Page 58 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 58

56  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



          3.  Zabawa „Zbieramy kasztany”. N. rozsypuje na podłodze kasztany. Dzieci poruszają się swobodnie po sali i śpiewają
            piosenkę Jesienna wycieczka wraz z nagraniem (wersja ze słowami – CD). Na przerwy w muzyce (gdy N. będzie zatrzy-
            mywał odtwarzanie piosenki) zbierają po jednym kasztanie.
          4.  Zabawa z piosenką Jesienna wycieczka. N. rozdaje dzieciom kasztany – po jednym dla każdego. Następnie włącza nagranie
            piosenki, a dzieci wykonują odpowiednie czynności:
               x 1. zwrotka – rytmiczne poruszanie się krokiem spacerowym po sali
               x 1. refren – na słowach tak, tak klaskanie; na słowach Tak jesień wita nas machanie uniesionymi dłońmi; na słowach
               jesieni nadszedł czas obrót dookoła siebie
               x 2. zwrotka – rytmiczne poruszanie się krokiem spacerowym po sali
               x 2. refren – jak w 1. refrenie, a na słowach pac, pac stukanie kasztanem o podłogę
               x 3. zwrotka – zatrzymanie się i śpiewanie z uniesionym nad głową kasztanem, a następnie chowanie go do kieszeni
               x 3. refren – jak w 2. refrenie.
          5.  Ćwiczenie relaksacyjne z kasztanem. Na zakończenie N. proponuje odpoczynek po długim jesiennym spacerze. Dzieci
            kładą się na plecach, w ręku trzymają kasztan. Zamykają oczy i wyobrażają sobie ciepły jesienny dzień. N. włącza cicho
            piosenkę Jesienna wycieczka (CD), a dzieci delikatnie wystukują kasztanem wszystkie onomatopeje, jakie występują
            w utworze.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa bańkami mydlanymi – puszczanie baniek i odbijanie. Przygotowanie roztworu: płyn do naczyń, woda i kilka
            kropel gliceryny. Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko puszcza bańki (dmucha), drugie odbija je ręką, na którą
            ma założoną materiałową rękawiczkę.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto ma więcej siły?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




          Czwartek    temat:  Co nam jesień niesie?



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Jesienne drzewa”. Ćwiczenia oddechowe „Piórka”. Ćwiczenia poranne
          – Zestaw IV. Zabawa ruchowa „Wietrzyk”. Lepienie z plasteliny jesiennych liści. Nauka rymowanki.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; IV 1, 2, 5, 11

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodniczo-techniczne – jesienne dary. Rozmowa „Co lubię robić w parku jesienią?”.
          Rozmowa kierowana o jesiennych darach. Zabawa z chustą animacyjną „Ruch liści”. Prezentacja i omówienie plansz przed-
          stawiających drzewa. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rysowanie linii, nazywanie drzew. Zabawa „Gdzie mieszka owoc?” –
          dopasowywanie owoców drzew do liści. Praca techniczna „Kasztanowe pajęczynki”.   ▶  2. Zajęcia plastyczne z wyko-
          rzystaniem tekstu literackiego – jesienne drzewo. Wysłuchanie i omówienie wiersza Iwony Rup Jesienna malarka.
          Odrysowywanie dłoni na kolorowych kartkach i wycinanie powstałych szablonów. Przyozdabianie dużej sylwety drzewa
          wyciętymi kształtami i odbijanie liści pomalowanych farbą. Zabawa ruchowa „Spadające liście”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8, 9; III 5, 8; IV 2, 3, 5, 8, 12, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja drzew podczas spaceru po ogrodzie. Zabawa ruchowa „Jesienny berek”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 3, 11; III 2, 5; IV 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Jesienne drzewa”. Każde dziecko otrzymuje od N. patyczek ze wstążką. N. opowiada, a dzieci mają za zadanie
            oddać charakter wiatru i liści: Wieje delikatny wiatr, który lekko przenosi listki z drzewa na ziemię. Robi się coraz
            silniejszy i teraz mocniej dmuchnął na liście. I znów wiatr słabnie. Listki delikatnie opadają na ziemię.
             x Ćwiczenia oddechowe „Piórka”. Dzieci otrzymują piórka. Dmuchając na nie, próbują jak najdłużej utrzymać je w powietrzu.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63