Page 47 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 47

TYDZIEŃ 3  •  To jestem ja  •  45



            2.  Ćwiczenie słuchowe. Dzieci odwracają się tyłem do N. i dodatkowo zasłaniają dłońmi oczy – nie mogą podglądać.
              N. oznajmia, że będzie wytwarzał odgłosy przy pomocy różnych przedmiotów codziennego użytku. To dziecko,
              które pierwsze rozpozna przedmiot i się zgłosi, odpowiada.
              N. kolejno:
                 x porusza foliową torebką (szeleści)
                 x podzwania kluczami
                 x przelewa wodę z butelki do kubka
                 x energicznie rozpina i zapina zamek błyskawiczny
                 x przewraca strony gazety (szeleści).
              Uwaga: Można zastosować inne przedmioty – według uznania N. i możliwości. Jeżeli po trzech powtórzeniach dzieci
              nadal nie rozpoznają, co to, N. pozwala im się odwrócić i zobaczyć, co daje dany odgłos.
            3.  Ćwiczenie słuchowe z instrumentami. N. przypomina dzieciom, że dobrze znają już brzmienia różnych przedszkolnych
              instrumentów perkusyjnych. Mówi, że jest ciekawy, czy dzieci potrafią rozpoznać je tylko po brzmieniu. Przeprowadza
              zadanie z wykorzystaniem instrumentów, analogiczne do poprzedniego ćwiczenia.
            4.  Ćwiczenie słuchowo-ruchowe „Każdy ruch ma swój dźwięk”. N. zapowiada, że dzieci będą poruszały się po całej sali
              w trakcie odtwarzania piosenki Trampolinek i my (CD). Na przerwę w muzyce (N. pauzuje nagranie) muszą rozpoznać,
              na jakim instrumencie zagra (N. gra odwrócony do dzieci, aby zasłonić sobą instrument) i zareagować następującym
              ruchem:
                 x miarowy tamburyn – skoki, tzw. pajacyki w miejscu
                 x szybkie wartości wystukane palcem na bębenku – bieg na palcach
                 x pojedynczy dźwięk na trójkącie – zatrzymanie się w miejscu jako figurka
                 x rytm podskoków grany na kołatce – poruszanie się jak koniki.
            5.  Ćwiczenie słuchowo-ruchowe „Jakie zwierzę słyszysz?”. N. odtwarza nagrania odgłosów zwierząt. Dzieci mają za zadanie
              rozpoznać i naśladować ruchem to zwierzę, np.:
                 x szczekanie psa – bieg na czworakach
                 x miauczenie kota – koci grzbiet
                 x kwakanie kaczki – bieg z machaniem rękami-skrzydłami
                 x gdakanie kury – kucanie i machanie rękami zgiętymi w łokciach
                 x trąbienie słonia – poruszanie prawą ręką w górę i w dół.
            6.  Ćwiczenie relaksacyjne „Odpoczynek w lesie”. N. odtwarza nagranie odgłosu lasu i prosi o rozpoznanie jego „części składo-
              wych”, takich jak: kukanie kukułki, szum wiatru, bzyczenie owadów, cykanie świerszczy itp. Gdy już wszystkie „składowe”
              są rozpoznane, dzieci wygodnie kładą się na dywanie, zamykają oczy i wyobrażają sobie wypoczynek na leśnej polanie.
              Przez chwilę wsłuchują się w nagranie i stopniowo uspakajają.
              N. cichym głosem podsumowuje, że różne dźwięki mają na nas różny wpływ, np.: odgłosy lasu uspakajają.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Gazetowa bitwa”. N. dzieli dzieci na dwie drużyny, rozciągając między nimi długą linę. Następnie każde dziecko
              otrzymuje fragment gazety, z którego robi kulkę. Na sygnał Start! w określonym czasie (ok. 2 min) drużyny przerzucają
              gazetowe kule. Wygrywa ta drużyna, która na swoim polu ma mniej kul.
              x Zabawy dowolne w piaskownicy.




            Czwartek    temat:  Skacząca piłka.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Gasimy świecę”. Lepienie piłek z kolorowego wosku.
            Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Zabawa „Gorąca piłka”. Układanie domku z klocków. Zabawa na czworakach „Koty się
            bawią”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6; IV 2, 5, 11

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego – ulubiona zabawka. Zabawa ruchowa „W górę
            i w dół”. Rozmowa kierowana o ulubionych zabawkach. Wysłuchanie i omówienie wiersza Doroty Gellner Piłka. Ruchowe
            przedstawienie treści utworu. Rysowanie piłki. Prezentacja i wystawa prac.   ▶  2. Zajęcia techniczne – moja piłka.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52