Page 51 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 51

TYDZIEŃ 4  •  Lecą liście kolorowe  •  49




            TYDZIEŃ 4    Lecą liście kolorowe




            Poniedziałek    temat:  Dary jesieni.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Jesienne memory” – wycinanie kartoni-
            ków z KA. Opowieść ruchowa „Jesienią w parku”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Zabawy matematyczne: „Czego jest
            więcej?”, „W moich koszykach”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe latawce”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5; IV 12, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem tekstu literackiego – skarby jesieni. Przypomnienie
            wiadomości na temat pór roku. Dopasowywanie ubrań do odpowiedniej pory roku. Zabawa „Co tu nie pasuje?”. Zabawa
            ruchowa przy muzyce. Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej W poszukiwaniu skarbów jesieni. Omówienie treści.
            Opisywanie jesiennych skarbów. Zabawa „Dopasuj zwierzę do jesiennego skarbu”. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – wskazy-
            wanie na oznaki jesieni, kolorowanie liści.   ▶  2. Zajęcia matematyczne – owoce w koszykach. Rozmowa kierowana
            dotycząca ulubionych owoców. Przeliczanie owoców w koszykach. Wykonanie ćwiczenia w KP1 – porównywanie liczeb-
            ności zbiorów. Wspólne spożywanie jesiennych owoców i śpiewanie piosenek o jabłkach.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; III 5, 8; IV 2, 3, 5, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Spacer po ogrodzie i obserwacja drzew. Jesiennie bukiety – układanie kompozycji z liści.
              obszary z podstawy programowej: I 2; II 11; III 5; IV 11, 18



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Jesienne memory” (KA, k. 4). Dzieci wycinają kartoniki, na których znajdują się
              jesienne obrazki. Każdy kartonik ma parę (drugi taki sam kartonik). Dziecko rozkłada wszystkie kartoniki i stara się zapa-
              miętać układ kart, następnie odwraca je i odkrywa po dwie. Zabawa kończy się, gdy odkryje wszystkie pary.
              x Opowieść ruchowa „Jesienią w parku”. Dzieci słuchają opowieści N. Następnie N. powtarza ją, a przedszkolaki przed-
              stawiają treść za pomocą ruchów ciała.

                 Ola chciała wybrać się na spacer do parku. Włożyła żółte kalosze i pelerynkę. Na wszelki wypadek wzięła też parasol.
              Następnie pomachała na pożegnanie mamie i bratu, po czym wyszła z domu.
                 W parku spotkała koleżankę Anielkę. Dziewczynki ucieszyły się, serdecznie przywitały i postanowiły zrobić bukiety z liści.
              Zbierały liście i układały je starannie w wymyśloną kompozycję. Dziewczynki gotowe bukiety położyły na ławkę i poszły pobiegać
              po suchych liściach. Gdy już się trochę zmęczyły, usiadły na chwilę. Głęboko oddychały i patrzyły na chmury. Później przywiązały
              wstążki do swoich bukietów z liści, pożegnały się i wróciły każda do swojego domu.
                 Ola wręczyła jesienny bukiet mamie, a ona podziękowała i zrobiła malinową herbatę. Mama, Ola i brat Oli wypili herbatę
              i zjedli pyszne herbatniki.

              x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Czego jest więcej?”. N. pokazuje dzieciom dwa koszyki: w jednym koszyku znajduje się duży samochód,
              a w drugim – dwa mniejsze auta. Dzieci wskazują, w którym koszyku znajduje się więcej elementów. Kolejna propozycje
              to np.: 4 kasztany i 2 jabłka.
              x Zabawa „W moich koszykach”. Dzieci rysują na kartce papieru dwa koszyki. Ozdabiają je według własnych pomysłów.
              Następnie N. rozdaje dzieciom jesienne skarby, np. 4 kulki jarzębiny i 4 orzechy laskowe. Prosi dzieci, aby rozłożyły je
              na swoich rysunkach tak, aby:
                 jednym koszyku było więcej kulek jarzębiny niż orzechów w drugim koszyku
                 w
                 w
                 każdym koszyku było po tyle samo elementów
                 w
                 jednym koszyku było o jedną kulkę jarzębiny mniej niż orzechów w drugim koszyku.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe latawce” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56