Page 58 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 58
56 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
3. Zabawa „Zbieramy kasztany”. N. rozsypuje na podłodze kasztany. Dzieci poruszają się swobodnie po sali i śpiewają
piosenkę Jesienna wycieczka wraz z nagraniem (wersja ze słowami – CD). Na przerwy w muzyce (gdy N. będzie zatrzy-
mywał odtwarzanie piosenki) zbierają po jednym kasztanie.
4. Zabawa z piosenką Jesienna wycieczka. N. rozdaje dzieciom kasztany – po jednym dla każdego. Następnie włącza nagranie
piosenki, a dzieci wykonują odpowiednie czynności:
x 1. zwrotka – rytmiczne poruszanie się krokiem spacerowym po sali
x 1. refren – na słowach tak, tak klaskanie; na słowach Tak jesień wita nas machanie uniesionymi dłońmi; na słowach
jesieni nadszedł czas obrót dookoła siebie
x 2. zwrotka – rytmiczne poruszanie się krokiem spacerowym po sali
x 2. refren – jak w 1. refrenie, a na słowach pac, pac stukanie kasztanem o podłogę
x 3. zwrotka – zatrzymanie się i śpiewanie z uniesionym nad głową kasztanem, a następnie chowanie go do kieszeni
x 3. refren – jak w 2. refrenie.
5. Ćwiczenie relaksacyjne z kasztanem. Na zakończenie N. proponuje odpoczynek po długim jesiennym spacerze. Dzieci
kładą się na plecach, w ręku trzymają kasztan. Zamykają oczy i wyobrażają sobie ciepły jesienny dzień. N. włącza cicho
piosenkę Jesienna wycieczka (CD), a dzieci delikatnie wystukują kasztanem wszystkie onomatopeje, jakie występują
w utworze.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa bańkami mydlanymi – puszczanie baniek i odbijanie. Przygotowanie roztworu: płyn do naczyń, woda i kilka
kropel gliceryny. Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko puszcza bańki (dmucha), drugie odbija je ręką, na którą
ma założoną materiałową rękawiczkę.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto ma więcej siły?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Co nam jesień niesie?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Jesienne drzewa”. Ćwiczenia oddechowe „Piórka”. Ćwiczenia poranne
– Zestaw IV. Zabawa ruchowa „Wietrzyk”. Lepienie z plasteliny jesiennych liści. Nauka rymowanki.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; IV 1, 2, 5, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodniczo-techniczne – jesienne dary. Rozmowa „Co lubię robić w parku jesienią?”.
Rozmowa kierowana o jesiennych darach. Zabawa z chustą animacyjną „Ruch liści”. Prezentacja i omówienie plansz przed-
stawiających drzewa. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rysowanie linii, nazywanie drzew. Zabawa „Gdzie mieszka owoc?” –
dopasowywanie owoców drzew do liści. Praca techniczna „Kasztanowe pajęczynki”. ▶ 2. Zajęcia plastyczne z wyko-
rzystaniem tekstu literackiego – jesienne drzewo. Wysłuchanie i omówienie wiersza Iwony Rup Jesienna malarka.
Odrysowywanie dłoni na kolorowych kartkach i wycinanie powstałych szablonów. Przyozdabianie dużej sylwety drzewa
wyciętymi kształtami i odbijanie liści pomalowanych farbą. Zabawa ruchowa „Spadające liście”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8, 9; III 5, 8; IV 2, 3, 5, 8, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja drzew podczas spaceru po ogrodzie. Zabawa ruchowa „Jesienny berek”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 3, 11; III 2, 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Jesienne drzewa”. Każde dziecko otrzymuje od N. patyczek ze wstążką. N. opowiada, a dzieci mają za zadanie
oddać charakter wiatru i liści: Wieje delikatny wiatr, który lekko przenosi listki z drzewa na ziemię. Robi się coraz
silniejszy i teraz mocniej dmuchnął na liście. I znów wiatr słabnie. Listki delikatnie opadają na ziemię.
x Ćwiczenia oddechowe „Piórka”. Dzieci otrzymują piórka. Dmuchając na nie, próbują jak najdłużej utrzymać je w powietrzu.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).