Page 43 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 43

TYDZIEŃ 3  •  To jestem ja  •  41



            5.  Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Urodziny.


                  Urodziny

              [  1  ]   Mysz włożyła suknię w groszki,   [ 4 ]  W złotym lesie złota ścieżka,   [ 7 ]  Patrzy, a gromada cała
                 pantofelki i pończoszki .       przy tej ścieżce Prosiak mieszka .   przed jej norką się zebrała:
                 – Taka piękna dziś pogoda!      Patrzcie, co na drzwiach napisał:   Królik, Prosiak, Lis i Kaczka,
                 W mysiej norze siedzieć szkoda!   „Proszę szukać mnie u Lisa” .  tutaj kwiaty, a tam paczka .
                 Fruwa motyl, mucha bzyka,
                 pójdę w gości do Królika .   [ 5 ]  Ale Lisa nie ma w domu .   [ 8 ]  Wszyscy robią słodkie miny:
                                                 Gdzie się podział? Nie wiadomo .   – Dziś są TWOJE URODZINY!
              [ 2 ]   Dwa króliczki w bure łaty   Tylko trzy puchate liski        – Moje? – pyta Myszka mała .
                 krzyczą głośno: – Nie ma taty!   wychylają się z kołyski .       – Oj! Zupełnie zapomniałam!
                 Tata zabrał jakieś paczki,                                                  Dorota Gellner
                 pobiegł z nimi wprost do Kaczki .  [ 6 ]  Wzdycha Myszka: – Jaki kram!
                                                 Ale pecha dzisiaj mam!
              [ 3 ]   Widać w oknie stadko kacząt:   Dokąd poszli wszyscy naraz?
                 – Nie ma mamy – kaczki płaczą –   Ja do domu wracam zaraz .
                 bo z Królikiem Mama Kaczka
                 poszła po coś do Prosiaczka .


            6.  N. zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu: Kogo chciała odwiedzić Myszka? Dlaczego Myszka nie mogła znaleźć swo-
               ich przyjaciół? O czym zapomniała?
            7.  Rozmowa na temat urodzin. Dzieci mówią o zwyczajach urodzinowych; wymieniają nazwy charakterystycznych wy-
               pieków i innych smakołyków, jakie mogą się pojawić na przyjęciu urodzinowym; opowiadają o tym, co przynosimy
               i jaką piosenkę śpiewamy solenizantowi.
            8.  Wykonanie prezentu urodzinowego dla małej Myszki – bohaterki wiersza Urodziny. Dzieci lepią z plasteliny według
               własnego pomysłu.
            9.  Zabawa kulinarna „Robimy torciki”. Każda osoba dostaje biszkopty i serek homogenizowany. Dzieci przekładają
               na przemian produkty, a na koniec dekorują suszonymi owocami.
            10.  Śpiewanie Sto lat i jedzenie torcików.

            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa ruchowa w parach „Taczki”. Jedna osoba opiera się rękami i nogami o podłoże, a druga – podnosi ją za nogi.
              Pary próbują się przemieścić w inne miejsce. Po zamianie miejsc dzieci w parach zabawę powtarzamy.
              x Spacer po ogrodzie połączony z obserwacją przyrody. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne oznaki pory roku.



            Wtorek    temat:  Jeden, czyli wyjątkowy.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Słońce i deszcz”. Zabawa naśladowcza „Lusterko”. Ćwiczenia po-
            ranne – Zestaw III. Wykonanie ćwiczeń w KP1 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej, umiejętności liczenia i spostrze-
            gawczości wzrokowej. Lepienie cyfry 1 z plasteliny. Zabawa ruchowa bieżna „Budujemy mur”. Wykonanie ćwiczeń w KP1 –
            rozwijanie analizy słuchowej wyrazów i sprawności grafomotorycznych.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 9; II 3; III 1, 5, 8; IV 1, 8, 11, 12, 15
            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – poznajemy cyfrę 1. Ćwiczenia ułatwiające zapamiętanie kształtu
            i zapisu cyfry 1. Zabawa w parach z kostką do gry. Słuchanie i omówienie wiersza Co jest jedno? Zabawa ruchowa „Skaczące
            jedynki”. Wykonanie ćwiczenia w KP1.   ▶  2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V.
              obszary z podstawy programowej: III 2, 8; IV 2, 8, 11, 12, 15
            Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie cyfry 1 na piasku. Zabawa z piłką w parach – rzuty naprzemienne.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7; III 5, 8; IV 8, 18
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48