Page 228 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 228
226 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: B jak bal.
Cele:
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
zapoznanie z obrazem graficznym litery B
r
ozwijanie sprawności rąk
r
ozbudzanie twórczej postawy.
Pomoce: wstążka, duże arkusze papieru, papier kolorowy, błyszczące wycinanki, flamastry, farby plakatowe,
nożyczki, pędzle, woda, taśma, kredki, materiały do wyklejania (np. bibuła), klej, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenie oddechowe „Bańki mydlane”. Dzieci stoją w kole i udają, że dmuchają bańki.
2. „Jak wygląda litera B?” – ułożenie wstążki w kształcie litery B i przejście po niej stopa za stopą za N.
3. Zabawa słowna „Co jest na b?”. Dzieci siedzą w kręgu i kolejno wymieniają słowa, które rozpoczynają się na b (np.: balon,
baran, brawo, butelka, bułka, byk, brokuły).
4. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 34) – kolorowanie lub wyklejanie, np. kawałkami bibuły, szablonu litery, rysowanie
litery palcem na kartce i w powietrzu.
5. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Bal.
Bal
[ 1 ] Miał być bal, lecz go nie było, [ 4 ] Dwie królewny przybiec miały, [ 7 ] No a co z balową salą?
bo się wszystko pokręciło . lecz się w sukniach zaplątały . Czy się w sali światła palą?
A kucharze gdzieś na wieży Jaka sala? Nie ma sali,
[ 2 ] Król miał przybyć i królowa, chrapią, leżąc wśród talerzy . bo jej nie wybudowali .
ale król się rozchorował . Dorota Gellner
Rozchorował się na lenia, [ 5 ] Dobra wróżka nie przybyła,
nie wstał nawet do jedzenia . bo się nagle w złą zmieniła .
[ 3 ] Smok nie przyszedł, bo nie zdążył, [ 6 ] Konie były zaprzężone,
więc w rozpaczy się pogrążył . lecz pobiegły w inną stronę,
No i zamiast być na balu a rycerze się pobili
tonie właśnie w smoczym żalu . i do zamku nie trafili .
6. Omówienie treści utworu. Kierowanie pytań do dzieci: Dlaczego król nie przybył na uroczystość? Co stało się ze smokiem?
Dlaczego bal się nie odbył? Co się stało z balową salą?
7. Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 2, s. 35) – rozwijanie logicznego myślenia, ćwiczenie słuchu fonematycznego, dosko-
nalenie sprawności grafomotorycznej.
8. „Kreacje na bal” – praca plastyczna z wykorzystaniem różnego rodzaju materiału plastycznego. N. dzieli dzieci na dwie
grupy. Każda grupa ma za zadanie stworzyć projekt sukni lub fraku na dużych arkuszach papieru.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Sylwestrowy bal.
Cele:
rzypomnienie wiadomości o porach roku
p
doskonalenie sprawności manualnej
zachęcanie do wypowiadania się na wybrane tematy.
Pomoce: atrybuty pór roku (np.: kwiatki, słomkowy kapelusz, kalosze, czapka), kartki bloku technicznego, farby
plakatowe, pędzle, woda, słoik, kredki, pastele.