Page 231 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 231
TYDZIEŃ 17 • Dawno, dawno temu… • 229
Środa temat: Cztery rączki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa równoważna „Lina”. Słuchanie baśni. Zabawa „Kto jest
Roszpunką?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Podróż samolotem”. Wykonanie
ćwiczeń w KP2 – kształtowanie logicznego myślenia, doskonalenie sprawności grafomotorycznej i umiejętności liczenia.
Zabawa ruchowa „Ślizgi z odpychaniem”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 2, 8; IV 3, 4, 8, 11, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – cztery rączki. Zabawa ruchowa „Cztery rączki”. Rysowanie zgodnie
z opowieścią. „Wstążkowa czwórka” – chodzenie po wstążce ułożonej w kształcie cyfry 4. Wykonanie ćwiczenia w KP2 –
kolorowanie lub wyklejanie szablonu cyfry, rysowanie palcem cyfry, wskazywanie elementów występujących po cztery.
Układanie z kasztanów kształtu cyfry 4. Wykonanie pajęczynek – tworzenie pajęczynek z odpowiednią liczbą owadów.
▶ 2. Zajęcia umuzykal niające – turniej rycerski. Zabawa wstępna „Rycerze” – poruszanie się zgodnie z rytmem.
Wprowadzenie – opowiadanie o turniejach rycerskich. Nauka słów i melodii zabawy Idą rycerze. Zabawa muzyczno-ruchowa
„Turniej artystyczny” – śpiewanie piosenek, taniec, recytacja wierszy.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 7, 8, 11, 15, 20
Zajęcia w ogrodzie: Toczenie kul śniegowych. Zabawa bieżna „Ogródkowy samolot”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa równoważna „Lina”. Dzieci kolejno przechodzą po linie rozłożonej na podłodze. Mają zawiązane oczy.
Głowę starają się trzymać podniesioną.
x Słuchanie baśni czytanej przez N. lub zaproszonego rodzica.
x Zabawa „Kto jest Roszpunką?”. N. wybiera osobę, która na chwilę odchodzi na bok. W tym czasie N. i dzieci wskazują,
kto będzie Roszpunką. Kiedy osoba dołączy do grupy, stara się odgadnąć, kto został wybrany. Dzieci podpowiadają,
ujawniając cechy ubioru, np.: Roszpunka ma na sobie bluzkę w kropki.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Podróż samolotem”. Dzieci ustawiają się w rzędzie. Na komendę N.:
Samolot startuje! uczestnicy zabawy naśladują dźwięki samolotu, rozkładają ręce i przemieszczają się po sali. Gdy N.
mówi: Lądujemy!, dzieci kładą się na plecach.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 2 i ćw. 3, s. 41). Dzieci rysują brakujące elementy w rzędach zgodnie z zauważoną zasadą
(4 coraz mniejsze rysunki). Następnie rysują szlaczki po śladzie.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Ślizgi z odpychaniem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Cztery rączki.
Cele:
p
oznanie obrazu graficznego liczby 4
kształtowanie pojęcia liczby 4
doskonalenie umiejętności przeliczania
kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Pomoce: kasztany, wstążka, kartki, kredki, materiały do wyklejania (np. bibuła), klej, KP2, KA.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Cztery rączki”. Dzieci stoją w rozsypce na dywanie. Na komendę N.: Cztery rączki dobierają się w pary
i chwytają za ręce. Gdy N. mówi: Dwie rączki każde dziecko podnosi wysoko ręce.