Page 276 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 276

ZESTAWY GIER I ZABAW RUCHOWYCH









          GRY I ZABAWY ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWE

          „Kolorowe latawce”

          Miejsce: sala. Pomoce: laski gimnastyczne ze wstążką w 4 kolorach.
          Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., odbierają wstążki gimnastyczne, po czym siadają w wyznaczonych przez
          N. miejscu, np. przy drabinkach, ścianie. Dzieci uważnie obserwują N., który w pewnym momencie unosi wysoko wstążkę
          w jednym z 4 kolorów. Wówczas dana grupa wstaje i swobodnie podskakuje, biega, porusza wstążkami, naśladując fruwa-
          jące na wietrze latawce.

          „Wędrówka”

          Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach, 4 pachołki.
          Dzieci maszerują po okręgu, odbierają od N. po jednej szarfie. Na słowa N.: Znajdź namiot w swoim kolorze! szybko szukają
          pachołka w kolorze swojej szarfy-plecaka, siadają w siadzie skrzyżnym i oczekują na objaśnienie zabawy. N. trzyma
          w rękach 4 szarfy w takich samych kolorach, jakie mają dzieci. Wysoko w górę podnosi jedną z nich, mówiąc: Na wędrówkę
          wyruszają dzieci z plecakami (np.) czerwonymi. Dzieci z czerwonymi szarfami wstają, zakładają szarfę jak plecak i wędrują po
          całej sali w dowolny sposób. Gdy N. zmienia kolor szarfy i podaje hasło, jedna grupa siada, a wstaje inna. Dzieci muszą uważ-
          nie obserwować i słuchać N., aby wiedzieć, kiedy wstać, a kiedy szybko usiąść na swoim miejscu – przy kolorowym namiocie.

          „Geometryczna wirówka”

          Miejsce: sala. Pomoce: nalepki na ubrania w kształcie figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt), 4 duże figury
          (kartonowe lub filcowe) do demonstracji.
          Dzieci maszerują po okręgu, odbierają nalepkę w kształcie danej figury i przyklejają ją na ubranie. Wszyscy siadają w kole
          w siadzie skrzyżnym. Wspólnie przypominają nazwy i wygląd figur. Każda osoba rozpoznaje i nazywa swoją figurę.
          Następnie N. unosi wysoko dużą figurę, a dzieci, które mają nalepkę w takim kształcie, wstają, biegną dookoła i siadają
          na swoje miejsce.
          Dla utrudnienia N. może później tylko wymieniać nazwę figury.

          „Kolorowe kwiaty”

          Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Pomoce: ringo w 3–4 kolorach.
          Dzieci swobodnie biegają po sali, ringo trzymają w jednej ręce. Na hasło N.: Układamy kolorowe kwiaty dzieci łączą się
          w grupy kolorami ring. Układają kółka na podłodze jedno obok drugiego, tworząc kolorowe ringowe kwiaty. Wiążą koło
          i chwilę poruszają się w dowolnym kierunku. Na sygnał N. każdy chwyta swoje ringo i wszyscy rozbiegają się ponownie po sali.


          GRY I ZABAWY NA CZWORAKACH

          „Żuczek tragarz”

          Miejsce: sala. Pomoce: woreczki.
          Dzieci maszerują po okręgu, a N. rozdaje im woreczki. Na sygnał N. każde przyjmuje pozycję podporu tyłem, woreczek
          kładzie na brzuchu. Na słowa: Żuczki zanoszą swój pakunek dzieci wędrują w tej pozycji po całej sali. Na słowa: Żuczek do-
          tarł do celu dzieci zatrzymują się, woreczek kładą na podłodze i na czworakach okrążają go kilka razy.

          „Koty się bawią”
          Miejsce: sala. Pomoce: piłki.
          Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok wyznaczonego miejsca, każde bierze piłkę. Następnie wszyscy rozbiegają
          się po sali. Na sygnał N. i hasło: Koty bawią się piłkami! dzieci przyjmują pozycję na czworakach i poruszają się po sali,
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281