Page 270 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 270
268 • PROJEKT 4 • Pieczemy pierniczki
PROJEKT 4: Pieczemy pierniczki
Projekt może być realizowany w grudniu ze względu na zbliżające się święta Bożego Narodzenia.
Etap 1
1. Wybór tematu.
2. Tworzenie siatki pytań – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Jak powstaje ciasto piernikowe?
Dlaczego nie jemy surowego ciasta? Jakich składników potrzebujemy do ciasta? Do czego również można wykorzystać cia-
sto piernikowe? Jaki zapach ma ciasto? Czy do każdego ciasta trzeba dodać jajko? Jaki rodzaj mąki potrzebujemy do ciasta
piernikowego? Jakich przypraw potrzebujemy do ciasta piernikowego? Z jakim napojem smakują najlepiej pierniczki?
Jak ozdabia się pierniczki? Z czego robi się lukier? Dlaczego lukier jest różowego koloru?
3. Zapisywanie wypowiedzi dzieci związanych z ich doświadczeniami z pieczeniem.
4. Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
5. Tworzenie kolekcji – gromadzenie w sali przypraw, jajek, miodu, papieru do pieczenia ciast, książek z przepisami,
cukru pudru, cytryn, ozdobnych koralików spożywczych.
Etap II
1. Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.: cukiernik,
piekarz, wychowawca przedszkolny, pani kucharka w przedszkolu, mama, babcia.
2. Planowanie wycieczek do: cukierni, piekarni.
3. Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem pomocy kuchennych (miksera, miski, łyżek, foremek, piekarnika),
robienie listy zakupów.
4. Tworzenie ankiet – przeprowadzenie wywiadów z cukiernikiem i babcią. Uzyskanie odpowiedzi na pytania skierowane
do: cukiernika (Jak przygotować ciasto? Jak przygotować piekarnik? W jakiej temperaturze piec pierniczki? Jak włącza się
piekarnik? Kiedy wyciągamy ciasto z piekarnika? Jak ozdobić ciastka? Czym ozdobić ciastka? Jak smakuje cynamon? Czy
ciasto jest miękkie? Kiedy wiemy, że ciasto jest upieczone?), babci (Kto pomaga babci w pieczeniu pierników? Czy babcia
piekła pierniczki w dzieciństwie ze swoją babcią? Czy babcia pamięta przepis, według którego przygotowywała ze swoją
babcią pierniczki?).
5. Szkic z natury – rysowanie ołówkiem pierniczków.
6. Dopisanie pytań, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu.
7. Zabawy i prace związane z tematem projektu:
x zabawa ruchowa ,,Wałkowanie ciasta” – dzieci kładą się na dywanie i toczą się po nim
x zabawa naśladowcza „Przygotowujemy ciasto” – dzieci siedzą w kole i naśladują ruchy N.: ugniatanie ciasta,
posypywanie mąką, wycinanie kształtów, ubijanie bitej śmietany, nakładanie bitej śmietany na ciastka i ozdabianie
kuleczkami
x zabawa badawcza ,,Temperatura” – próby odczytywania temperatury na termometrze
x „Jestem cukiernikiem!” – zabawa dowolna w kąciku kuchennym
x „Filcowe pierniczki” – wycinanie z filcu różnych kształtów pierników, porównywanie wielkości
x zabawa matematyczna „Małe i duże pierniczki” – układanie wypieków według wielkości, od najmniejszego do
największego
x zabawa badawcza „Kolorowy lukier” – barwienie lukru naturalnymi barwnikami.
8. Pieczenie pierniczków.
Etap III
1. Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości na temat pierników.
2. Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacja projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
3. Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu na spotkaniu z rodzicami:
x wyeksponowanie w sali całej dokumentacji projektu: kolekcji, pytań, hipotez badawczych, uzyskanych odpowiedzi,
wyników ankiet, sprawozdań z wycieczek, szkiców z natury, pierników
x wspólne dekorowanie pierniczków
x zagadki dla rodziców – rozpoznawanie przypraw za pomocą węchu
x prezentacja poznanych piosenek i wierszy.