Page 240 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 240
238 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadki wprowadzającej w tematykę zajęć.
Malinowe, truskawkowe
mogą być też waniliowe.
W rożku podawane,
przez wszystkich uwielbiane.
Zimne – zajadane latem.
Ciepłe – zimą są przysmakiem. (lody)
2. „Kto produkuje i sprzedaje lody?” – zaproszenie osoby, która zajmuje się wytwarzaniem i sprzedażą lodów.
3. Omówienie pracy osoby produkującej i sprzedającej lody.
4. Zabawa tematyczna w przedszkolnym kąciku gastronomicznym „Lody, lody dla ochłody”.
5. „Lody sorbetowe” – wspólne przygotowywanie lodów z gościem. Miksowanie truskawek z małym dodatkiem cukru
i soku cytrynowego. Włożenie przygotowanego smakołyku do przedszkolnej zamrażarki.
6. „Ciepłe lody” – dzieci wspólnie z gościem miksują śmietankę, tworząc bitą śmietanę. Polewają ją roztopioną czekoladą.
7. Rozdanie dzieciom dyplomów „Szefa cukiernika”.
8. Pożegnanie gościa.
III Zajęcia w ogrodzie:
x „Dlaczego śnieg topnieje?” – dostrzeganie różnic pogodowych, obserwowanie topnienia śniegu.
x Zabawa w piaskownicy „Cukiernia” – formowanie ciast z piasku lub śniegu.
Środa temat: Balonowe zabawy.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy z mikrofonem „Śpiewać każdy może”. Układanie historyjki obrazkowej.
Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa ruchowa „W prawo – w lewo”. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – doskonalenie
sprawności grafomotorycznej i umiejętności liczenia. Zabawa ruchowa skoczna „Do środka i na zewnątrz”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 7; III 5, 7; IV 2, 5, 7, 8, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – balonowe zabawy. Rozwiązywanie zagadki. Rozmowy o balu karnawałowym.
Prezentacja balonów. Ćwiczenie oddechowe „Nadmuchane”. Zabawa w parach „Balonowy taniec”. Zabawa ruchowa ćwicząca
duże partie mięśniowe „Podaj do mnie”. Zabawy badawcze „Co ukryło się w balonie?”. Zabawa plastyczna „Balonowe ozdoby”.
Zawieszenie przygotowanych balonów w sali. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i spraw-
ności grafomotorycznej. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – gramy na balonach. Wprowadzenie – prezentacja możliwości
wywoływania dźwięków z wykorzystaniem balonów. Zabawa „Szukamy balonowych dźwięków”. Ćwiczenie kształtujące poczucie
metrum. Zabawa „Na balonach z muzyką”. Zabawa rytmiczna „Balonowa orkiestra”. Ćwiczenie wyciszające.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 5, 7; IV 2, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Slalomem przez ścieżkę”. Zabawa rzutna „Trafiony”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 4, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawy z mikrofonem „Śpiewać każdy może”. Dzieci oswajają się ze sprzętem, który w przyszłości będzie im potrzebny
do przedszkolnych występów. Chętne dzieci ustawiają się na scenie i wykonują wybrany utwór (np.: recytują wiersz, śpiewają
poznane piosenki z CD lub inne piosenki z repertuaru dziecięcego).
x Historyjka obrazkowa – układanie dowolnej przyniesionej przez N. historyjki obrazkowej. Dzieci określają kolejność
zdarzeń i opowiadają przedstawioną historię.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „W prawo – w lewo” – ćwiczenie reakcji na sygnał. N. układa linę na kształt koła. Dziecko spaceruje
po niej w jedną stronę, np. w prawo. Na dźwięk trójkąta zmienia kierunek – maszeruje po linie w przeciwną stronę.