Page 271 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 271
PROJEKT 5 • Zimowe eksperymentowanie • 269
PROJEKT 5: Zimowe eksperymentowanie
Projekt może być realizowany w styczniu ze względu na panujące warunki pogodowe.
Etap 1
1. Temat został wybrany podczas rozmów z dziećmi o ulubionej porze roku.
2. Tworzenie siatki pytań – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Dlaczego woda zamarza? Jak zimno
musi być, aby woda zamarzła? Dlaczego z nieba spada deszcz? Dlaczego pada śnieg? Dlaczego śnieg nie pada latem? Czym
jest grad? Jak wyglądają śnieżynki pod lupą? Czy mróz maluje okna? Dlaczego tworzy się para, gdy dmuchamy na okno?
Dlaczego para szybko znika? Jak rozpuścić lód?
3. Zapisywanie wypowiedzi dzieci na temat obserwacji wody zimą.
4. Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
5. Tworzenie kolekcji – gromadzenie słoików, lup, termometrów, pipetek, zamrażarki.
Etap II
1. Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.: nauczyciel
(przyrody), laborant.
2. Planowanie wycieczek do laboratorium, parku i na lodowisko.
3. Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem: lup, termometrów, słoików, woreczków, lusterek.
4. Tworzenie ankiet. Przeprowadzenie wywiadów z meteorologiem i nauczycielem przyrody. Uzyskanie odpowiedzi na
pytania do: nauczyciela przyrody (Jak bada się wodę? Kiedy woda zamarza? Czym badamy temperaturę?), meteorologa
(Co to jest pogoda? Jak bada się pogodę? Czy można przewidzieć pogodę na podstawie obserwacji przyrodniczych?).
5. Szkic z natury – rysowanie węglem mroźnych pejzaży na oknie.
6. Dopisanie pytań, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu.
7. Zabawy i aktywności związane z tematem projektu:
x tworzenie kostek lodu
x chuchanie na lusterko
x obserwacja przez lupę płatków śniegu
x wycinanie śnieżynek z papieru
x lepienie ze śniegu bałwana, obserwacja topnienia przy zmianie pogody
x zabawa badawcza „Jak szybko topnieje lód?” – układanie kostek lodu w pojemniku na kaloryferze, obserwacja
tempa topnienia.
Etap III
1. Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości na temat zimowej pogody.
2. Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacja projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
3. Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu z udziałem rodziców lub sąsiednich grup przedszkolnych:
x wyeksponowanie w sali całej dokumentacji projektu: kolekcji, pytań, hipotez badawczych, uzyskanych odpowiedzi,
wyników ankiet, sprawozdań z wycieczek, szkiców z natury; prezentacja wyników eksperymentów
x zagadki pantomimiczne – rozpoznawanie pogody
x rysowanie zimowego pejzażu sprayem śnieżnym na przezroczystych tablicach
x zabawa twórcza „Ziemniaczane śnieżynki” – wycinanie kształtów śnieżynek z ziemniaka, nakładanie białej pasty
do zębów na pieczątki i odbijanie na dużym granatowym papierze
x prezentacja piosenki Hu, hu, ha! Nasza zima zła!