Page 54 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 54
52 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
2. Rozmowa z dziećmi na temat ich ulubionych owoców. Zachęcanie do spożywania owoców sezonowych. Szukanie
odpo wiedzi na pytania: Dlaczego warto jeść owoce? Co zawierają owoce? O czym trzeba pamiętać przed zjedzeniem owoców?
3. N. prezentuje w koszykach jesienne owoce: gruszki, jabłka i śliwki. W jednym koszyku jest więcej jabłek niż w drugim
koszyku gruszek. N. pyta: Czego jest więcej: gruszek czy jabłek? Zadaniem dzieci jest przeliczenie owoców i podanie
odpowiedzi. Podobnie porównują liczbę śliwek z liczbą jabłek lub gruszek.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 23). Dzieci bez przeliczania („na oko”) stwierdzają, których owoców jest więcej.
Następnie łączą w pary owoce (jedno jabłko z jedną gruszką). Weryfikują swoją początkową wypowiedź i mówią,
o ile więcej jest gruszek (liczą gruszki, które nie mają pary).
5. Wspólne spożywanie jesiennych owoców i śpiewanie piosenek o jabłkach (np. Czerwone jabłuszko, Małe czerwone
jabłuszko, Niosły dzieci z sadu...). Wybrane dzieci (lub dyżurni) myją owoce i kroją je na desce. Dzieci siedzą w kręgu
i wybierają ochotnika, który poczęstuje je owocami.
III Zajęcia w ogrodzie
x Spacer po ogrodzie i obserwacja drzew.
x Jesiennie bukiety – układanie kompozycji z liści.
Wtorek temat: O jak owce.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia artykulacyjne. Zabawa słowna „Coś na o”. Ćwiczenia poranne –
Zestaw IV. Wykonanie farbami plakatowymi pracy plastycznej z wizerunkiem litery O. Zabawa „Balonik”. Wykonanie
ćwiczeń w KP1 – rozwijanie sprawności grafomotorycznej i utrwalenie znajomości litery O.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 5, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z elementami wspomagania rozwoju mowy – w sklepie warzywno-owoco-
wym. Zapoznanie z obrazem graficznym litery O. Zabawy utrwalające kształt litery. Zabawa „Mali detektywi” – wskazy-
wanie przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę o. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – kolorowanie lub wyklejanie litery O.
Określanie zawartości koszyków z warzywami i owocami. Rozmowa o wyposażeniu sklepu warzywno-owocowego i normach
zachowania. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się głoską o.
Urządzenie kącika tematycznego – przedszkolnego sklepu. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8, 9; II 4; III 5; IV 2, 5, 4, 8, 11, 20
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie litery O na piasku. Szukanie okrągłych rzeczy w najbliższym otoczeniu.
obszary z podstawy programowej: I 2, 7, 9; III 5; IV 2, 4, 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia artykulacyjne. Dzieci stoją w kręgu. Wymawiając samogłoskę o, naśladują zdziwienie.
x Zabawa słowna „Coś na o”. Dzieci stoją w kręgu i rzucają do siebie piłkę. Osoba, która ma piłkę, wypowiada słowo
rozpoczynające się głoską o.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie farbami plakatowymi pracy plastycznej z wizerunkiem litery O. Dzieci otrzymują kartki z namalowaną literą.
Domalowują dowolne elementy według własnego pomysłu. Wspólne omówienie i prezentacja prac.
x Zabawa „Balonik”. Dzieci stoją w kręgu, trzymając się za rączki. Podchodzą do środka koła i zatrzymują się. Wtedy N.
rozpoczyna wierszyk, a dzieci stopniowo powiększają koło:
Baloniku nasz malutki,
rośnij duży okrąglutki.
Balon rośnie, że aż strach.
Przebrał miarę, no i trach!
Na koniec dzieci puszczają ręce. Zabawę powtarzamy.