Page 60 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 60
58 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Jesienna malarka.
Jesienna malarka
Jesienna malarka Czerwony, brązowy
wszystko wokół zmienia, i pomarańczowy,
bo zielony kolor aby świat był piękny,
na inne wymienia . różnokolorowy .
Iwona Rup
2. Omówienie wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania N., np.: Jakie kolory pojawiły się w wierszu? Kim jest jesienna
malarka? Dlaczego wymienia zielony kolor na inne kolory? Z czym kojarzy się wam kolor zielony? Dlaczego on nie pasuje
do jesieni? N. podsumowuje wypowiedzi i mówi dzieci, że teraz one zamienią się w jesienną malarkę.
3. Wykonanie pracy plastycznej:
x dzieci odrysowują swoje dłonie na kolorowych kartkach, następnie wycinają powstałe szablony
x na szarym papierze z pomocą N. rysują duże drzewo
x dzieci przyozdabiają drzewo kolorowymi kształtami dłoni oraz odbijają liście pomalowane farbami.
4. Wspólne sprzątanie sali i umieszczenie jesiennego drzewa.
5. Zabawa ruchowa „Spadające liście”. Dzieci chodzą rytmicznie po sali. Na hasło: Liście spadają! kładą się na dywanie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacja drzew podczas spaceru po ogrodzie. Nazywanie kolorów.
x Zabawa ruchowa „Jesienny berek”. Wybrany przez dzieci ochotnik zakłada czerwoną czapkę z przyczepionym liściem.
Tak przystrojony berek ma za zadanie złapać (dotknąć) uczestnika zabawy. Ratunkiem dla osoby łapanej może być
zabranie berkowi czerwonej czapki.
Piątek temat: Z koszykiem przez ogród.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zagadki „Co jest w koszyku?”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rozwijanie
spostrzegawczości wzrokowej, porównywanie oznaczeń i nalepianie zgodnie z nimi. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV.
Zabawa w kręgu „Dokończ zdanie: Wiem, że jest już jesień, ponieważ…”. Ozdabianie słoików jesiennymi wzorkami
z plasteliny. Zabawa ruchowa skoczna „Zajączki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; II 4; III 5, 8, 9; IV 5, 8, 9, 16, 12, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – owoce i warzywa. Grupowanie warzyw i owoców, wkładanie do
koszyków. Zagadki słowne „Co to jest?”. Prezentacja plansz przedstawiających rośliny z uwzględnieniem części składowych.
Wykonanie ćwiczenia w KP1 – wskazywanie części jadalnej warzyw. Lepienie z masy solnej ulubionego warzywa.
▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8, 9; IV 2, 5, 18
Zajęcia w ogrodzie: „Jesienny dywanik” – zbieranie i układanie liści. Zabawa ruchowa „Zapasy dla wiewiórki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zagadki „Co jest w koszyku?”. Dzieci siedzą w kręgu. N. wybiera ochotnika, który ma zadanie odgadnąć za pomocą
dotyku, jaki owoc lub jakie warzywo znajduje się w przykrytym koszyku. Zabawę powtarzamy kilka razy.