Page 244 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 244
242 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa w kole na temat zbliżającego się balu przebierańców. Pyta dzieci o propozycje strojów. Każdy kolejno wymienia
strój, jaki chce założyć następnego dnia.
2. Wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy Tańcowała igła z nitką.
3. „Jak nazywa się osoba, która szyje ubrania?” – zapoznanie ze specyfiką pracy krawca/krawcowej. Prezentacja ilustracji
przedstawiającej krawca/krawcową. Zapoznanie z wyglądem maszyny do szycia.
4. Wspólna praca artystyczna „Zasłona na bal przebierańców”. Dzieci ozdabiają materiał o dość rzadkim splocie – zasłonę
mającą wydzielić kulisy, z których będą się wyłaniać postacie w przebraniach. Dzieci uczą się posługiwania igłą. Otrzy-
mują igły plastikowe z szerokim uchem – nawlekają igłę i próbują doszywać kolorowe guziki i wstążki. Wycinają
z kolorowych materiałów kształty i figury, którymi również ozdabiają zasłonę.
5. Prezentacja pracy. Każde z dzieci opisuje element, który wykonało.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia kulinarne.
Temat: Karnawałowe przysmaki.
Cele:
r
ozwijanie zdolności kulinarnych
wiczenie małej motoryki poprzez krojenie, obieranie i nabijanie
ć
kształtowanie poczucia estetyki poprzez układanie kompozycji
drażanie zasad zdrowego odżywiana
w
doskonalenie umiejętności rozpoznawania zdrowej i niezdrowej żywności.
Pomoce: obrazki przedstawiające zdrowe produkty spożywcze i niezdrowe (np.: fast food, słodycze), warzywa,
owoce, pumpernikiel, ser, deski do krojenia, plastikowe nożyki, fartuszki, patyczki do szaszłyków, obrazki przed-
stawiające różne owoce i warzywa, papierowe koła w kolorach zielonym i czerwonym, talerze, folia spożywcza.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Sałatka owocowa”. Dzieci siedzą w kole. N. rozdaje każdemu obrazek przedstawiający owoc. Dzieci
nazy wają owoce. N. wydaje komendę (nazwę owoców), po której osoby mające takie same owoce zamieniają się miej-
scami.
2. Zabawa kształtująca nawyki zdrowego żywienia „Co jest dla mnie dobre?”. N. kładzie na dywanie dwa koła wycięte
z papieru kolorowego: czerwone i zielone. W kole zielonym prosi o ułożenie obrazków przedstawiających zdrowe
pożywienie. W kole czerwonym – niezdrowe.
3. Zabawa słowna „Moja ulubiona potrawa to...” – dokańczanie zdań przez dzieci siedzące w kole.
4. N. prezentuje kosz pełen produktów. Dzieci przygotują z nich poczęstunek na zabawę karnawałową, która ma się odbyć
o poranku następnego dnia. Dzieci nazywają produkty, próbują, rozpoznają smaki. Nazywanie smaków: gorzkie, słodkie,
kwaśne, słone.
5. Przygotowanie składników na „warzywne szaszłyki”. Po umyciu rąk dzieci kroją w kostkę warzywa (np.: ogórki, paprykę,
rzodkiewkę) oraz chleb i ser. Pomidorki koktajlowe i oliwki mogą być nabijane w całości. N. przypomina o zachowaniu
zasad bezpieczeństwa.
6. Nabijanie na patyczki warzyw, chleba i sera.
7. Obieranie owoców. Układanie na talerzach kompozycji z cząstek owoców.
8. Nakrycie przygotowanych przysmaków folią i włożenie ich do przedszkolnej lodówki.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Tory kolejowe” – rysowanie grabkami i łopatkami ogrodowymi tras na ziemi lub na śniegu.
x Lepienie bałwana. Dzieci ozdabiają bałwana karnawałowo, wykorzystując stare rękawiczki nie do pary i inne zbędne
elementy stroju z przedszkolnego magazynku.
N. przypomina dzieciom o strojach na jutrzejszy bal karnawałowy.