Page 59 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 59
TYDZIEŃ 4 • Lecą liście kolorowe • 57
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Wietrzyk”. Dzieci stoją w kręgu. Na znak N. poruszają się na początku w prawą, a później w lewą
stronę szybkim lub wolnym krokiem. N. wyznacza tempo kroków.
x Lepienie z plasteliny jesiennych liści, dobieranie odpowiednich kolorów.
x Nauka wierszyka. Dzieci kilkukrotnie powtarzają za N. rymowankę z opowiadania Urszuli Piotrowskiej W poszukiwa-
niu skarbów jesieni (zob. TYDZIEŃ 4, Poniedziałek).
Pani Jesień skarby w lesie
rozrzuciła wszędzie.
Barwne liście – oczywiście,
grzyby i żołędzie.
Urszula Piotrowska
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodniczo-techniczne.
Temat: Jesienne dary.
Cele:
r
ozwijanie aktywności twórczej
doskonalenie koncentracji uwagi
ozwijanie zainteresowań otaczającym światem.
r
Pomoce: chusta animacyjna, liście, plansze z drzewami liściastymi, koszyczki, kasztany, żołędzie, jarzębina,
wykałaczki, włóczka, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa „Co lubię robić w parku jesienią?”. Dzieci siedzą w kole i rozmawiają o tym, co można robić w parku
jesienią.
2. Utrwalenie i podsumowanie wiadomości na temat jesiennych darów. Odpowiadanie na pytania: Co zmienia się w przy-
rodzie? Co jesienią gubią drzewa? Co można znaleźć na jesiennym spacerze w parku? itp.
3. Zabawa z chustą animacyjną „Ruch liści”. Dzieci układają liście na chuście, następnie unoszą ją wysoko i obserwują,
w jaki sposób liście opadają.
4. N. prezentuje plansze przedstawiające drzewa, które gubią liście i owoce jesienią. Omówienie każdego drzewa –
określanie wielkości, kształtu i barw.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP1 (ćw. 1, s. 28). Dzieci rysują linie po śladzie, nalepiają liście i owoce drzew, nazywają
drzewa (dąb, klon, kasztanowiec). Wskazują charakterystyczne cechy każdego z nich.
6. Zabawa „Gdzie mieszka owoc?”. N. przygotowuje trzy koszyczki. W każdym jest jeden liść: kasztanowca, dębu
i jarzębiny. Obok kładzie: kasztan, żołądź i kuleczki jarzębiny. Dzieci dopasowują owoc drzewa do koszyczka
z liściem.
7. Praca techniczna „Kasztanowe pajęczynki”. Każde dziecko otrzymuje kasztan, wykałaczki i kawałki włóczki. Dzieci
mają za zadanie przymocować wykałaczki do kasztana tak, aby tworzyły promienie (N. wcześniej wykonuje w kaszta-
nach dziurki). Następnie kawałek włóczki zawiązują do jednej z wykałaczek i przekładają przez kolejne wykałaczki,
uzyskując w ten sposób pajęczynkę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Temat: Jesienne drzewo.
Cele:
wrażliwianie na piękno jesiennych drzew
u
doskonalenie uważnego słuchania tekstu literackiego
t
s
ymulowanie aktywności twórczej poprzez ekspresję słowną, ruchową, plastyczną
ozwijanie zdolności manualnych.
r
Pomoce: szary arkusz papieru, kolorowe kartki rysunkowe, klej, flamastry, liście, farby.