Page 53 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 53

TYDZIEŃ 4  •  Lecą liście kolorowe  •  51



                 I zaczęła wrzucać do koszyczków laskowe orzeszki, a były takie duże, że ho, ho .
                 Przyjaciele podziękowali i poszli dalej . Tup, tup, tup, mijali coraz więcej różnych drzew, z których leciały liście jak
              kolorowy deszcz .
                 Nagle spod sterty liści wyszedł jeż i pofukiwał coś do siebie, fu, fu . Zatrzymał się tuż przed Trampolinkiem .
              Spojrzał czarnymi koralikami na gości i kiwnął uprzejmie łebkiem:
                 – Kogo prowadzisz, lisiczko, po ścieżce pełnej liści?
                 – Trampolinka i jego przyjaciół, bo szukają leśnych skarbów .
                 – Przecież chodzą po prawdziwych skarbach! – zdziwił się jeż . – Spójrzcie pod nogi, ile jest tutaj liści złotych,
              czerwonych i brązowych .
                 Poszukiwacze skarbów ułożyli bukiety z liści, uścisnęli jeżowi łapki na pożegnanie i lisiczka poprowadziła ich dalej .
                 Wędrowali coraz głębiej w las . Wtem zatrzymali się, wstrzymując oddech ze zdumienia… Zobaczyli sarenkę,
              która ze smakiem zajadała grzybka .
                 – Kogo prowadzisz, lisiczko, leśną ścieżką, gdzie są najlepsze miejsca grzybowe? – zapytała sarenka .
                 – Trampolinka i jego przyjaciół, bo szukają leśnych skarbów .
                 – No to znaleźli skarby – ucieszyła się sarenka . – I podgrzybki, i kurki, i maślaki, i borowiki . Proszę bardzo, zbierajcie,
              ile wam potrzeba .
                 Wreszcie koszyki były pełne . Podziękowali sarence i wrócili na ścieżkę .
                 – Hej hop! – odezwał się Trampolinek . – Chyba na dzisiaj zakończymy nasze poszukiwania, bo już żaden skarb, nawet
              malutki, nie zmieści się do koszyka .
                 Lisiczka odprowadziła ich na skraj wrzosowiska .
                 – Dziękujemy, dziękujemy za wspaniałą wyprawę – wołali na przemian Anielka, Tygrysek, Zajączek i Trampolinek .
              Obiecali miłej przewodniczce, że wkrótce ją odwiedzą . A lisiczka już biegła po leśnych dróżkach i nuciła cichutko, coraz ciszej:
                                                   Pani Jesień skarby w lesie
                                                   rozrzuciła wszędzie.
                                                   Barwne liście – oczywiście,
                                                   grzyby i żołędzie.
                 Następnego dnia, kiedy pani Jesień pomagała wiatrowi przenosić nitki babiego lata, zobaczyła na jednej z nich kopertę
              z napisem Podziękowanie dla Pani Jesieni . W środku był rysunek, a na nim żołędzie, orzeszki laskowe, liście i grzyby .
              Nie było podpisu, tylko cztery uśmiechnięte buzie . Jak myślicie, czyje?
                                                                                             Urszula Piotrowska


            6.  Omówienie treści opowiadania. N. kieruje pytania, np.:  Co zobaczył Trampolinek nad głową podczas skoków?
              Co to jest babie lato? Jakie dary jesieni zebrał Trampolinek z przyjaciółmi w lesie? Czyje buzie były na rysunku dla pani Jesieni?
            7.  N., manipulując kukiełką Trampolinka, zapowiada zagadki. Pokazuje koszyk z ukrytymi w nim skarbami zdobytymi
              przez Trampolinka i jego przyjaciół: żołędziami, orzechami laskowymi, liśćmi, grzybami. (W koszyku mogą znajdować
              się również inne elementy niezwiązane z opowiadaniem). Zadaniem dzieci jest wyłonienie jesiennych skarbów i opisa-
              nie ich (z uwzględnieniem kształtu, barwy, ciężkości itp.).
            8.  Zabawa ,,Dopasuj zwierzę do jesiennego skarbu”. N. rozkłada cztery ilustracje z zwierzętami (dzikiem, wiewiórką, jeżem
              i sarną). Dzieci mają za zadanie połączyć każde zwierzę z jesiennym skarbem. W razie potrzeb N. odczytuje odpowiednie
              fragmenty opowiadania.
            9.  Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 22–23). Dzieci przyglądają się ilustracji. Odszukują i wskazują 5 jesiennych oznak
              (np.: 1. kasztany, 2. liście, które opadły, 3. zmienione kolory liści na drzewach, 4. dojrzałe owoce (jabłka i gruszki)
              na drzewach, 5. robienie zapasów na zimę przez wiewiórki). Następnie kolorują liście.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne połączone z degustacją owoców.
            Temat: Owoce w koszykach.
            Cele:
              b
              udzenie wrażliwości dotykowej
              r
              ozwijanie spostrzegawczości
              doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbioru
              r
              ozwijanie sprawności manualnej.
                 Pomoce: gruszki, jabłka, śliwki, trzy koszyki, nóż, deska, miska, KP1.

            Przebieg zajęć:
            1.  N., nawiązując do poprzednich zajęć, mówi dzieciom, że pani Jesień co roku zostawia skarb również w sadzie, są one inne
              niż w lesie. Dzieci zastanawiają się i mówią, jakie to mogą być skarby. W razie potrzeby N. naprowadza dzieci na odpo-
              wiedź – owoce (jabłka, gruszki, śliwki).
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58