Page 274 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 274
272 • Zestawy ćwiczeń porannych
3. Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci w luźnej rozsypce przyjmują pozycję leżenia tyłem. Ręce wyciągają wzdłuż tułowia,
prostują i łączą nogi. Na sygnał unoszą nogi i ruszają nimi w pionie i poziomie, naśladując pracę nożyczek.
4. Skręty tułowia, połączone z ćwiczeniem mięśni skośnych brzucha. Dzieci pozostają w ustawieniu jak poprzednio. Ręce
kładą na podłodze szeroko rozłożone. Starają się dotykać – na zmianę raz jedną, raz drugą nogą – podłogi po przeciwnej
stronie ciała, tzn. lewą nogę ciągną ze skrętem tułowia za nogę prawą i odwrotnie.
5. Ćwiczenie równowagi. Dzieci dobierają się w pary. Podają sobie obie ręce. Na umówiony sygnał stają na jednej nodze.
Wygrywa osoba, która dłużej wystoi. Następnie dzieci zmieniają nogę i powtarzają ćwiczenie.
6. Skoki. Dzieci w parach ustawiają się obok siebie. Na umówiony sygnał wykonują skok obunóż w przód i sprawdzają, kto
dalej skoczył. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
7. Ćwiczenie stóp „Stopy się witają”. Dzieci w luźnej rozsypce siedzą na podłodze z nogami uniesionymi nad podłogą i ugię-
tymi w kolanach. Każde macha stopami do sąsiada, zginając i prostując palce. Potem obie stopy witają się, dotykając się
palcami i piętami.
8. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu. Wykonują spokojny wdech nosem i wydech ustami.
Zestaw VII
Pomoce: gwizdek.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Zrób tak, jak mówię”. Dzieci w rozsypce poruszają się
swobodnie po sali. Na sygnał N. i podane hasła przyjmują odpowiednią pozycję, np.: Połóż się na brzuchu. Stań na jednej
nodze. Stań przy ścianie. Ukucnij.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci w rozsypce siedzą na podłodze z wyprostowanymi nogami, ręce układają
w skrzydełka. Wykonują przetoczenie do leżenia na plecach z nogami w górze, a następnie wracają do siadu. (Naśladują
ruchy bujającej się huśtawki).
3. Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci w siadzie, z nogami wyprostowanymi i złączonymi, odchylają się lekko w tył. Podnoszą
na zmianę prostą nogę i klaszczą pod nią.
4. Skłony boczne tułowia. Dzieci stoją w rozsypce z lekko rozstawionymi nogami. Prawą rękę trzymają na biodrze, a lewą
ugiętą nad głową. Wykonują skłon tułowia w bok w prawą stronę z pogłębieniem do 3, na 4 – zmieniają ułożenie rąk
i stronę skłonów.
5. Skoki. Dzieci przyjmują pozycję przysiadu podpartego. Na sygnał N. wyskakują wysoko w górę, odrywając jednocześnie
ręce i nogi od podłoża. (Naśladują wysoko skaczące koniki polne).
6. Zabawa bieżna z elementami równowagi „Strach na wróble”. Dzieci biegają po całej sali. Na sygnał N. (np. gwizdek)
zatrzymują się. Stają na jednej nodze, ręce rozkładają na boki, przeciwną nogę opierają o nogę, na której stoją. Ruszają
rękami, naśladując odstraszanie wróbli. Starają się nie stracić równowagi.
7. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.
Zestaw VIII
Pomoce: kolorowe chustki, tamburyn.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Kolorowe latawce”. Dzieci stoją w rozsypce, każde trzyma
w obu dłoniach chustkę-latawiec. Na sygnał N. dzieci podnoszą wysoko chustki-latawce i biegają z nimi po całej sali.
Na mocne uderzenie w tamburyn latawce opadają na podłogę – dzieci przykucają i trzymając chustkę, kładą ręce przed
sobą na podłodze.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w rozsypce. Chustkę trzymają w obu rękach. Na sygnał N. przechodzą
przez chustkę, naprzemiennie przekładając nogi do przodu i do tyłu. Po każdym przejściu wykonują przysiad podparty
i wyskok.
3. Zabawa na czworakach „Spacer lisków”. Dzieci zaczepiają chustkę z tyłu za spodenki, tworząc kitę lisa. Następnie w pozycji na
czworakach poruszają się po całej sali. Na sygnał N. liski zatrzymują się, kładą na podłodze i chwilę odpoczywają.
4. Ćwiczenie równowagi. Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają wyprostowane w przód. W obu dłoniach trzymają rozpostartą
chustkę. Na sygnał dzieci stają na jednej nodze. Przekładają chustkę z ręki do ręki i machają nią sąsiadowi – raz z jednej,
raz z drugiej strony. Starają się utrzymać jak najdłużej równowagę.
5. Skoki. Dzieci zwijają swoje chustki w rulon i kładą na podłodze. Następnie starają się przeskakiwać przez rulon obunóż,
na jednej nodze, do przodu i do tyłu.
6. Ćwiczenie korekcyjne stóp. Dzieci w rozsypce siadają w siadzie skulnym, chustkę rozkładają przed sobą na podłodze.
Opierają na niej stopy i starają się zwinąć ją palcami.
7. Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu w rytmie melodii wystukiwanej na tamburynie. Przechodząc obok N., dzieci
odkładają chustki.