Page 47 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 47
TYDZIEŃ 3 • To jestem ja • 45
2. Ćwiczenie słuchowe. Dzieci odwracają się tyłem do N. i dodatkowo zasłaniają dłońmi oczy – nie mogą podglądać.
N. oznajmia, że będzie wytwarzał odgłosy przy pomocy różnych przedmiotów codziennego użytku. To dziecko,
które pierwsze rozpozna przedmiot i się zgłosi, odpowiada.
N. kolejno:
x porusza foliową torebką (szeleści)
x podzwania kluczami
x przelewa wodę z butelki do kubka
x energicznie rozpina i zapina zamek błyskawiczny
x przewraca strony gazety (szeleści).
Uwaga: Można zastosować inne przedmioty – według uznania N. i możliwości. Jeżeli po trzech powtórzeniach dzieci
nadal nie rozpoznają, co to, N. pozwala im się odwrócić i zobaczyć, co daje dany odgłos.
3. Ćwiczenie słuchowe z instrumentami. N. przypomina dzieciom, że dobrze znają już brzmienia różnych przedszkolnych
instrumentów perkusyjnych. Mówi, że jest ciekawy, czy dzieci potrafią rozpoznać je tylko po brzmieniu. Przeprowadza
zadanie z wykorzystaniem instrumentów, analogiczne do poprzedniego ćwiczenia.
4. Ćwiczenie słuchowo-ruchowe „Każdy ruch ma swój dźwięk”. N. zapowiada, że dzieci będą poruszały się po całej sali
w trakcie odtwarzania piosenki Trampolinek i my (CD). Na przerwę w muzyce (N. pauzuje nagranie) muszą rozpoznać,
na jakim instrumencie zagra (N. gra odwrócony do dzieci, aby zasłonić sobą instrument) i zareagować następującym
ruchem:
x miarowy tamburyn – skoki, tzw. pajacyki w miejscu
x szybkie wartości wystukane palcem na bębenku – bieg na palcach
x pojedynczy dźwięk na trójkącie – zatrzymanie się w miejscu jako figurka
x rytm podskoków grany na kołatce – poruszanie się jak koniki.
5. Ćwiczenie słuchowo-ruchowe „Jakie zwierzę słyszysz?”. N. odtwarza nagrania odgłosów zwierząt. Dzieci mają za zadanie
rozpoznać i naśladować ruchem to zwierzę, np.:
x szczekanie psa – bieg na czworakach
x miauczenie kota – koci grzbiet
x kwakanie kaczki – bieg z machaniem rękami-skrzydłami
x gdakanie kury – kucanie i machanie rękami zgiętymi w łokciach
x trąbienie słonia – poruszanie prawą ręką w górę i w dół.
6. Ćwiczenie relaksacyjne „Odpoczynek w lesie”. N. odtwarza nagranie odgłosu lasu i prosi o rozpoznanie jego „części składo-
wych”, takich jak: kukanie kukułki, szum wiatru, bzyczenie owadów, cykanie świerszczy itp. Gdy już wszystkie „składowe”
są rozpoznane, dzieci wygodnie kładą się na dywanie, zamykają oczy i wyobrażają sobie wypoczynek na leśnej polanie.
Przez chwilę wsłuchują się w nagranie i stopniowo uspakajają.
N. cichym głosem podsumowuje, że różne dźwięki mają na nas różny wpływ, np.: odgłosy lasu uspakajają.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Gazetowa bitwa”. N. dzieli dzieci na dwie drużyny, rozciągając między nimi długą linę. Następnie każde dziecko
otrzymuje fragment gazety, z którego robi kulkę. Na sygnał Start! w określonym czasie (ok. 2 min) drużyny przerzucają
gazetowe kule. Wygrywa ta drużyna, która na swoim polu ma mniej kul.
x Zabawy dowolne w piaskownicy.
Czwartek temat: Skacząca piłka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Gasimy świecę”. Lepienie piłek z kolorowego wosku.
Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Zabawa „Gorąca piłka”. Układanie domku z klocków. Zabawa na czworakach „Koty się
bawią”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; IV 2, 5, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – ulubiona zabawka. Zabawa ruchowa „W górę
i w dół”. Rozmowa kierowana o ulubionych zabawkach. Wysłuchanie i omówienie wiersza Doroty Gellner Piłka. Ruchowe
przedstawienie treści utworu. Rysowanie piłki. Prezentacja i wystawa prac. ▶ 2. Zajęcia techniczne – moja piłka.