Page 255 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 255
TYDZIEŃ 19 • Święto Babci i Dziadka • 253
4. Praca plastyczno-techniczna „Szanuję starszych”. Dzieci podzielone na grupy wykonują plakaty z pomocą N. o szacunku
do osób starszych. Na środku kartki rysują dziadka i babcię, a wokół ich sytuacje, które mówią o szacunku, np. uśmiech,
oznaczający „bądź życzliwy”.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 59) – opisywanie treści obrazków, ocenianie zachowań dzieci przez nalepianie
uśmiechniętych buziek; wyjaśnienie, dlaczego powinniśmy pomagać starszym osobom.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Ciastka mojej babci.
Cele:
kształtowanie sprawności manualnej
ozwijanie wyobraźni
r
doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej według własnego pomysłu.
Pomoce: papier kolorowy, blok techniczny, kredki, flamastry, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa naśladowcza „Ciasto”. Dzieci siedzą w kręgu i odwzorowują ruchy prezentowane przez N.: Do dużej miski wsypu-
jemy mąkę, wbijamy 4 jajka, pół kostki margaryny, płatki owsiane, pół kostki czekolady, proszek do pieczenia i szklankę
cukru, wszystko zagniatamy. Gdy ciasto jest gotowe, wałkujemy i wycinamy kształty. Wkładamy do piekarnika na 15 minut
i wyciągamy. Smacznego!
2. „Potrawy mojej babci” – dzieci siedzą w kręgu i wypowiadają się na temat potraw robionych przez babcię. N. zadaje
pomoc nicze pytania: Jaka jest twoja ulubiona potrawa, którą przygotowuje twoja babcia? Czy pomagasz babci w kuchni?
Czego się od niej nauczyłeś?
3. Praca plastyczno-techniczna „Okładka na zeszyt z przepisami”. Przygotowanie dla babci okładki na zeszyt z przepisami.
Oklejanie kartki bloku technicznego dowolnymi kształtami wyciętymi z papieru kolorowego i rysowanie na nich
różnych potraw kredkami i flamastrami.
4. Wspólne sprzątanie i prezentacja okładek.
5. Zabawa tropiąca „Foremka”. N. ukrywa foremkę na ciasto w sali. Zadaniem dzieci jest odnalezienie przedmiotu.
III Zajęcia w ogrodzie
x „Zaprzęg” – zabawa z wykorzystaniem sprzętów zimowych.
x Zabawa „Skoki przez zaspy”. Dzieci przeskakują swobodnie przez zaspy śniegowe.
Piątek temat: Dla naszych babć i dziadków.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Prawa czy lewa?”. „Bukiety dla babci i dziadka” – układanie
kompo zycji ze świeżych kwiatów. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa z rytmizowaniem tekstu „Siała baba mak”. Zabawy
dowolne w kącikach tematycznych. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe kwiaty (dla babci i dziadka)”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 1, 2, 7, 11, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII. ▶ 2. Zajęcia społeczne – witamy
Kochanych Gości! Zabawa na powitanie „Iskierka przyjaźni”. Prezentacja tańca ludowego „Krakowiak”. Składanie życzeń
babciom i dziadkom oraz wręczenie upominków. Zabawy z babciami i dziadkami: „Obieramy jabłuszka”, „Słodka cytrynka”,
„Rzucamy do koszyka woreczki”. „Wesołe zwierzaki” – lepienie zwierzaków z masy solnej. Wspólny poczęstunek i zakoń-
czenie dnia.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; II 1, 9; III 1, 2, 6, 9; IV 1, 7
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Skocz dalej”. „Śnieżny prezent dla dziadków” – tworzenie kompozycji z materiału
naturalnego.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18, 11