w ciągu dnia.
3. „Jakie prace wykonujemy w domu?” – rozpoznawanie czynności. N. prezentuje obrazki przedstawiające osoby
wy konujące dane czynności: odkurzanie, zamiatanie, mycie podłóg, mycie okien, wycieranie kurzu, pranie, prasowanie.
Na obrazkach z urządzeniami elektrycznym znajduje się gniazdko. N. przypomina o zasadach związanych z wykorzysta-
niem urządzeń elektrycznych.
4. „Pomieszczenia domowe” – zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w domu: kuchnia, łazienka, sypialnia,
jadalnia, pokój gościnny, pokój dziecięcy. Dzieci oglądają obrazki i opisują je.
5. „Co gdzie pasuje?” – dzieci dopasowują obrazki przedstawiające przedmioty do tych z wizerunkiem pomieszczeń, np.:
x łazienka – prysznic, wanna, toaleta, lustro, umywalka
x kuchnia – kuchenka, stół, krzesła, lodówka, czajnik
x sypialnia – łóżko, szafa, kołdra, poduszka
x pokój gościnny – telewizor, sofa, komoda, kwiaty
x pokój dziecięcy – zabawki, łóżko dziecięce, szafki.
6. Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni „Co stoi na stole?”. N. ustawia stolik na środku sali. Kładzie kilka przed-
miotów w różnych miejscach względem stolika. Dzieci wskazują położenie, używając odpowiednich określeń, np.: Kwiaty
stoją na stole. Dywanik leży pod stołem. Krzesło stoi za stołem. Lampa wisi nad stołem.
7. „Jak duże są pomieszczenia?” – sprawdzanie umiejętności mierzenia prostym sposobem, za pomocą kroków. Określenie
stron: prawej i lewej. N. mówi: 2 kroki w prawo, 6 kroków do przodu, 5 kroków w lewo, 6 kroków do tyłu i 3 kroki w prawo.
8. Wykonanie domku z KA (k. 18). Dzieci wyjmują szablon z karty i kolorują wnętrze. Następnie składają i sklejają tak,
aby powstała przestrzenna praca. Otwierają okna w domku i rozmawiają o tym, kto mógłby w nim mieszkać.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Gdzie się ukrył...”. Dzieci zamykają na chwilę oczy, a jedna osoba wybrana przez N. chowa się w ogrodzie.
Na hasło: Szukamy dzieci biegają, starając się jak najszybciej odnaleźć kolegę.
x Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Labirynty”. Dzieci rysują labirynt za pomocą patyka na śniegu lub ziemi.
Następnie przeprowadzają piłeczkę po trasie – popychają ją od jednego punktu do drugiego.