Page 43 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 43
TYDZIEŃ 3 • To jestem ja • 41
5. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Urodziny.
Urodziny
[ 1 ] Mysz włożyła suknię w groszki, [ 4 ] W złotym lesie złota ścieżka, [ 7 ] Patrzy, a gromada cała
pantofelki i pończoszki . przy tej ścieżce Prosiak mieszka . przed jej norką się zebrała:
– Taka piękna dziś pogoda! Patrzcie, co na drzwiach napisał: Królik, Prosiak, Lis i Kaczka,
W mysiej norze siedzieć szkoda! „Proszę szukać mnie u Lisa” . tutaj kwiaty, a tam paczka .
Fruwa motyl, mucha bzyka,
pójdę w gości do Królika . [ 5 ] Ale Lisa nie ma w domu . [ 8 ] Wszyscy robią słodkie miny:
Gdzie się podział? Nie wiadomo . – Dziś są TWOJE URODZINY!
[ 2 ] Dwa króliczki w bure łaty Tylko trzy puchate liski – Moje? – pyta Myszka mała .
krzyczą głośno: – Nie ma taty! wychylają się z kołyski . – Oj! Zupełnie zapomniałam!
Tata zabrał jakieś paczki, Dorota Gellner
pobiegł z nimi wprost do Kaczki . [ 6 ] Wzdycha Myszka: – Jaki kram!
Ale pecha dzisiaj mam!
[ 3 ] Widać w oknie stadko kacząt: Dokąd poszli wszyscy naraz?
– Nie ma mamy – kaczki płaczą – Ja do domu wracam zaraz .
bo z Królikiem Mama Kaczka
poszła po coś do Prosiaczka .
6. N. zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu: Kogo chciała odwiedzić Myszka? Dlaczego Myszka nie mogła znaleźć swo-
ich przyjaciół? O czym zapomniała?
7. Rozmowa na temat urodzin. Dzieci mówią o zwyczajach urodzinowych; wymieniają nazwy charakterystycznych wy-
pieków i innych smakołyków, jakie mogą się pojawić na przyjęciu urodzinowym; opowiadają o tym, co przynosimy
i jaką piosenkę śpiewamy solenizantowi.
8. Wykonanie prezentu urodzinowego dla małej Myszki – bohaterki wiersza Urodziny. Dzieci lepią z plasteliny według
własnego pomysłu.
9. Zabawa kulinarna „Robimy torciki”. Każda osoba dostaje biszkopty i serek homogenizowany. Dzieci przekładają
na przemian produkty, a na koniec dekorują suszonymi owocami.
10. Śpiewanie Sto lat i jedzenie torcików.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa w parach „Taczki”. Jedna osoba opiera się rękami i nogami o podłoże, a druga – podnosi ją za nogi.
Pary próbują się przemieścić w inne miejsce. Po zamianie miejsc dzieci w parach zabawę powtarzamy.
x Spacer po ogrodzie połączony z obserwacją przyrody. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne oznaki pory roku.
Wtorek temat: Jeden, czyli wyjątkowy.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Słońce i deszcz”. Zabawa naśladowcza „Lusterko”. Ćwiczenia po-
ranne – Zestaw III. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej, umiejętności liczenia i spostrze-
gawczości wzrokowej. Lepienie cyfry 1 z plasteliny. Zabawa ruchowa bieżna „Budujemy mur”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 –
rozwijanie analizy słuchowej wyrazów i sprawności grafomotorycznych.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 9; II 3; III 1, 5, 8; IV 1, 8, 11, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – poznajemy cyfrę 1. Ćwiczenia ułatwiające zapamiętanie kształtu
i zapisu cyfry 1. Zabawa w parach z kostką do gry. Słuchanie i omówienie wiersza Co jest jedno? Zabawa ruchowa „Skaczące
jedynki”. Wykonanie ćwiczenia w KP1. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V.
obszary z podstawy programowej: III 2, 8; IV 2, 8, 11, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie cyfry 1 na piasku. Zabawa z piłką w parach – rzuty naprzemienne.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7; III 5, 8; IV 8, 18