Page 60 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 60

58  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



          Przebieg zajęć:
          1.  Wysłuchanie wiersza Iwony Rup Jesienna malarka.



                Jesienna malarka

             Jesienna malarka              Czerwony, brązowy
             wszystko wokół zmienia,       i pomarańczowy,
             bo zielony kolor              aby świat był piękny,
             na inne wymienia .            różnokolorowy .
                                                   Iwona Rup


          2.  Omówienie wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania N., np.: Jakie kolory pojawiły się w wierszu? Kim jest jesienna
            malarka? Dlaczego wymienia zielony kolor na inne kolory? Z czym kojarzy się wam kolor zielony? Dlaczego on nie pasuje
            do jesieni? N. podsumowuje wypowiedzi i mówi dzieci, że teraz one zamienią się w jesienną malarkę.
          3.  Wykonanie pracy plastycznej:
               x dzieci odrysowują swoje dłonie na kolorowych kartkach, następnie wycinają powstałe szablony
               x na szarym papierze z pomocą N. rysują duże drzewo
               x dzieci przyozdabiają drzewo kolorowymi kształtami dłoni oraz odbijają liście pomalowane farbami.
          4.  Wspólne sprzątanie sali i umieszczenie jesiennego drzewa.
          5.  Zabawa ruchowa „Spadające liście”. Dzieci chodzą rytmicznie po sali. Na hasło: Liście spadają! kładą się na dywanie.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Obserwacja drzew podczas spaceru po ogrodzie. Nazywanie kolorów.
             x Zabawa ruchowa „Jesienny berek”. Wybrany przez dzieci ochotnik zakłada czerwoną czapkę z przyczepionym liściem.
            Tak przystrojony berek ma za zadanie złapać (dotknąć) uczestnika zabawy. Ratunkiem dla osoby łapanej może być
            zabranie berkowi czerwonej czapki.




          Piątek    temat:  Z koszykiem przez ogród.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zagadki „Co jest w koszyku?”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – rozwijanie
          spostrzegawczości wzrokowej, porównywanie oznaczeń i nalepianie zgodnie z nimi. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV.
          Zabawa w kręgu „Dokończ zdanie: Wiem, że jest już jesień, ponieważ…”. Ozdabianie słoików jesiennymi wzorkami
          z plasteliny. Zabawa ruchowa skoczna „Zajączki”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; II 4; III 5, 8, 9; IV 5, 8, 9, 16, 12, 18

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze – owoce i warzywa. Grupowanie warzyw i owoców, wkładanie do
          koszyków. Zagadki słowne „Co to jest?”. Prezentacja plansz przedstawiających rośliny z uwzględnieniem części składowych.
          Wykonanie ćwiczenia w KP1 – wskazywanie części jadalnej warzyw. Lepienie z masy solnej ulubionego warzywa.
            ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8, 9; IV 2, 5, 18

          Zajęcia w ogrodzie: „Jesienny dywanik” – zbieranie i układanie liści. Zabawa ruchowa „Zapasy dla wiewiórki”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; III 5; IV 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zagadki „Co jest w koszyku?”. Dzieci siedzą w kręgu. N. wybiera ochotnika, który ma zadanie odgadnąć za pomocą
            dotyku, jaki owoc lub jakie warzywo znajduje się w przykrytym koszyku. Zabawę powtarzamy kilka razy.
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65