Page 61 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 61
TYDZIEŃ 4 • Lecą liście kolorowe • 59
x Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 2, s. 29). Dzieci nalepiają owoce i warzywa zgodnie z oznaczeniami. Nazywają
elementy w powstałych zbiorach.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa w kręgu „Dokończ zdanie”. Dzieci kolejno określają, po czym poznają, że jest już jesień. Kończą zdanie: Wiem,
że jest już jesień, ponieważ… (np.: liście spadają z drzew; jest coraz chłodniej).
x Ozdabianie słoików jesiennymi wzorkami z plasteliny. Słoiki mogą być postawione na parapetach jako jesienna dekora-
cja lub mogą służyć jako wazon np. na jesienne liście.
x Zabawa ruchowa skoczna „Zajączki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze z elementami zajęć plastycznych.
Temat: Owoce i warzywa.
Cele:
oznanie wyglądu i charakterystycznych cech owoców i warzyw
p
ozwijanie logicznego myślenia
r
w
drażanie do koncentrowania uwagi na danym działaniu
r
ozwijanie aktywności twórczej.
Pomoce: warzywa i owoce, koszyki, plansze przedstawiające owoc i warzywo ze wszystkimi częściami rośliny, masa
solna, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. rozkłada przed dziećmi warzywa, owoce oraz dwa koszyki. Prosi dzieci, aby pomogły mu posegregować przyniesione
zbiory. Następnie wspólnie omawiają wygląd każdego warzywa i owocu.
2. Zagadki słowne „Co to jest?”. Dzieci siedzą w kole. Każde wybiera w myślach jedno warzywo lub jeden owoc. Następnie
uczestnicy zabawy kolejno je opisują lub o nich opowiadają, nie wymieniając nazwy. Pozostałe dzieci odgadują.
3. N. prezentuje dzieciom plansze, na których jest uwzględniony korzeń i owoc warzywa lub owocu. Omówienie składo-
wych rośliny.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 30). Dzieci nazywają przedstawione warzywa. Wskazują korzenie, owoce lub
kwiaty tych roślin. Następnie zaznaczają te części roślin, które nadają się do jedzenia (burak, pietruszka, cebula – wszystko;
pomidor, fasola – owoce; kapusta – liście; kalafior – kwiat)
5. Lepienie z masy solnej ulubionego warzywa.
6. Prezentacja prac i ułożenie ich w miejscu, w którym będą mogły wyschnąć.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x „Jesienny dywanik” – zbieranie liści i układanie z nich dywanu.
x Zabawa ruchowa „Zapasy dla wiewiórki”. N. dzieli dzieci na dwie grupy. Zawodnicy ustawiają się w rzędzie na linii startu.
W jednym miejscu ogrodu umieszczone są 2 koła hula-hoop (dziuple dla wiewiórek), a w odległości ok. 30 metrów
rozrzucone szyszki i orzechy. Na sygnał N. pierwsze osoby z drużyn biegną, chwytają jedną szyszkę lub jednego orzecha
i wrzucają do swojego koła. Po powrocie do zespołów ruszają kolejne osoby. Zabawa trwa ok. 4 min. Konkurencję
wygrywa ta grupa, która zgromadziła w swojej dziupli więcej zapasów.