Page 248 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 248
246 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
2. Omówienie treści wierszyka. Kierowanie pytań: Ile wnucząt jest wymienionych w rymowance? Jakie są ich imiona? Ile jest
wnuczek, a ile wnuków? W razie potrzeby N. ponownie recytuje wierszyk.
3. „Ile wnucząt?” – wdrażanie do dodawania. N. rozkłada kartoniki z imionami, jakie pojawiły się w tekście. Dzieci znów
wymieniają imiona: najpierw dziewczynek (N. wykłada obok siebie kartoniki z tymi imionami), następnie chłopców
(N. kładzie kartoniki obok). Dzieci przeliczają, ile jest dziewczynek, ile chłopców i ile wszystkich wnucząt razem.
4. „Wstążkowa piątka” – N. rozkłada wstążkę w kształcie cyfry 5. Dzieci kolejno przechodzą po niej stopa za stopą.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 52) – kolorowanie lub wyklejanie szablonu cyfry, rysowanie cyfry palcem na kartce
i w powietrzu, wskazywanie elementów, których jest po pięć.
6. Liczenie kasztanów. N. każdej osobie daje garść kasztanów. Dzieci układają w szeregu pięć z nich.
7. Zagadki matematyczne „Zabawy kasztanowe”. Dzieci układają zagadki matematyczne i manipulują liczmanami (kaszta-
nami), np.: Ola dostała od babci pięć cukierków. Przyszedł jej brat Karol i zjadł dwa cukierki. Ile Oli zostało cukierków?
8. Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 2 i ćw. 3, s. 53). Dzieci rysują kwadraty w pętlach tak, aby w każdej kolejnej pętli był
jeden kwadrat więcej, niż jest w poprzedniej. Następnie rysują szlaczki po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Tworzymy drzewo genealogiczne.
Cele:
wzmacnianie więzi emocjonalnych z najbliższymi członkami rodziny
kształtowanie postawy szacunku dla starszych osób
r
ozwijanie sprawności manualnej
doskonalenie orientacji na kartce papieru.
Pomoce: zdjęcia rodzinne, podpisy do zdjęć, duży blok rysunkowy, klej, nożyczki, kredki, flamastry, KP2.
Przebieg zajęć:
1. „Poznajemy naszych bliskich” – oglądanie zdjęć rodzinnych przyniesionych przez dzieci. Opisywanie osób przedstawio-
nych na zdjęciach.
2. Praca plastyczna „Drzewo genealogiczne”. N. nawiązuje do zajęć z października (zob. TYDZIEŃ 5, Wtorek). Każdej osobie
daje kartkę z narysowanym drzewem. Dzieci umieszczają na nim zdjęcia najbliższych osób. (Jeśli trzeba, odpo wiednio
je przycinają nożyczkami). Pod zdjęciami z pomocą N. dopasowują i zamieszczają podpisy: MAMA, TATA
(lub RODZICE), BABCIA, DZIADEK, SIOSTRA, BRAT itd.
3. Zabawa „Pokrewieństwo” (zob. TYDZIEŃ 5, Wtorek).
4. Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1, s. 54 i ćw. 2, s. 55) – rysowanie portretów dziadków ze strony mamy i ze strony taty,
podawanie ich imion.
5. Zabawa ruchowa „Dziadek nam pomoże”. Dzieci stoją w rozsypce. N. wyznacza dwóch ochotników: jeden będzie odgrywał
rolę dziadka, a drugi – wilka. Dzieci przemieszczają się swobodnie po wyznaczonej przestrzeni. Gdy N. klaśnie w dłonie, wilk
zaczyna łapać dzieci. Dotyka je, a wtedy dzieci kucają. W tym samym czasie dziadek może uratować dzieci – wystarczy, że je
dotknie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Cień”. Dzieci dobierają się w pary i ustawiają się jedno za drugim. Osoba będąca z przodu wykonuje
ruchy, druga odwzorowuje je, stając się cieniem partnera.
x Zabawa skoczna „Hop, do koła!”. N. rozkłada obręcze (lub rysuje koła na śniegu). Dzieci wskakują do koła i wyskakują
z niego.
Wtorek temat: Co lubię robić z dziadkiem?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Siłujemy się”. Wykonanie drzewa genealogicznego z KA. Ćwi-
czenia poranne – Zestaw IX. Zabawa „Raz, dwa, trzy – dziadek patrzy!”. Praca plastyczna „Wolny czas z babcią i dziadkiem”.
Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Ślizgacze”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; III 2; IV 8, 11