Page 285 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 285

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  283



            4.  Zabawa na czworakach „Piłka w tunelu”. N. dzieli dzieci na 2 grupy, np. chłopcy i dziewczynki. Dzieci stają w rzędach
              jedno za drugim w rozkroku, tworząc tunel. Każde dziecko trzyma swoją piłkę w dłoniach. Na sygnał N. ostatnie dziecko
              z rzędu przechodzi przez tunel, porusza się na czworakach, turlając piłkę głową.
            5.  Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce. Na hasło: Przełóż piłkę! podnoszą raz jedną, raz drugą
              nogę i próbują przełożyć pod nią piłkę.
            6.  Zabawa bieżna „Wędrujące piłki”. N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci ustawiają się w dwuszeregu na starcie, w rękach
              trzymają piłkę. Na sygnał N. osoby z pierwszego szeregu biegną jak najszybciej do mety, odkładają piłkę i wracają
              na swoje miejsce. Zamieniają się z osobami z szeregu drugiego, które czekają na sygnał N. do startu. Zabawa nie ma cech
              rywalizacji, rozwija szybkość.
            7.  Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci dobierają się w pary. Siadają w siadzie skrzyżnym, tyłem do siebie. Wykonując skręt
              tułowia w tę samą stronę – klaszczą w ręce partnera. Podobnie wykonują ćwiczenie w przeciwną stronę.
            8.  Rzuty. Dzieci pozostają w parach. Ponownie biorą piłki, jedną na parę. Rzucają piłkę do siebie w dowolny sposób.

            III.
            9.  Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają naprzeciwko siebie. Jedna osoba z pary trzyma piłkę stopami. Turlając ją po podłodze,
               przesuwa w kierunku partnera.
            10.  Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują parami. Podają sobie piłki z rąk do rąk. Podchodząc do wyznaczonego
               miejsca, odkładają piłki. Dalej wędrują, wspinając się na palce i opadając na pięty.



            Zestaw VIII

            Miejsce: sala. Pomoce: duża, kolorowa chusta, 2 małe piłeczki, woreczki, obręcz hula-hoop.
            I.
            1.  Zabawa ożywiająca „Skaczące piłeczki”. Dzieci stają w dużym kole. N. rozkłada w środku koła chustę, każde dziecko
              łapie za uchwyt. Na sygnał N. wszyscy jednocześnie mocno nią potrząsają. W pewnym momencie N. wrzuca do środka
              piłeczkę. Dzieci poruszają chustą intensywnie, ale muszą uważać, żeby piłeczka nie wypadła na podłogę. W trakcie
              zabawy N. dorzuca kolejną piłeczkę.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci pozostają w ustawieniu z poprzedniego ćwiczenia. N. zabiera chustę,
              a rozdaje każdemu dziecku po jednym woreczku. Kto otrzyma woreczek – wstaje i szuka sobie miejsca na sali. Wszyscy
              siedzą w siadzie prostym, ze złączonymi nogami, ręce wyciągają na boki. W jednej dłoni trzymają woreczek. Na hasło
              N.: Przełóż woreczek! unoszą jedną nogę i przekładają pod nią woreczek z ręki do ręki. Następnie opuszczają nogę
              i przenoszą ręce na boki. Powtarzają ćwiczenie, przekładając woreczek pod drugą nogą.

            II.
            3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci w leżeniu przodem, woreczek trzymają w obu wyprostowanych rękach.
              Na sygnał N. unoszą ręce z woreczkiem nad głowę i starają się chwilę wytrzymać w tej pozycji. Unoszą woreczek z lek-
              kim skrętem w prawą, a potem w lewą stronę.
            4.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – skrętoskłony. Dzieci przyjmują pozycję siadu skulnego. Woreczek trzymają
              w obu dłoniach. Starają się przesunąć go po podłodze jak najdalej w przód, a następnie ze skrętem tułowia – w prawą
              i lewą stronę.
            5.  Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i mięśnie wysklepiające stopę. Dzieci siedzą na podłodze, nogi uginają
              w kolanach, dłonie opierają z tyłu na podłodze. Przed sobą kładą woreczek. Na hasło N.: Muzykanci grają na pianinie!
              dzieci unoszą nogi nad podłogę i rytmicznie dotykają woreczka palcami stóp. N. zwraca uwagę, by dzieci zachowały
              prawidłową postawę: wyprostowany tułów, obie nogi uniesione. Dzieci wykonują kilka rytmicznych uderzeń, a potem
              odpoczywają. Na kolejne hasło: Muzykanci grają na bębnach! dzieci ponownie unoszą nogi i kilkakrotnie uderzają
              w woreczek piętami, potem odpoczywają. Po zakończeniu ćwiczeń N. wyróżnia najlepszego muzykanta – dziecko, które
              najpoprawniej wykonało ćwiczenie (do wystukiwania rytmu N. może użyć bębenka).
            6.  Ćwiczenie z elementami równowagi, wyrabiające nawyk prawidłowej postawy. Dzieci stoją w rozsypce, każde kładzie
              sobie woreczek na głowie. Na sygnał N. dzieci rozpoczynają spacer po sali, uważając, by woreczek nie spadł na podłogę.
              N. zwraca uwagę na utrzymanie prawidłowej sylwetki: postawa wyprostowana, łopatki ściągnięte, barki opuszczone,
              brzuch lekko wciągnięty, głowa prosto, wzrok skierowany przed siebie.
            7.  Zabawa bieżna. N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy zespół siada w rzędzie na wyznaczonej linii. Naprzeciwko każdego
              zespołu N. kładzie dużą obręcz. Na sygnał kolejne osoby z rzędów biegną jak najszybciej i wkładają woreczek do obręczy.
              Potem wracają do swojego rzędu i siadają na jego końcu. Wygrywa zespół, który jako pierwszy zakończy konkurencję.
            8.  Rzuty do celu. Dzieci pozostają w ustawieniu z poprzedniego ćwiczenia. Obręcz zostaje przysunięta bliżej zespołu.
              Na sygnał N. każde dziecko kolejno wstaje i próbuje wrzucić woreczek do obręczy. Zabawa nie ma cech rywalizacji,
              uczy celności.
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290