Page 272 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 272

ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH








          Zestaw I
          Pomoce: dowolna wesoła melodia, tamburyn.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Taniec dowolny”. N. włącza nagranie dowolnej rytmicznej, wesołej melodii. Dzieci swobod-
            nie poruszają się, tańczą w rytm muzyki. Gdy ta cichnie, zatrzymują się i kucają – czekając na sygnał do ponownej aktywności.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci dobierają się w pary. Stoją w lekkim rozkroku i podają sobie ręce.
            Odliczają do trzech i na zmianę raz jedna, raz druga osoba wykonuje skłon tułowia w przód i stara się dotknąć kostek
            nóg partnera.
          3.  Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci pozostają w parach. Siadają na podłodze przodem do siebie, w odległości umożliwia-
            jącej dotykanie się stopami. Następnie przechodzą do leżenia tyłem. Dotykając się stopami, naśladują jazdę na tandemie
            – dwuosobowym rowerku.
          4.  Ćwiczenie tułowia – skręty i skłony. Dzieci stoją do siebie tyłem, zachowując niewielki odstęp. Na umówiony sygnał wy-
            konują skręt tułowia w tę samą stronę i klaszczą w dłonie partnera. Robią skłon tułowia w przód, dotykają podłogi przed
            sobą lub swoich kostek u nóg. Następnie prostują się i ze skrętem tułowia w przeciwnym kierunku klaszczą w dłonie kolegi.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Bocian”. Dzieci swobodnie wędrują po sali. Unoszą nogę, chwilę stoją na jednej,
            następnie naśladują wolno kroczącego bociana.
          6.  Zabawa skoczna „Żaby”. Dzieci w pozycji czworaczej skaczą po całej sali, naśladując żabki.
          7.  Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu koła z wolnym wdechem i wydechem.

          Zestaw II

          Pomoce: szarfy w dwóch kolorach, bębenek.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Latawce”. Dzieci maszerują po okręgu koła. Przechodząc
            obok N., odbierają szarfę w jednym z dwóch kolorów. Szarfę trzymają w jednej ręce. Siadają w wyznaczonym miejscu,
            np. pod ścianą, drabinkami. N. ma szarfy w obu kolorach. Na zmianę unosi wysoko szarfy. Dzieci, które mają taki sam
            kolor jak pokazywana szarfa, szybko wstają, unoszą rękę z szarfą-latawcem wysoko nad głowę i biegają po całej sali –
            latawce fruwają w powietrzu.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w rozsypce w lekkim rozkroku. Szarfę trzymają oburącz. Następnie
            kładą ją na podłodze, przeskakują obunóż przez nią, odwracają się, podnoszą szarfę i unoszą wysoko nad głowę, stając
            na palcach. Ćwiczenie powtarzamy 2–3 razy.
          3.  Zabawa na czworakach „Dookoła legowiska”. Ustawienie jak poprzednio. Każdy rozkłada swoją szarfę-legowisko na pod-
            łodze. Dzieci stają się pieskami, które na czworakach okrążają swoje legowiska, zanim na znak N. wskoczą do szarfy i usiądą.
          4.  Ćwiczenie tułowia – skręty i skłony. Dzieci stoją w rozkroku. Złożoną na pół szarfę trzymają w obu rękach. Wykonują
            skręty tułowia w lewą stronę i w prawą, następnie skłon na wprost i ze skrętem tułowia do prawej i lewej nogi.
          5.  Skoki – wyskok w górę. Dzieci rozkładają szarfę na podłodze i wchodzą do środka. Wykonują przysiad podparty, ręce
            opierają przed sobą na podłodze. Na mocne uderzenie w bębenek wysoko wyskakują w górę, starają się nie wypaść z szarfy.
          6.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Przejście po moście linowym”. Dzieci dobierają się kolorami szarf. Kładą szarfy na
            podłodze, jedna za drugą, tworząc długi most. Następnie kolejno przechodzą po nim, starając się utrzymać równowagę,
            właściwą postawę ciała. Poruszają się bardzo wolno, stawiając stopę przed stopą.
          7.  Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują parami po okręgu. Wykonując wspięcie na palce, robią wdech nosem, a opusz-
            czając pięty – wydech ustami.

          Zestaw III
          Pomoce: woreczki, tamburyn, bębenek.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym. Dzieci biegają i maszerują w różnych kierunkach
            po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Na mocne uderzenie zatrzymują się i siadają w siadzie skrzyżnym.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci dobierają się w pary. Każda para otrzymuje jeden woreczek. Dzieci stają
            do siebie tyłem w rozkroku. Jedna osoba trzyma woreczek. Następnie dzieci jednocześnie wykonują skłon w przód i prze-
            kazują sobie woreczek z rąk do rąk między rozstawionymi nogami. Prostują się i podają sobie woreczek nad głowami.
          3.  Zabawa na czworakach „Przejdź w tunelu”. Dzieci pozostają w parach. Jedna osoba stoi w rozkroku, a druga na czwo-
            rakach przechodzi przez tunel zrobiony z rozstawionych nóg kolegi, popychając przed sobą woreczek. Następnie dzieci
            zamieniają się rolami.
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277