Page 56 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 56
54 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodniczo-techniczne – jesienne stworki. Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Kasz-
tankowe zabawki. Zebranie kasztanów, żołędzi i liści podczas spaceru. Praca konstrukcyjna „Jesienne stworki”. Zabawa
parateatralna „Jesienny teatrzyk”. Zabawa matematyczna „Zaczarowane kasztany”. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające –
na jesiennej wycieczce. Ćwiczenie słuchowo-ruchowe „Muzyczny spacer po lesie”. Poznanie piosenki Jesienna
wycieczka. Zabawy ruchowe do piosenki z wykorzystaniem kasztanów. Ćwiczenie relaksacyjne.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; II 11; III 5, 8; IV 1, 3, 5, 8, 7, 11, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy bańkami mydlanymi – puszczanie i odbijanie. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga-
niem „Kto ma więcej siły?”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5, 8; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe. Dzieci leżą na plecach. N. umieszcza na brzuchu każdej osoby małą piłeczkę materiałową.
Dzieci mają za zadanie wdychać powietrze nosem i wydychać ustami w taki sposób, aby piłeczka unosiła się i opadała.
x Zabawa ruchowa „Poprowadzę cię”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba z pary zawiązuje oczy drugiej, a następnie
prowadzi partnera w różne miejsca sali. Po chwili dzieci zamieniają się rolami.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie pracy plastycznej (KA, k. 5). Dzieci wyklejają kartkę papieru liśćmi zebranym podczas spaceru lub stemplują
na niej liśćmi zamoczonymi w farbie. Następnie wyjmują sylwetę Pani Jesieni i naklejają ją na przygotowanej kartce.
x Zabawa ruchowa rzutna „Sprytne stopy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 3, s. 27). Dzieci spośród czterech elementów w każdym rzędzie wskazują jeden,
który według nich nie pasuje do pozostałych. Rozwiązań może być kilka, najważniejsze, aby dziecko potrafiło uzasadnić
swój wybór, np.: w pierwszym rzędzie nie pasuje pomidor, bo jest warzywem, a pozostałe elementy to owoce albo
nie pasuje jabłko, bo jako jedyne nie ma listka, a inne mają zielone części – szypułki lub listek.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodniczo-techniczne.
Temat: Jesienne stworki.
Cele:
kształtowanie uważnego słuchania tekstu literackiego
ozwijanie kreatywnego myślenia
r
zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji
r
ozwijanie współpracy w parach.
Pomoce: kasztany, żołędzie, wykałaczki, chusta.
Przebieg zajęć:
1. N. wita się z dziećmi. Prosi dzieci, aby uważnie wysłuchały wiersza, a dowiedzą się, co będą dziś robić. N. recytuje wiersz
Iwony Rup Kasztankowe zabawy.
Kasztankowe zabawki
Przyniosę dzisiaj z parku Z kasztanka zrobię jeszcze Konika z żołędzi
kasztany i żołędzie, małego jeżyka: postawię na tacę
osadzę na zapałkach, kilka krótkich zapałek i na tym zakończę
fajny ludzik będzie . do dziurek powtykam . mą jesienną pracę .
Iwona Rup
2. Spacer do pobliskiego parku w celu zebrania kasztanów, żołędzi i liści.