Page 276 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 276
ZESTAWY GIER I ZABAW RUCHOWYCH
GRY I ZABAWY ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWE
„Kolorowe latawce”
Miejsce: sala. Pomoce: laski gimnastyczne ze wstążką w 4 kolorach.
Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., odbierają wstążki gimnastyczne, po czym siadają w wyznaczonych przez
N. miejscu, np. przy drabinkach, ścianie. Dzieci uważnie obserwują N., który w pewnym momencie unosi wysoko wstążkę
w jednym z 4 kolorów. Wówczas dana grupa wstaje i swobodnie podskakuje, biega, porusza wstążkami, naśladując fruwa-
jące na wietrze latawce.
„Wędrówka”
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach, 4 pachołki.
Dzieci maszerują po okręgu, odbierają od N. po jednej szarfie. Na słowa N.: Znajdź namiot w swoim kolorze! szybko szukają
pachołka w kolorze swojej szarfy-plecaka, siadają w siadzie skrzyżnym i oczekują na objaśnienie zabawy. N. trzyma
w rękach 4 szarfy w takich samych kolorach, jakie mają dzieci. Wysoko w górę podnosi jedną z nich, mówiąc: Na wędrówkę
wyruszają dzieci z plecakami (np.) czerwonymi. Dzieci z czerwonymi szarfami wstają, zakładają szarfę jak plecak i wędrują po
całej sali w dowolny sposób. Gdy N. zmienia kolor szarfy i podaje hasło, jedna grupa siada, a wstaje inna. Dzieci muszą uważ-
nie obserwować i słuchać N., aby wiedzieć, kiedy wstać, a kiedy szybko usiąść na swoim miejscu – przy kolorowym namiocie.
„Geometryczna wirówka”
Miejsce: sala. Pomoce: nalepki na ubrania w kształcie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt), 4 duże figury
(kartonowe lub filcowe) do demonstracji.
Dzieci maszerują po okręgu, odbierają nalepkę w kształcie danej figury i przyklejają ją na ubranie. Wszyscy siadają w kole
w siadzie skrzyżnym. Wspólnie przypominają nazwy i wygląd figur. Każda osoba rozpoznaje i nazywa swoją figurę.
Następnie N. unosi wysoko dużą figurę, a dzieci, które mają nalepkę w takim kształcie, wstają, biegną dookoła i siadają
na swoje miejsce.
Dla utrudnienia N. może później tylko wymieniać nazwę figury.
„Kolorowe kwiaty”
Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Pomoce: ringo w 3–4 kolorach.
Dzieci swobodnie biegają po sali, ringo trzymają w jednej ręce. Na hasło N.: Układamy kolorowe kwiaty dzieci łączą się
w grupy kolorami ring. Układają kółka na podłodze jedno obok drugiego, tworząc kolorowe ringowe kwiaty. Wiążą koło
i chwilę poruszają się w dowolnym kierunku. Na sygnał N. każdy chwyta swoje ringo i wszyscy rozbiegają się ponownie po sali.
GRY I ZABAWY NA CZWORAKACH
„Żuczek tragarz”
Miejsce: sala. Pomoce: woreczki.
Dzieci maszerują po okręgu, a N. rozdaje im woreczki. Na sygnał N. każde przyjmuje pozycję podporu tyłem, woreczek
kładzie na brzuchu. Na słowa: Żuczki zanoszą swój pakunek dzieci wędrują w tej pozycji po całej sali. Na słowa: Żuczek do-
tarł do celu dzieci zatrzymują się, woreczek kładą na podłodze i na czworakach okrążają go kilka razy.
„Koty się bawią”
Miejsce: sala. Pomoce: piłki.
Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok wyznaczonego miejsca, każde bierze piłkę. Następnie wszyscy rozbiegają
się po sali. Na sygnał N. i hasło: Koty bawią się piłkami! dzieci przyjmują pozycję na czworakach i poruszają się po sali,