Page 55 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 55
TYDZIEŃ 4 • Lecą liście kolorowe • 53
x Wykonanie ćwiczeń w KP1 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 26). Dzieci rysują szlaczki po śladzie. Następnie kolorują pola z literą o, O,
aby sprawdzić, co ukryło się na rysunku.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z elementami wspomagania rozwoju mowy.
Temat: W sklepie warzywno-owocowym.
Cele:
zapoznanie z literą O
ć
wiczenie słuchu fonematycznego
wiczenia ruchowe utrwalające kształt litery O
ć
zachęcanie do aktywnego uczestnictwa we wspólnych działaniach
wzbogacenie słownictwa o wyrazy związane z wyposażeniem sklepu.
Pomoce: tasiemka materiałowa, warzywa, owoce, koszyki, kasa fiskalna, pieniądze, kredki, materiały do wyklejania
(np. bibuła), KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. układa tasiemkę na dywanie w kształcie litery O. Dzieci kolejno przeskakują po literze na jednej nodze.
2. Zabawa „Mali detektywi”. Dzieci mają za zadanie odnalezienie przedmiotów, w których nazwach znajduje się głoska o
(w dowolnym miejscu słowa).
3. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 24). Dzieci kolorują lub wyklejają (np. bibułą) literę O. Następnie rysują palcem jej
kształt na kartce i w powietrzu.
4. N. prezentuje dwa koszyki lub skrzynki: z warzywami i z owocami. Dzieci wskazują grupę produktów, której nazwa roz-
poczyna się głoską o. Podają propozycje miejsc, w których można kupić owoce i warzywa.
5. N. ustawia kasę fiskalną, wagę, koszyki (jako zabawki lub obrazki z tymi przedmiotami). Następnie rozmawia z dziećmi
o wyposażeniu sklepu warzywno-owocowego i normach zachowania, jakie w nim obowiązują, np.: Jakie produkty znaj-
dują się w sklepie warzywno-owocowym? Czym płacimy w sklepie? Co trzeba powiedzieć, gdy się wchodzi do sklepu, a co,
gdy się z niego wychodzi? Jak nazywa się osoba, która sprzedaje?
6. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 25). Dzieci wybierają przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską o
i nalepiają je w koszyku Trampolinka: okulary, ogórki, owieczka, owoce, odkurzacz, obrazek, osiołek.
7. Dzieci wspólnie z N. urządzają w sali kącik tematyczny – ustawiają przedmioty i zabawki, służące do zabawy w sklep.
8. Zabawa „Mój sklep”. N. wybiera spośród dzieci sprzedawcę. Pozostałym uczestnikom rozdaje karteczki z narysowanymi
warzywami i owocami, które mają kupić. Odgrywanie scenek w sklepie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy w piaskownicy. Próby rysowania litery O patykiem lub palcem na piasku; układanie kształtu litery z kamyków.
x Szukanie i wskazywanie okrągłych rzeczy znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Środa temat: Jesienny spacer.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe z piłeczką. Zabawa w parach „Poprowadzę cię”. Ćwiczenia
poranne – Zestaw IV. Wykonanie pracy plastycznej z KA. Zabawa ruchowa rzutna „Sprytne stopy”. Wykona nie ćwiczenia w KP1 –
wskazywanie niepasującego obrazka i uzasadnianie wyboru.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 1, 5, 8; IV 2, 5, 8, 11, 12