Page 280 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 280
ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
Zestaw I
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 3 kolorach (do podziału na 3 grupy), 3 pachołki w kolorach szarf.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę, maszerują po okręgu, N. rozdaje im szarfy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka”. Dzieci po odebraniu szarfy maszerują po okręgu. Na słowa N.: Znajdź
namiot w swoim kolorze! szybko szukają pachołka w kolorze swojej szarfy, siadają w siadzie skrzyżnym i oczekują
na objaśnienie zabawy. N. trzyma w dłoni 3 szarfy w kolorach szarf dzieci. Podnosi wysoko jedną z nich, mówiąc:
Na wędrówkę wyruszają dzieci z plecakami (np.) czerwonymi. Dzieci z takim kolorem szarf wstają, zakładają szarfę jak
plecak i wędrują po całej sali w dowolny sposób. Gdy N. zmienia kolor szarfy i podaje kolejne hasło, grupa siada,
a wstaje ta, która została wywołana. Dzieci muszą uważnie obserwować i słuchać N., by wiedzieć, kiedy wstać, a kiedy
szybko usiąść na swoim miejscu – przy kolorowym namiocie.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku. Każde trzyma swoją szarfę oburącz.
Wykonują skłon tułowia w przód, dotykają szarfą podłogi z przodu i z każdego boku. Potem zataczają duże koło i doty-
kają kolejno kolan, brzucha, ramion, potem unoszą szarfę wysoko nad głowę.
II.
3. Zabawa na czworakach „Kolorowy dywan”. Dzieci łączą się w grupy według kolorów szarf. Kładą je na podłodze, z za-
chowaniem odstępów umożliwiających swobodne poruszanie się między nimi. Dzieci poruszają się na czworakach między
szarfami jak po kolorowym dywanie.
4. Skoki. Dzieci pozostają w grupach jak poprzednio. Obunóż wskakują do kolejnych kółek (szarf) ułożonych na dy wanie.
5. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko zabiera swoją szarfę, następnie przyj-
muje pozycję leżenia przodem. Trzymając szarfę w obu dłoniach, dziecko unosi ręce i ugina je w łokciach, starając się
przenieść szarfę za głowę, na kark. Prostuje ręce, kładzie je na podłogę i chwilę odpoczywa. Każdy powtarza ćwiczenie
4 razy.
6. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci wolno poruszają się po całej sali. Szarfę trzymają w obu rękach. Starają się
przechodzić przez szarfę, przekładając przez nią kolejno nogi.
7. Zabawa bieżna „Kolorowe latawce”. Dzieci ustawiają się w swoich drużynach (kolorami szarf) w rzędach na wyznaczo-
nej linii startu, naprzeciwko drabinek. Na sygnał pierwsze osoby z rzędów biegną do drabinki, zaczepiają szarfę na szcze-
belku (wcześniej N. pokazuje sposób zawieszania). Potem wracają do swojego zespołu, wtedy rusza kolejna osoba. Wy-
grywa zespół, który jako pierwszy zaczepi wszystkie kolorowe latawce.
8. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci stają w rozsypce. Szarfę kładą na podłodze i siadają w niej. Unosząc nogi, odpychają się
rękami od podłogi. Wykonują obrót wokół własnej osi.
III.
9. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci dobierają się w pary. Wykonują przysiad i dotykają się dłońmi. Powoli podnoszą się,
prostują, wysoko unoszą ręce, cały czas uważając, by nie oderwać od siebie rąk.
10. Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają na podłodze w rozsypce, rozkładają przed sobą szarfę i palcami stóp próbują ją zwinąć.
11. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po okręgu: 4 kroki marsz zwykły i 4 kroki we wspięciu na palce.
Odkładają szarfy.
Zestaw II
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach do podziału na grupy, 2 duże obręcze hula-hoop, woreczki w liczbie równej liczbie
dzieci, drabinki.
Przygotowanie: Dzieci maszerują wokół sali jedno za drugim. Przechodząc obok N., odbierają szarfy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Liski do norek”. N. wyznacza 4 domki, np. miejsca w 4 kątach sali. Dzieci (liski),
które trzymają określony kolor szarf, rozkładają je w domkach. Na sygnał N. wszystkie liski biegają po całej sali.