Page 270 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 270

268  •  PROJEKT 4  •  Pieczemy pierniczki




          PROJEKT 4:    Pieczemy pierniczki


          Projekt może być realizowany w grudniu ze względu na zbliżające się święta Bożego Narodzenia.
          Etap 1

          1.  Wybór tematu.
          2.  Tworzenie siatki pytań – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Jak powstaje ciasto piernikowe?
            Dlaczego nie jemy surowego ciasta? Jakich składników potrzebujemy do ciasta? Do czego również można wykorzystać cia-
            sto piernikowe? Jaki zapach ma ciasto? Czy do każdego ciasta trzeba dodać jajko? Jaki rodzaj mąki potrzebujemy do ciasta
            piernikowego? Jakich przypraw potrzebujemy do ciasta piernikowego? Z jakim napojem smakują najlepiej pierniczki?
            Jak ozdabia się pierniczki? Z czego robi się lukier? Dlaczego lukier jest różowego koloru?
          3.  Zapisywanie wypowiedzi dzieci związanych z ich doświadczeniami z pieczeniem.
          4.  Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
          5.  Tworzenie kolekcji – gromadzenie w sali przypraw, jajek, miodu, papieru do pieczenia ciast, książek z przepisami,
            cukru pudru, cytryn, ozdobnych koralików spożywczych.

          Etap II

          1.  Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
            Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.: cukiernik,
            piekarz, wychowawca przedszkolny, pani kucharka w przedszkolu, mama, babcia.
          2.  Planowanie wycieczek do: cukierni, piekarni.
          3.  Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem pomocy kuchennych (miksera, miski, łyżek, foremek, piekarnika),
            robienie listy zakupów.
          4.  Tworzenie ankiet – przeprowadzenie wywiadów z cukiernikiem i babcią. Uzyskanie odpowiedzi na pytania skierowane
            do: cukiernika (Jak przygotować ciasto? Jak przygotować piekarnik? W jakiej temperaturze piec pierniczki? Jak włącza się
            piekarnik? Kiedy wyciągamy ciasto z piekarnika? Jak ozdobić ciastka? Czym ozdobić ciastka? Jak smakuje cynamon? Czy
            ciasto jest miękkie? Kiedy wiemy, że ciasto jest upieczone?), babci (Kto pomaga babci w pieczeniu pierników? Czy babcia
            piekła pierniczki w dzieciństwie ze swoją babcią? Czy babcia pamięta przepis, według którego przygotowywała ze swoją
            babcią pierniczki?).
          5.  Szkic z natury – rysowanie ołówkiem pierniczków.
          6.  Dopisanie pytań, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu.
          7.  Zabawy i prace związane z tematem projektu:
               x zabawa ruchowa ,,Wałkowanie ciasta” – dzieci kładą się na dywanie i toczą się po nim
               x zabawa naśladowcza „Przygotowujemy ciasto” – dzieci siedzą w kole i naśladują ruchy N.: ugniatanie ciasta,
               posypywanie mąką, wycinanie kształtów, ubijanie bitej śmietany, nakładanie bitej śmietany na ciastka i ozdabianie
               kuleczkami
               x zabawa badawcza ,,Temperatura” – próby odczytywania temperatury na termometrze
               x „Jestem cukiernikiem!” – zabawa dowolna w kąciku kuchennym
               x „Filcowe pierniczki” – wycinanie z filcu różnych kształtów pierników, porównywanie wielkości
               x zabawa matematyczna „Małe i duże pierniczki” – układanie wypieków według wielkości, od najmniejszego do
               największego
               x zabawa badawcza „Kolorowy lukier” – barwienie lukru naturalnymi barwnikami.
          8.  Pieczenie pierniczków.


          Etap III
          1.  Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości na temat pierników.
          2.  Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacja projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
            prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
          3.  Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu na spotkaniu z rodzicami:
               x wyeksponowanie w sali całej dokumentacji projektu: kolekcji, pytań, hipotez badawczych, uzyskanych odpowiedzi,
               wyników ankiet, sprawozdań z wycieczek, szkiców z natury, pierników
               x wspólne dekorowanie pierniczków
               x zagadki dla rodziców – rozpoznawanie przypraw za pomocą węchu
               x prezentacja poznanych piosenek i wierszy.
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275