Page 285 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 285
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 283
4. Zabawa na czworakach „Piłka w tunelu”. N. dzieli dzieci na 2 grupy, np. chłopcy i dziewczynki. Dzieci stają w rzędach
jedno za drugim w rozkroku, tworząc tunel. Każde dziecko trzyma swoją piłkę w dłoniach. Na sygnał N. ostatnie dziecko
z rzędu przechodzi przez tunel, porusza się na czworakach, turlając piłkę głową.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce. Na hasło: Przełóż piłkę! podnoszą raz jedną, raz drugą
nogę i próbują przełożyć pod nią piłkę.
6. Zabawa bieżna „Wędrujące piłki”. N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci ustawiają się w dwuszeregu na starcie, w rękach
trzymają piłkę. Na sygnał N. osoby z pierwszego szeregu biegną jak najszybciej do mety, odkładają piłkę i wracają
na swoje miejsce. Zamieniają się z osobami z szeregu drugiego, które czekają na sygnał N. do startu. Zabawa nie ma cech
rywalizacji, rozwija szybkość.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci dobierają się w pary. Siadają w siadzie skrzyżnym, tyłem do siebie. Wykonując skręt
tułowia w tę samą stronę – klaszczą w ręce partnera. Podobnie wykonują ćwiczenie w przeciwną stronę.
8. Rzuty. Dzieci pozostają w parach. Ponownie biorą piłki, jedną na parę. Rzucają piłkę do siebie w dowolny sposób.
III.
9. Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają naprzeciwko siebie. Jedna osoba z pary trzyma piłkę stopami. Turlając ją po podłodze,
przesuwa w kierunku partnera.
10. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują parami. Podają sobie piłki z rąk do rąk. Podchodząc do wyznaczonego
miejsca, odkładają piłki. Dalej wędrują, wspinając się na palce i opadając na pięty.
Zestaw VIII
Miejsce: sala. Pomoce: duża, kolorowa chusta, 2 małe piłeczki, woreczki, obręcz hula-hoop.
I.
1. Zabawa ożywiająca „Skaczące piłeczki”. Dzieci stają w dużym kole. N. rozkłada w środku koła chustę, każde dziecko
łapie za uchwyt. Na sygnał N. wszyscy jednocześnie mocno nią potrząsają. W pewnym momencie N. wrzuca do środka
piłeczkę. Dzieci poruszają chustą intensywnie, ale muszą uważać, żeby piłeczka nie wypadła na podłogę. W trakcie
zabawy N. dorzuca kolejną piłeczkę.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci pozostają w ustawieniu z poprzedniego ćwiczenia. N. zabiera chustę,
a rozdaje każdemu dziecku po jednym woreczku. Kto otrzyma woreczek – wstaje i szuka sobie miejsca na sali. Wszyscy
siedzą w siadzie prostym, ze złączonymi nogami, ręce wyciągają na boki. W jednej dłoni trzymają woreczek. Na hasło
N.: Przełóż woreczek! unoszą jedną nogę i przekładają pod nią woreczek z ręki do ręki. Następnie opuszczają nogę
i przenoszą ręce na boki. Powtarzają ćwiczenie, przekładając woreczek pod drugą nogą.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci w leżeniu przodem, woreczek trzymają w obu wyprostowanych rękach.
Na sygnał N. unoszą ręce z woreczkiem nad głowę i starają się chwilę wytrzymać w tej pozycji. Unoszą woreczek z lek-
kim skrętem w prawą, a potem w lewą stronę.
4. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – skrętoskłony. Dzieci przyjmują pozycję siadu skulnego. Woreczek trzymają
w obu dłoniach. Starają się przesunąć go po podłodze jak najdalej w przód, a następnie ze skrętem tułowia – w prawą
i lewą stronę.
5. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i mięśnie wysklepiające stopę. Dzieci siedzą na podłodze, nogi uginają
w kolanach, dłonie opierają z tyłu na podłodze. Przed sobą kładą woreczek. Na hasło N.: Muzykanci grają na pianinie!
dzieci unoszą nogi nad podłogę i rytmicznie dotykają woreczka palcami stóp. N. zwraca uwagę, by dzieci zachowały
prawidłową postawę: wyprostowany tułów, obie nogi uniesione. Dzieci wykonują kilka rytmicznych uderzeń, a potem
odpoczywają. Na kolejne hasło: Muzykanci grają na bębnach! dzieci ponownie unoszą nogi i kilkakrotnie uderzają
w woreczek piętami, potem odpoczywają. Po zakończeniu ćwiczeń N. wyróżnia najlepszego muzykanta – dziecko, które
najpoprawniej wykonało ćwiczenie (do wystukiwania rytmu N. może użyć bębenka).
6. Ćwiczenie z elementami równowagi, wyrabiające nawyk prawidłowej postawy. Dzieci stoją w rozsypce, każde kładzie
sobie woreczek na głowie. Na sygnał N. dzieci rozpoczynają spacer po sali, uważając, by woreczek nie spadł na podłogę.
N. zwraca uwagę na utrzymanie prawidłowej sylwetki: postawa wyprostowana, łopatki ściągnięte, barki opuszczone,
brzuch lekko wciągnięty, głowa prosto, wzrok skierowany przed siebie.
7. Zabawa bieżna. N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy zespół siada w rzędzie na wyznaczonej linii. Naprzeciwko każdego
zespołu N. kładzie dużą obręcz. Na sygnał kolejne osoby z rzędów biegną jak najszybciej i wkładają woreczek do obręczy.
Potem wracają do swojego rzędu i siadają na jego końcu. Wygrywa zespół, który jako pierwszy zakończy konkurencję.
8. Rzuty do celu. Dzieci pozostają w ustawieniu z poprzedniego ćwiczenia. Obręcz zostaje przysunięta bliżej zespołu.
Na sygnał N. każde dziecko kolejno wstaje i próbuje wrzucić woreczek do obręczy. Zabawa nie ma cech rywalizacji,
uczy celności.