Page 227 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 227

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

                                                                                             STYCZEŃ










            TYDZIEŃ 17    Dawno, dawno temu…




            Poniedziałek    temat:  B jak bal.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słuchowa „Baranek i wilk”. Zabawa utrwalająca schemat ciała „Głowa,
            oko, brzuch”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa utrwalająca „Poszukiwacze litery B”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 –
            doskonalenie sprawności grafomotorycznej i słuchu fonematycznego. Zabawa ruchowa „Bazyliszek”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 1; IV 2, 4, 8

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – b jak bal. Ćwiczenie oddechowe „Bańki
            mydlane”. „Jak wygląda litera B?” – chodzenie po wstążce ułożonej na kształt litery. Zabawa słowna „Co jest na b?”. Wyko-
            nanie ćwiczenia w KP2 – kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Bal. Omówienie
            treści utworu. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie logicznego myślenia, ćwiczenie słuchu fonematycznego. „Kreacje
            na bal” – praca plastyczna.   ▶  2. Zajęcia społeczne – sylwestrowy bal. „Nowy Rok” – swobodne wypowiedzi na temat
            zwyczajów związanych z powitaniem Nowego Roku. Zabawa słowna „Życzę ci…” – składanie życzeń noworocznych.
            Zabawa ruchowa „Pory roku”. Praca plastyczna „Moje życzenie”. Zabawa grupowa „Tańcz tak, jak ja”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 7, 9; II 1, 2, 4; III 8, 9; IV 1, 2, 5, 8, 11

            Zajęcia w ogrodzie: Rzucanie śnieżkami. Zabawa tropiąca „Czerwona piłka”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa słuchowa „Baranek i wilk”. N. dzieli dzieci na dwa zespoły. Każda drużyna wybiera barana i wilka, które ukry-
              wają się w sali. Wyznaczone dzieci wydają z siebie głosy – baranek beczy, wilk wyje. Zadaniem każdej drużyny jest
              odnalezienie swoich barana i wilka.
              x Zabawa utrwalająca schemat ciała „Głowa, oko, brzuch”. Dzieci siedzą w półkolu i odwzorowują ruchy N., który wypowia-
              dając słowa: Głowa, oko, brzuch, wskazuje palcem na wymienione części ciała. W dalszej części zabawy słowa i ruch
              przestają być zgodne, np. N. wypowiada: Nos, ale wskazuje na brzuch. Dzieci jednak muszą wskazywać poprawnie.
              Jeżeli ktoś się pomyli, odpada z gry.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa utrwalająca obraz litery „Poszukiwacze litery B”. N. przygotowuje kartki z naklejonymi tytułami z gazet (pisanymi
              wielkimi literami) lub z dowolnym tekstem napisanym wielkimi, drukowanymi literami. Każda osoba ma za zadanie
              odszukać i zaznaczyć wszystkie litery B.
              x Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 36). Dzieci rysują szlaczki po śladzie. Następnie nazywają przedstawione
              zdjęcia i różnicują głoski na początku nazw (b – p).
              x Zabawa ruchowa „Bazyliszek”. N. wybiera ochotnika (bazyliszka), który zakłada czarną pelerynę i ukrywa się w sali.
              Pozostałe dzieci chodzą rytmicznie po sali. Gdy bazyliszek wychodzi w ukrycia, dzieci zakrywają oczy. Jeżeli ktoś
              spojrzy na bazyliszka, odchodzi na bok.
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232