Page 50 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 50
48 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa relaksacyjna „Masażyki”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba siada plecami do partnera. Ten rękami wykonuje
na jej plecach ruchy ilustrujące zdania: Pada delikatny deszczyk. Przechodzi słoń. Kotek pije mleczko itp.
x Zabawa integrująca w kręgu. Dzieci wykonują komendy N.: Machamy dwiema rękami. Machamy tylko jedną ręką.
Obra ca my głowę w jedną stronę. Mrugamy do siebie itp.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy, fotograf patrzy!”. N. wybiera ochotnika, który wchodzi do środka koła – jest
fotografem robiącym zdjęcia osobom stojącym w kole. Dzieci chodzą po obwodzie koła, ale na hasło wypowiedziane
przez fotografa: Raz, dwa, trzy, fotograf patrzy! zastygają w bezruchu. Kto się poruszy, zamienia się miejscami z foto-
grafem.
x Ćwiczenie usprawniające język – kląskanie.
x Zabawa ruchowa „Rzut w kręgle” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Zabawne zdjęcia.
Cele:
r
ozwijanie zdolności manualnych
kształtowanie kreatywności w działaniach plastycznych
doskonalenie zwinności i zręczności
n
abywanie umiejętności pracy w grupie
kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała.
Pomoce: 2 techniczne arkusze papieru (format A2), kolorowe bibuły, włóczka, skrawki materiałów, nożyczki, klej,
taśma, flamastry, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa ruchowa „Głowa, ramiona…”. Dzieci poruszają się po okręgu w prawą stronę. Na hasło N. – nazwa części
ciała – dzieci dotykają tej części ciała i zastygają. Następnie ruszają się w przeciwną stronę i reagują na dalsze
komendy N.
2. N. dzieli grupę na dwa zespoły: dziewczynki i chłopcy. Każda grupa ma za zadanie narysować na technicznym arkuszu
papieru (format A2) postać i przyozdobić ją kolorową bibułą, skrawkami materiałów i włóczką, pamiętając o tym,
że w miejscu głowy zostanie wycięty otwór.
3. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
4. Każda osoba z grupy staje za swoim arkuszem papieru, przytrzymuje go rękami, a w miejsce otworu wstawia głowę.
N. robi zdjęcie.
5. Omówienie pracy. Dzieci siadają w kręgu i rozmawiają o tym, co im się podobało, a co nie podczas wykony wania
zadania.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Czarodziejska lina”. N. rysuje na podłożu linię. Zadaniem każdego przedszkolaka jest przejście po niej, np.:
skacząc na jednej nodze, idąc na czworakach, klaszcząc pod kolanem.
x Zabawa skoczna „Kto dalej?”. Dzieci ustawiają się w jednym rzędzie i oddają skok, którego odległość zostaje zaznaczona
i podpisana imieniem. Wygrywa ta osoba, która oddała najdłuższy skok.