Page 250 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 250
248 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
x Wykonanie pionków do gry: dzieci ozdabiają 16 nakrętek kolorowymi wycinankami; oklejają 8 nakrętek w jednym,
dowolnym kolorze i 8 w innym, aby odróżniały się od pionków przeciwnika.
x Określenie zasad gry: celem gry jest zbicie wszystkich pionków przeciwnika; po planszy trzeba poruszać się na ukos,
pionek porusza się tylko o jedno pole po wybranym kolorze.
4. Gra w warcaby – dzieci dobierają się w pary i prowadzą rozgrywki warcabowe.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa równoważna „Stopa za stopą...”. Dzieci przechodzą wyznaczoną trasę, stawiając stopę za stopą.
x Zabawa tropiąca „Gdzie jest szalik?”. N. ukrywa czerwony szalik. Dzieci mają za zadanie go odnaleźć.
Środa temat: W prawym górnym rogu.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Pieski do budy”. Gra w warcaby.
Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa w parach „Co to jest?”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – utrwalenie stronności ciała:
nalepianie i rysowanie w odpowiednich miejscach. Zabawa ruchowa skoczna „Skoki przez gumę”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 8, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – prawa strona, lewa strona. Zabawa utrwalająca kierunki „Prawa
i lewa”. Zabawa ruchowa „Pingwinek”. Zabawa kształtująca orientację na kartce papieru „W prawym górnym rogu”.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Prawa i lewa strona dywanu”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – kolorowanie kratek
według wzoru. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – śpiewa babcia, śpiewa dziadek. Zabawa wprowadzająca „Jaka to
muzyka?”. Słuchanie piosenki Śpiewa babcia, śpiewa dziadek. Rozmowa kierowana na temat treści piosenki. Nauka 1. zwrotki
i 1. refrenu. Zabawa „Wesołe i smutne nutki”. Zabawa „Zagra miś, pajacyk, lalka oraz ja”. Instrumentacja piosenki.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 9; III 1; IV 1, 2, 7, 8, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa badawcza „Oglądamy śnieg”. Zabawa „Linie na śniegu”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 13, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Pieski do budy”. N. rozkłada na podłodze szarfy lub obręcze. Dzieci
zamieniają się w pieski. Poruszają się na czworakach. Na hasło: Pieski do budy dzieci wchodzą do obręczy. Gdy N.
powie: Pieski z budy, dzieci wychodzą, swobodnie przemieszczając się po wyznaczonej przestrzeni.
x Gra w warcaby.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa w parach „Co to jest?”. Jedno dziecko rysuje palcem na plecach drugiego dowolną rzecz. Partner odgaduje,
co to jest, po czym następuje zmiana.
x Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 57) – utrwalenie stronności ciała: nalepianie i rysowanie w odpowiednich
miejscach.
x Zabawa ruchowa skoczna „Skoki przez gumę”. N. dzieli dzieci na grupy trzyosobowe. Każda grupa otrzymuje gumę do
skakania. Dwie osoby wchodzą do środka gumy, naprężają ją na wysokości kostek. Trzecia osoba przeskakuje przez
gumę raz na prawej, raz na lewej nodze.